🔻گروه استان‌ها ـ ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران است که در حال حاضر با مشکلاتی چون عدم قیمت‌گذاری صحیح، چالش‌های پیش پای صادرکنندگان و تعریف نشدن زنجیره تولید تا توزیع و فرایند آن باعث شده تا زعفران ایرانی در جایگاه مطلوب صادرات قرار نگیرد. 🔻به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، ایران، نخستین و بزرگترین تولیدکننده و […]

🔻گروه استان‌ها ـ ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران است که در حال حاضر با مشکلاتی چون عدم قیمت‌گذاری صحیح، چالش‌های پیش پای صادرکنندگان و تعریف نشدن زنجیره تولید تا توزیع و فرایند آن باعث شده تا زعفران ایرانی در جایگاه مطلوب صادرات قرار نگیرد.

🔻به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، ایران، نخستین و بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران است اما در حال حاضر و با وجود چنین ظرفیتی در کشور، متاسفانه نتوانسته است بخش عظیمی از صادرات غیر‌نفتی ما در راستای اقتصاد مقاومتی را شامل شود.

🔻برای حفظ جایگاه ایران در تولید و فروش این محصول، قیمت‌گذاری و  تسهیل روند صادرات باید مدنظر دولت قرار گیرد تا دست واسطه از خروج  این طلای سرخ به صورت فله‌ای از کشور کوتاه و با توسعه فرآیندهای تجاری‌سازی و فروش و فرآوری این محصول پرارزش، از خام فروشی این محصول جلوگیری کنیم.

🔻استان اصفهان حائز رتبه چهارم کشور در تولید محصول زعفران است
احمدرضا رئیس‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به برداشت زعفران در استان اظهار کرد: عملیات برداشت و فرآوری زعفران از اواخر مهرماه سال جاری در مناطق سردسیر استان آغاز شده و به مرور به شهرستان‌های معتدل و گرمسیر گسترش خواهد یافت.

🔻وی با بیان اینکه استان اصفهان حائز رتبه چهارم کشور در تولید محصول زعفران است، افزود: سطح زیرکشت زعفران بالغ بر ۱۶۰۰ هکتار و با تولید بیش از ۹۰۰۰ کیلوگرم بوده که نسبت به سال گذشته ۱۵۰ هکتار در سطح و ۲۰۰ کیلوگرم در وزن افزایش داشته است.

      
🔻مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: متوسط عملکرد مزارع زعفران استان ۵/۶ کیلوگرم در هکتار بوده که در مقایسه با میانگین کشور که ۵/۳ کیلوگرم است، بسیار قابل ملاحظه است.

🔻وی با اشاره به سطح زیکشت  زعفران در هر شهرستان تصریح کرد: شهرستان‌های تیران و کرون با ۲۴۵ هکتار، نطنز ۲۴۰ هکتار، نجف آباد ۱۶۰ هکتار، آران و بیدگل ۱۰۰ هکتار، شاهین شهر و میمه ۹۵ هکتار، اردستان ۹۵ هکتار و کاشان ۹۴ هکتار به ترتیب بیشترین سطح زیرکشت را نسبت به سایر شهرستان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

🔻رئیس‌زاده گفت: مدیریت باغبانی سازمان در راستای حمایت از توسعه کشت و فرآوری زعفران همه ساله اقدام به برگزاری کلاس‌ها، کارگاه‌ها و بازدیدهای علمی و آموزشی و پرداخت تسهیلات کم بهره و یارانه به متقاضیان کشت زعفران می‌نماید. همچنین به منظور تکمیل زنجیره ارزش زعفران، برای اولین بار در استان، کارگاه خرید و بسته‌بندی محصول زعفران از زعفران کاران استان راه‌اندازی شده است.

🔻زعفران جزو کالاهای اولویت‌دار قرار ندارد حسین توکل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به اینکه زعفران جزو ۲۲ قلم کالای اولویت‌دار نیست، اظهار داشت: سه نوع قیمت‌گذاری ارسالی، متعارف و مصوب وجود دارد. قیمت‌گذاری ارسالی مربوط به اقلامی مانند تن ماهی، رب گوجه و ..است که کارخانه با آنالیز تعیین می‌کند.

🔻مسئول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت افزود: قیمت متعارف براساس هزینه‌های کشاورز و حمل و نقل وهزینه‌های جانبی برای میوه و …تعیین می‌شود و قیمت مصوب نیز مانند قند و شکر و بنزین را دولت تعیین می‌کند.

🔻وی با اشاره به اینکه برای زعفران قیمت‌گذاری صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: زعفران براساس عرضه و تقاضا در بازار قیمت‌گذاری می‌شود و سازمان صمت در قیمت‌گذاری دخالتی ندارد.توکل گفت: اگر مواردی از گران فروشی به سامانه ۱۲۴ از سوی شهروندان اطلاع داده شود، براساس شکایت تنظیم شده، سازمان به تخلف صورت گرفته رسیدگی می‌کند.

🔻به گزارش تسنیم، هر چند استان اصفهان را نمی‌توان به عنوان قطب تولید زعفران در کشور محسوب کرد اما این موضوع دلیلی بر بی‌ارزش بودن این محصول نیست و ضرورت دارد با هم افزایی مسئولان استانی و شهرستان‌هایی که در آن طلای سرخ کشت می‌شود، کشاورزان، جهاد کشاورزی منطقه و فعالان این حوزه موضوع قیمت‌گذاری و تعیین بها و هدایت بازار این محصول را پیگیری کنند.

🔻همچنین با شناسایی ظرفیت‌ها، بستری برای ایجاد نشان تجاری مختص این استان و بسته‌بندی شایسته صورت گیرد تا با ایجاد ارزش افزوده، از خام فروشی این محصول جلوگیری شود؛ چراکه ممکن است محصول ما به نام و کام دیگر کشورها به دنیا عرضه شود. همچنین در عرصه بازاریابی، زنجیره تولید تا توزیع و صادرات تسهیل‌گری‌هایی صورت گیرد، چراکه این محصول مهم از طریق مرزهای مختلف کشور روانه بازارهای خارجی می‌شود، در صورتی که صادرکننده در رویارویی با  چالش‌هایی چون پاسخگویی به بانک مرکزی و سامانه نیما عقب‌نشینی می‌کند.