▪️ کانون‌های خصوصی، بودجهٔ نظامی #آمریکا و #طالبان ☑️ اگر بخواهیم برای جنگ ٢٠سالهٔ آمریکا در افغانستان بازنده و برنده‌ای قائل شویم، بازندهٔ آن از همان آغاز مردم آمریکا بودند که مقرّر بود در این سناریوی پیچیده تریلیون‌ها دلار از پولی که بابت مالیات به دولت فدرال می‌پردازند به جیب پیمانکاران پنتاگون و شرکای بریتانیایی […]

▪️ کانون‌های خصوصی، بودجهٔ نظامی #آمریکا و #طالبان

☑️ اگر بخواهیم برای جنگ ٢٠سالهٔ آمریکا در افغانستان بازنده و برنده‌ای قائل شویم، بازندهٔ آن از همان آغاز مردم آمریکا بودند که مقرّر بود در این سناریوی پیچیده تریلیون‌ها دلار از پولی که بابت مالیات به دولت فدرال می‌پردازند به جیب پیمانکاران پنتاگون و شرکای بریتانیایی و منطقه‌ای‌شان سرازیر شود.

▪️ مردم افغانستان نیز بازندهٔ بزرگ جنگ بودند که طی ٢٠سال مصائب فراوان را متحمل شدند. برندهٔ این جنگ، و تنها برندهٔ آن، همان کانون‌هایی بودند که از پروژهٔ ٢٠سالهٔ جنگ فوق سودهای عظیم تریلیون دلاری بردند.

☑️ ویلیام هارتُنگ، متخصص برجسته در زمینهٔ نظامی‌گری و مؤلف کتاب «پیامبران جنگ: لاکهید مارتین و تکوین مجتمع نظامی- صنعتی»، در آخرین مقالهٔ خود، مورخ ١٣ سپتامبر ٢٠٢١ در وبسایت دانشگاه براون، ارقامی حیرت‌انگیز از مخارج آمریکا در جنگ افغانستان ارائه داد.

▪️ او نوشت: از زمان شروع جنگ در افغانستان (٢٠٠١) پنتاگون بیش از ۱۴تریلیون دلار هزینه کرده که یک‌سوم تا نیمی از آن به جیب پیمانکاران نظامی رفته است؛ یعنی ۴.۶ تا ۷ تریلیون دلار.

☑️ به‌نوشتهٔ هارتُنگ، بخش عمدهٔ این پیمان‌ها تنها با ۵ کمپانی عظیم بوده است: لاکهید مارتین، بوئینگ، جنرال دینامیکز، رایتئون و نورتروپ گرومن.

☑️ هارتُنگ می‌افزاید: مبلغ ۷۵میلیارد دلاری که لاکهید مارتین فقط در سال مالی ۲۰۲۰ بابت قراردادهای خود از پنتاگون دریافت کرد، ۱٫۵ برابر بیش از کل بودجهٔ ۴۴میلیارد دلاری وزارت‌خارجه و آژانس توسعهٔ بین‌المللی USAID در همان سال بود. 

☑️ به‌نوشتهٔ هارتُنگ، پیمانکاران نظامی پنتاگون در دو دههٔ گذشته، ۲٫۵ میلیارد دلار برای لابی‌گری در کنگرهٔ آمریکا هزینه کردند به‌منظور همراه‌کردن نمایندگان و سناتورها با طرح‌ها و اهدافشان.

▪️ آنان سالیانه بیش از ۷۰۰ لابی‌گر در استخدام داشتند. تعداد اعضای دارای حق رأی در کنگرهٔ آمریکا ۵۳۵ نفر است، یعنی برای هر عضو کنگره بیش از یک لابی‌گر کمپانی‌های تسلیحاتی در حال فعالیت بوده‌ است. 

☑️ کانون‌هایی که از جنگ افغانستان سودهایی چنین افسانه‌ای بردند، و فقط ۲٫۵میلیارد دلار برای رام‌کردن کنگره هزینه کردند،

⁉️ آیا برای توجیه تداوم حضور نظامی آمریکا در افغانستان به محمل‌های بومی نیاز نداشتند؟

⁉️ کسانی که با خرابکاری‌های خود علیه مواضع آمریکائیان برای سالیان سال خروج آنان را به تأخیر اندازند؟

✍ استاد عبدالله شهبازی