غذاهاي محلي استان آذربايجان غربي نام غذا: #آش_بلغور* 🔰 مواد لازم: ✔️ بلغور: يك پيمانه ✔️ لپه: يك چهارم پيمانه ✔️ سيب ترشي متوسط: دو عدد ✔️ بادمجان: يك عدد ✔️ پياز بزرگ: يك عدد ✔️ سبزي آش (تره و نعناع): به مقدار دلخواه ✔️ رب ميوه نسترن: يك قاشق غذاخوري ✔️ روغن زرد محلي: […]

غذاهاي محلي استان آذربايجان غربي
نام غذا: #آش_بلغور*

🔰 مواد لازم:

✔️ بلغور: يك پيمانه

✔️ لپه: يك چهارم پيمانه

✔️ سيب ترشي متوسط: دو عدد

✔️ بادمجان: يك عدد

✔️ پياز بزرگ: يك عدد

✔️ سبزي آش (تره و نعناع): به مقدار دلخواه

✔️ رب ميوه نسترن: يك قاشق غذاخوري

✔️ روغن زرد محلي: دو قاشق غذاخوري

✔️ نمك سالم، زردچوبه و ادويه زيرخاكي: به مقدار لازم

✔️ آب سالم: به مقدار لازم

✔️ آبغوره: در صورت تمايل به مقدار دلخواه

🔰 روش طبخ:

🥣 ابتدا پياز خرد شده را با روغن سرخ مي كنيم.

🥣 زردچوبه، ادويه و رب نسترن را اضافه نموده و تفت مي دهيم.

🥣 سپس لپه را افزوده و با كمي آب مي پزيم.

🥣 سبزي خرد شده، سيب ترشي و بادمجان نگيني شده را اضافه كرده و با حرارت ملايم مي گذاريم تا كاملاً پخته و جا بيفتد.

🥣 در انتها آبغوره را به آش اضافه مي كنيم.

🔰 نظر متخصصين تغذيه:

🟣 اين آش براي افراد مبتلا به ديابت مفيد است.

🟣 ويتامين C موجود در رب نسترن به افزايش جذب آهن كمك مي كند.

🟣 حبوبات، سبزيجات و غلات موجود در اين غذا، منابع خوب تأمين كننده فيبرهاي گياهي بوده كه در پيشگيري از يبوست و سرطان هاي روده بزرگ بسيار مفيدند.

🟣 پياز داراي مواد معدني خصوصاً كلسيم، فسفر و پتاسيم است و خاصيت ضد ميكروبي داشته و با تقويت سيستم ايمني بدن، در پيشگيري از بيماري هاي عفوني مؤثر مي باشد.

🟣 وجود پياز در غذا باعث آرامش شده و در كاهش فشار خون و چربي، مفيد است.

🟣 گوگرد موجود در آن براي ضد عفوني كردن خون، شش ها و برطرف كردن آسم، ورم گلو و برونشيت مؤثر بوده و از ايجاد لخته در خون جلوگيري مي كند.

🟣 بادمجان داراي ماده اي ضد تشنج است و در درمان صرع مي تواند مفيد باشد.

🟣 كالري پائيني دارد و براي افرادي كه تمايل به كاهش وزن دارند و نيز افراد ديابتي، سودمند است.

🟣 يك واحد لپه معادل ٦٠ تا ٩٠ گرم گوشت مي باشد.

🟣 منبع غني فيبر بوده و در پيشگيري از يبوست، كلسترول خون بالا و بيماري هاي قلبي عروقي مفيد است.

🟣 منبع خوب آهن بوده و براي افراد كم خون سودمند مي باشد.

✍ منبع: كتاب خوراك هاي بومي ايران