💎تدابیر امام رضا ثامن الحجج ع در کتاب ارزشمند رساله ذهبیه درباره حفظ الصحه و تندرستی در ماه آذر سومین ماه پاییز که مصادف با تشرین ثانی از ماه های رومی است. 💠تشرین الثانی: ثلاثون یوما، فیه یقطع المطر الوسمی‌ و ینهی فیه عن شرب الماء باللیل، و یقلل فیه من دخول الحمام، و الجماع، […]

💎تدابیر امام رضا ثامن الحجج ع در کتاب ارزشمند رساله ذهبیه درباره حفظ الصحه و تندرستی در ماه آذر سومین ماه پاییز که مصادف با تشرین ثانی از ماه های رومی است.

💠تشرین الثانی: ثلاثون یوما، فیه یقطع المطر الوسمی‌ و ینهی فیه عن شرب الماء باللیل، و یقلل فیه من دخول الحمام، و الجماع، و یشرب بکره کل یوم جرعه ماء حار، و یجتنب فیه أکل البقول الحاره کالکرفس، و النعناع و الجرجیر 
تشرین دوم (سومین ماه از فصل پاییز است) سی روز است (تقریبا از ۲۳آبان تا ۲۲آذر است) در این فصل باران فصلی کم میشود (چون به زمستان و باریدن برف نزدیک میشود) در این ماه از نوشیدن آب در شب نهی شده است. استحمام و جماع در آن کم شود. هر روز صبح مقداری آب گرم نوشیده شود. از خوردن سبزیجاتی مثل نعناع و تره و تره تیزک پرهیزشود. 
 
💠توصیات غذایی در ماه تشرین الثانی 
۱-خوردن یک جرعه آب گرم هر روز صبح 
پرهیزات غذایی در ماه تشرین الثانی  
۲- اجتناب از سبزیجات گرم مثل کرفس  و نعنا و تره تیزک 

💠امام حسین (ع) فرمودند: یامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به امام حسین علیه‌السلام – فرزندم ! کرفس بخور؛ چرا که سبزی پیامبران است، که فراموش شده است و خوراک خضر و الیاس علیه‌السلام است. کرفس، انسدادها را می‌گشاید، دل را طراوت می‌دهد، حافظه را قوی می‌کند، و دیوانگی، جذام، پیسی و ترس را دور می‌کند. 

💠با توجه به متن روایت میتوان برداشت کرد که مزاج کرفس تر میباشد لذا باتوجه به نزدیکی به فصل سرما از خوردن آن در پاییز باید اجتناب شود. 
امام باقرعلیه السلام فرمود: تره، «سپرز» را درمان می کند. چون «سپرز» شما دردناک شود، تره را در روغن بپزید و از آن بخورید که درد آرام خواهد یافت. (طبّ الائمّه،ترجمه واقتباس جوادفاضل،ص ۲۰۷) 
تره نیز همچون کرفس مزاجی تر دارد لذا در نزدیکی فصل زمستان باید از آن اجتناب نمود. 
۲- پرهیز از خوردن آب در شب 
توصیه های بهداشتی در ماه تشرین الثانی  
۱-کم حمام رفتن 
۲- کاهش جماع 

💠نکات: 
۱-در این ماه خوردن آب در شب نهی شده است شاید به علت سرد بودن مزاج هوا و همچنین سرد بودن مزاج خواب و آب که  در این صورت باید با حذف آب از سرد شدن بدن جلوگیری نمود. 
۲-اجتناب ازسبزی هایی با مزاج گرم ممکن است جهت کاهش میل  جنسی و در نتیجه کاهش جماع باشد. 
۳-خوردن یک جرعه آب گرم در صبح سبب کاهش سری بدن و سرکوب شدن بلغم و سودا میشود. 
۴-کم حمام رفتن باعث حفظ چربی بدن در مقابل سرمای هوا میشود. حفظ چربی کلیتین سبب بهبود کارایی غده آدرنال میشود که همین امر سبب حفظ گرمای بدن می شود.