🟡 یک پژوهشگر و نویسنده طب سنتی با اشاره به لزوم تشکیل "کمیته حقیقت‌یاب" برای بررسی چرایی مخالفت با به‌کارگیری طب سنتی در بدنه وزارت بهداشت گفت: اراده عملی برای تحقق و به‌کارگیری طب سنتی در نظام سلامت کشور وجود ندارد. 🔰 دکتر "رضا منتظر" در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم با […]

🟡 یک پژوهشگر و نویسنده طب سنتی با اشاره به لزوم تشکیل "کمیته حقیقت‌یاب" برای بررسی چرایی مخالفت با به‌کارگیری طب سنتی در بدنه وزارت بهداشت گفت: اراده عملی برای تحقق و به‌کارگیری طب سنتی در نظام سلامت کشور وجود ندارد.

🔰 دکتر "رضا منتظر" در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم با اشاره به عدم تحقق وعده‌های وزیر بهداشت مبنی بر احیای طب سنتی و استمرار ممانعت از به‌کارگیری توانمندی‌های درمانی طب سنتی در جریان شیوع کرونا در کشورمان اظهار کرد: ما برای رسیدن به پاسخ، نیاز به تشکیل یک "کمیته حقیقت‌یاب" داریم.

🟡 وی ادامه داد: باید ببینیم چرا اصلا طب سنتی را در صحنه درمان نداریم در حالیکه یک سال و اندی است که کرونا ۵ بار اوج داشته و کل کشور را فرا گرفته است

🟡 اما در عرصه عمل علیرغم وعده‌های وزیر بهداشت هیچ کمکی از طب سنتی در سیستم بیمارستانی و بخش رسمی نظام سلامت کشور مگر به شکل جزیره‌ای، محدود، غیرموثر و غیرکارشناسی گرفته نمی‌شود.

🟡 دکتر منتظر تصریح کرد: اکنون ما در معرض تغییر دولت هستیم و اگر علت‌یابی نکنیم در دولت جدید هم باید منتظر تکرار این اتفاقات باشیم و باز هم وزیری با همان تفکرات و البته رویکرد معاونت‌های قبلی روی کار بیاید!

🟡 این پژوهشگر و نویسنده حوزه طب ایرانی ـ اسلامی ادامه داد: اگر همان شرایط قبلی به جای تغییر ریل‌گذاری در سیاست‌های بهداشتی تکرار شود، خواهیم دید که افراد عوض می‌شوند و نهایتا افرادی می‌آیند که مومن‌تر باشند

🟡 اما تفکراتشان همان تفکرات دیکته شده از سازمان بهداشت جهانی بوده و همان پروتکل‌هایی اجرا شود که آنها می‌گویند!

🟡 وی تاکید کرد: با این روند همین رویکرد حداقلی به طب سنتی دنبال میشود لذا هیچ اتفاقی نمی‌افتد و باید دید چرا در این دولت و توسط این وزیر این کار عملیاتی نشد با اینکه وعده‌هایش را داده بود یعنی حقیقت باید آشکار و عنوان شود.

🟡 این پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: یا باید بنا را بر این گذاشت که شخص آقای وزیر اعتقاد قلبی به طب سنتی نداشته و وعده‌هایش، صحبت‌های فرمایشی بوده و با توجه به شنیده‌هایش درباره دستور مقام معظم رهبری برای احیای طب سنتی و سیاست‌های ابلاغی ایشان در این رابطه،

🟡 گفته که طب سنتی مهم است و ابلاغیه کتبی هم نوشتند اما در عمل کاری انجام نشد چرا که پایین‌تر از وزیر هم معاونت‌هایی هستند که ممکن است آنها طب سنتی را قبول نداشته باشند.

🟡 وی تاکید کرد: علیرغم ابلاغیه‌ای که وزیر میزند، شاهدیم که در هیچ معاونتی از وزارت بهداشت کاری برای ترویج و توسعه طب ایرانی ـ اسلامی انجام نمیشود

🟡 لذا یا باید بنا را بر این بگذاریم که خود وزیر با این کار موافق نبوده یا زیرمجموعه وی به عنوان معاونت‌های عملیاتی به این امر قائل نبوده و کاری انجام ندادند.

🟡 دکتر منتظر تاکید کرد: برای اصلاح این روند، کل ساختار وزارت بهداشت در دولت جدید باید تغییر کند و ریل‌گذاری‌ها عوض شود و باید پاسخ داده شود چرا این اتفاق یعنی احیای طب سنتی روی نداده است؟ اینطور میتوان امیدوار بود که موانع برداشته می‌شود وگرنه اتفاقی نخواهد افتاد!

🟡 این محقق طب سنتی ابراز کرد: اراده عملی برای تحقق و به‌کارگیری طب سنتی در نظام سلامت کشور وجود ندارد در غیر این صورت، ۶ میلیارد تومان بودجه برای دفتر طب ایرانی در حد لطیفه است

🟡 یعنی زیر یک صدم درصد بودجه وزارت بهداشت و درمان باید برای طب سنتی لحاظ شده است؟! بعد میخواهیم از طب سنتی حمایت هم بشود؟

🟡 وی دلیل این امر را اینگونه عنوان کرد: ما رویکر عملیاتی به طب سنتی نداشتیم و هیچ اراده‌ای نبوده که ما بخواهیم حتی برای درمان کرونا یک استفاده حداقلی از طب سنتی کشورمان داشته باشیم.

🟡 منتظر به برخی عوارض و تلفات واکسن های وارداتی کرونا اشاره و تصریح کرد: این موضوع را از منابع موثق و اثبات شده نشنیدم اما در مراجعان افرادی داریم که از عوارض آن شکایت دارند یا حتی تلفاتی را ذکر می‌کنند که در میان اقوام داشته‌اند.

🟡 وی تاکید کرد: باید آمار از سوی مسئولان مراکز تزریق واکسن به شکلی شفاف ارائه شود.
دکتر منتظر با بیان اینکه نیاز است کل واکسن هایی که وارد میشود، شناسنامه‌دار باشند، گفت:

🟡 باید مشخص باشد هر فردی چه واکسنی دریافت کرده تا بتوان کار آماری قابل اعتمادی روی آن انجام داد و آن را درجه‌بندی کرد تا حتی افراد در مرحله تزریق بتوانند نوع واکسن خود را انتخاب کنند.

🟡 وی با بیان اینکه واکسن تنها راهکار نیست، افزود: ما اکنون به بیماران خود توصیه می‌کنیم که اگر قرار است واکسن بزنند صبر کنند واکسن ایرانی را تزریق کنند نه واکسن‌های وارداتی که مشکوک هستند.

🟡 دکتر منتظر گفت: مردم باید حق انتخاب داشته باشند نه اینکه در فراخوان مردم ثبت‌نام کنند و عنوان شود فلان روز برای تزریق واکسن مراجعه کنند و حتی ندانند چه واکسنی قرار است به آنها زده شود بلکه باید نوع واکسن اعلام شود و هرکسی بتواند انتخاب کند کدام را تزریق کند.

🟡 وی به راهکارهای طب سنتی به منظور پیشگیری و عدم ابتلای به کرونا اشاره کرد و افزود: بنده و همکارانم از همان ابتدای شروع بیماری اعلام کردیم که بهترین کار، تقویت سیستم ایمنی است

🟡 و راهکار آن را هم ارائه دادیم که در فضای مجازی هم پخش شد و برخی نشریات و رسانه‌ها و شبکه ملی هم آن را پخش کردند.

🟡 دکتر منتظر تاکید کرد: اگر سیستم ایمنی تقویت شود اساسا افراد ممکن است نیازی به تزریق واکسن هم نداشته باشند چنانچه افرادی که سبک زندگی سالم و تدابیر پیشگیرانه طب سنتی را بکار می‌برند نیازی به عجله برای تزریق واکسن ندارند

🟡 اما اگر فردی این نکات را رعایت نمی‌کند و ساعت خواب و بیداری‌اش بهم ریخته و استرس و تغذیه بد و اضافه‌وزن دارد، سیستم ایمنی‌اش هم تضعیف شده و در معرض ابتلا قرار می‌گیرد و حتی اگر واکسن هم بزند اتفاق خاصی نمی‌افتد و باز مبتلا خواهد شد.