🍆 بعد از سبز شدن هر شش روز یکبار آبیاری می کنند و هر گاه متوجه بارش تگرگ بشوند روی آن ها را با بوته های خار می پوشانند تا تخم آن سبز و بلند شود 🍆 اگر در محل کاشتن تخم ها متوجه وجود کرم شوند کرت را پر از آب می کنند و […]

🍆 بعد از سبز شدن هر شش روز یکبار آبیاری می کنند و هر گاه متوجه بارش تگرگ بشوند روی آن ها را با بوته های خار می پوشانند تا تخم آن سبز و بلند شود

🍆 اگر در محل کاشتن تخم ها متوجه وجود کرم شوند کرت را پر از آب می کنند و کرم ها بر روی آب می آیند و آن ها را با دست خارج می کنند.

🍆 یا آنکه انجدان در پارچه ای می بندند بر سر راه آبی که داخل کرت می شود قرار می دهند و کرم ها می میرند.

🍆 خلاصه آن که به مدت سه ماه از اول کشت آن صبر می کنند و از آن ها مراقبت می کنند و زمانی که موقع خارج کردن و انتقال نهال ها رسید، یک روز قبل، آب در کرت ها می اندازند تا به آسانی و راحت تر از زمین و از بین ریشه ها جدا شوند.

🍆 هنگام کندن آن ها باید مراقب باشند تا ریشۀ آن ها خراب و کنده نشود. بلکه چوب محکم و بلندی پیدا می کنند نزدیک نهال بادنجان در زمین فرو می کنند که از ریشۀ بذر بیشتر در خاک فرو نرود.

🍆 آن وقت آن چوب را مایل به سمت نهال بادنجان می کنند و ریشه را با دقت خارج می کنند.

🍆 در این مدت که بذرهای بادنجان در حال رشد و نمو هستند، زمین دیگری را مشخص می کنند، چند بار شخم می زنند و شیار می دهند،

🍆 کود کهنه می ریزند و کرت می بندند یا لوله می گذارند و آب را در کرت ها می گذارند تا نمناک شود و رطوبت پیدا کند سپس برای کشت در هر قسمت سه نهال می کارند. سه روز که گذشت مجدداً آبیاری می کنند و هر کجا که نهال آن به خوبی نگرفته بود دوباره می کارند.

🍆 بعد دو دفعه هر شش روز یک بار آب می دهند، آن وقت بیست روز دست نگه می دارند و بعد از بیست روز آبیاری می کنند.

✍ مفاتیح الارزاق، ج۲، ۵۱۸