🔹سرداری که گزینه نظامی دشمن را بی‌اعتبار کرد امروزه پیشرفت صنعت موشکی ایران که گزینه نظامی دشمنان را بی‌اعتبار کرده است، مرهون همت و مجاهدت شهید حسن تهرانی‌مقدم است که تقریباً ۲۵ سال از عمر خود را صرف توسعه توان موشکی ایران نمود تا آنکه در این راه به درجه رفیع شهادت نائل شد.   […]

🔹سرداری که گزینه نظامی دشمن را بی‌اعتبار کرد
امروزه پیشرفت صنعت موشکی ایران که گزینه نظامی دشمنان را بی‌اعتبار کرده است، مرهون همت و مجاهدت شهید حسن تهرانی‌مقدم است که تقریباً ۲۵ سال از عمر خود را صرف توسعه توان موشکی ایران نمود تا آنکه در این راه به درجه رفیع شهادت نائل شد.

 
🔹در سال‌های اخیر فشار برای مذاکره بر سر توان موشکی ایران همیشه در دستور کار غرب به سرکردگی آمریکا بوده است. امروزه صنعت موشکی ایران که بر اندام دشمن لرزه افکنده و گزینه نظامی آن‌ها را بی‌اعتبار کرده، مرهون همت و مجاهدت شهید حسن تهرانی‌مقدم و یاران اوست که از ۴۰ سال پیش با تشخیص اهمیت و ضرورت بحث موشکی و خودکفایی- در گمنامی و بی‌نامی- تحقیق و تولید و آزمایش موشک‌های مختلف را آغاز و عمر خود را صرف توسعه توان موشکی ایران کرد تا آنکه در این راه جان خود را فدا و به پدر موشکی ایران شهره یافت.

🔹سردار سرلشکر پاسدار شهید حسن تهرانی‌مقدم از بنیانگذاران اصلی صنایع موشکی ایران و بنیان‌گذار توپخانه و موشکی سپاه در دوران پرافتخار هشت سال دفاع مقدس و مسئول سازمان خودکفایی و تحقیقات صنعتی سپاه پاسداران بود.
پدر موشکی ایران و جمع دیگری از اعضای سازمان جهاد خودکفایی سپاه، بیست‌ویکم آبان‌ماه سال ۹۰ در حادثه‌ای در یکی از مراکز پشتیبانی سپاه به درجه رفیع شهادت نائل شدند.
حالا و بعد از گذشت ۱۰ سال، دستاوردهای شهید تهرانی‌مقدم است که همچنان باعث کابوس دائمی نظام سلطه شده و اساساً به خاطر مجاهدت‌های او و ادامه دهندگان راهش است که جبهه مقاومت و مردان جهاد، به توان و اقتدار موشکی ایران تکیه کرده و گزینه‌ها و ادعاهای نظامی آمریکا و اروپا و سپر موشکی رژیم صهیونیستی را به سخره می‌گیرند.
پس از شهادت شهید تهرانی‌مقدم این نگرانی وجود داشت که در مسیر توسعه صنعت موشکی ایران وقفه ایجاد شود اما با همت و مجاهدت جوانان انقلابی این مسیر ادامه یافت و در طول ۱۰ سال گذشته حداقل ۲۰ دستاورد مهم موشکی به معرض نمایش درآمد.
موشک‌های ایران؛

🔹نتیجه جهاد تهرانی مقدم
قدرت موشکی ایران که به تلاش‌های شبانه‌روزی شهید حسن تهرانی‌مقدم گره خورده و یکی از عوامل اصلی بازدارندگی در مقابل تهدیدات دشمن است با ساخت موشک‌های بالستیک و نقطه‌زن، خواب را از چشمان نظام سلطه به سرکردگی آمریکا و رژیم‌های مزدورش در منطقه به‌ویژه رژیم صهیونیستی گرفته است.

🔹موشک «قیام» که یک موشک کاملاً ایرانی، غیرقابل ردیابی و شناسایی و مجهز به کلاهک بارانی شدیدالانفجار قیام است و دامنه خسارت نظامی دشمن را افزایش می‌دهد، یکی از موشک‌های جمهوری اسلامی است که مأموریت خود را در انهدام پایگاه عین‌الاسد (پایگاه نظامی عراقی اشغال شده توسط ارتش تروریست آمریکا) به‌خوبی انجام داد. موشک «فاتح ۳۱۳» هم در جریان حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد به‌کار گرفته شد و دقت خود را در اصابت به هدف اثبات کرد در سال ۹۴ رونمایی شد. همچنین موشک ۷۰۰ کیلومتری ذوالفقار که در سال ۹۵ رونمایی شد، تنها یک سال بعد و در جریان عملیات لیلهًْ‌القدر، مواضع گروهک تروریستی داعش در استان دیرالزور سوریه را در هم کوبید. موشک‌های بالستیک هرمز ۱ و ۲، موشک ۲۰۰۰ کیلومتری خرمشهر، موشک فاتح مبین، نسل جدید موشک خرمشهر، موشک ۱۰۰۰ کیلومتری دزفول، موشک رعد ۵۰۰ و موتور فضایی سلمان، موشک رعد ۵۰۰، ماهواره برهای نور و قاصد و … همه و همه نتیجه تلاش‌ها و مجاهدت‌های جوانان انقلابی و تأسی از شعار «ما می‌توانیم» و الگوگیری از پدر موشکی ایران است که وصیت کرده بود «روی سنگ‌ قبرم بنویسید، اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند».

🔹رهبر معظم انقلاب در ۱۹ دی ۹۹ فرمودند: «امروز قدرت دفاعی ما جوری است که دشمنان ما در محاسبات‌شان ناگزیرند توانایی‌های ایران را به حساب بیاورند. وقتی که موشک جمهوری اسلامی می‌تواند پرنده متجاوز آمریکایی را که آمده روی آسمان ایران ساقط کند، یا آن‌وقتی که موشک‌های ایرانی می‌توانند پایگاه عین‌الاسد را آن‌جور در هم بکوبند، آن‌وقت دشمن مجبور است در محاسبات خودش، در مورد تصمیم‌های نظامی خودش، روی این قدرت کشور و روی این توانایی کشور حساب کند. ما نباید کشور را بی‌دفاع بگذاریم؛ این وظیفه ما است.»
«دست برتر

🔹در مواجهه با دشمن»
شهید تهرانی مقدم را پدر صنایع موشکی و سردار اقتدار ایران می‌دانند اما بیشتر از همه او ولایی بود و به دکترین مقاومت انقلاب و امامین انقلاب و همچنین به اهمیت و ضرورت «دست برتر در مواجهه با دشمن» باور داشت. او می‌دانست که برای بازدارندگی در مقابل دشمن، ارتقای توان نظامی و قدرت موشکی کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. او بر این باور بود که برای مقابله با دشمن باید به خود و ظرفیت‌های داخلی متکی بود.

🔹شهید تهرانی مقدم- زمانی که آزمایش موشک سجیل با موفقیت انجام شده و کلاهک جنگی ویران‌کننده این سربازِ تمام ایرانی با سرعت ۱۴ برابر سرعت صوت به هدف اصابت کرده است، دست‌به‌قلم شد تا موفقیت آن را به فرمانده کل قوا گزارش کند- در بخشی از دست‌نوشته‌اش خطاب به فرمانده کل قوا آورده بود: «در تمامی این مراحل شاهد لطف و عنایات بی‌کران الهی بودیم. تو پای به در نه هیچ مپرس خود راه بگویدت که چون باید رفت. الحمدلله. عجب خدای کریم و مهربانی داریم. راستش را بخواهید لطف و اعطای بی‌حد و مرز او ما را بی‌محابا و پرجرئت ساخته است. آقا و مولای ما، می‌خواهم دستان الهی و پرقدرت شما را پر کنم و پشت شما را محکم‌تر قربهًْ‌الی‌الله می‌خواهیم علی زمانه را یاری دهیم. اگر ما در زمان مولای خود علی(ع) نبودیم برای یاری او قیام کنیم و فدای حسین‌بن علی(ع) شویم… این عقده در دلم مانده است می‌خواهیم در رکاب شما نائب ولی‌عصر(عج) آن را جبران کنیم که سینه ما سپر شما باشد، یابن‌زهرا و ای نوری از بارقه‌ امیرالمؤمنین.

🔹خلاصه آقا رفتیم سراغ فینال طرح و نقطه اوج بازدارندگی و اقتدار این نظام الهی یعنی دستیابی به موشک فوق‌سریع واکنش سریع در برد هدف اسرائیل و دستیابی به موشک حامل ماهواره.» نکته قابل‌تأمل در این نامه چنانکه در بند آخر این نامه مشخص است این است که شهید تهرانی مقدم سال‌ها قبل از شهادت روی پروژه قابلیت حمل ماهواره و «موشک‌های فوق‌سریع» کار کرده است.

🔹تهرانی‌مقدم در سال ۸۳ به مناسبت بیست ‌سالگی صنعت موشکی سپاه در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشته بود: «به خدای عزوجل! اگر برادرانه همه امکانات و توان خود را با درایت به کار ببندیم و توکل به خدای متعال نماییم و جهت اعتلای اسلام عزیز و یاری رهبر بزرگ و مظلوم خود هم‌قسم شویم، دشمن قدار آمریکا و رژیم نحس یهود صهیونیستی را به خاک مذلت و نیستی می‌نشانیم (باذن الله و خواست خداوند کریم) و پرچم پرافتخار اسلام را بر جنازه‌های نحس آنان، مقتدرانه به اهتزاز درمی‌آوریم. ان‌شاء‌الله».
مدیر بلندهمت

🔹بر اساس همین واقعیات بود که رهبر انقلاب از شهید تهرانی مقدم با عناوینی چون «مدیر بلندهمت»، «دانشمند برجسته»، «پارسای بی‌ادعا» و «سردار عالی‌قدر» یاد می‌کنند. ایشان سال ۹۰ و در دیدار خانواده شهید تهرانی‌مقدم فرمودند: «شهید تهرانی‌مقدم سراپا اخلاص بود من ۶-۲۵ ساله ایشان را از نزدیک می‌شناسم. همت خیلی بلندی داشت افق‌های خیلی بلندی را می‌دید. یکی از خصوصیات برجسته ایشان مدیریت بود. یک مدیر طبیعی بود درس مدیریت هم نخوانده بود اما واقعاً یک مدیر بود.»

🔹رهبر معظم انقلاب یک سال قبل‌تر از آن (۹/۳/۸۹) در دست‌نوشته‌ای خطاب به پدر موشکی ایران، از شهید تهرانی‌مقدم و همکارانش در سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران تقدیر کرده بودند که در آن آمده بود: «شما به کمک و هدایت خداوند علیم و قدیر توانسته‌اید کار بزرگی را به سامان برسانید. این، بار دیگر معجزه توانایی‌های عزم راسخ انسان مؤمن را در معرض نگاه ما می‌گذارد و ما را امیدوارتر از همیشه به همت و تلاش برمی‌انگیزد.

🔹از پیشروی در راه شناختن هدف‌های بلند و راه‌های میان‌برُ برای رسیدن به آن و آنگاه همت گماشتن و گام برداشتن خسته نشوید؛ به ایستگاه‌های میان راه دلخوش و قانع نشوید؛ به خدای بزرگ اعتماد کنید و همه توان خود را به عرصه بیاورید. خداوند یار و نگهدار شما مردان مؤمن و دانشمند و پرتلاش باد.»

🔹رفیق ۲۵ ساله رهبری
محمد تهرانی‌مقدم برادر شهید سردار تهرانی‌مقدم اردیبهشت ۹۲ در مراسم تقدیر از رزمندگان جبهه جهادی منتظران خورشید با تأکید بر اینکه شهید حسن تهرانی‌مقدم نیرویی ولایتمدار و ولایت‌پذیر بود، گفت: کسانی که پا در رکاب رهبری بگذارند، نه یک‌قدم عقب و نه یک‌قدم جلوتر از رهبری حرکت کنند. حاج حسن تهرانی‌مقدم عاشق و تابع ولایت بود.
او خاطرنشان کرد: همسر مقام معظم رهبری مهمان مادرم بودند و نقل کردند روز حادثه (زمانی که تهرانی‌مقدم به شهادت رسید) آقا وقتی که برگشتند حالشان عوض شد. به ایشان گفتم چه اتفاقی افتاده است که پاسخ دادند من رفیق ۲۵ ساله‌ام را از دست داده‌ام.کسی که عاشق ولایت باشد رابطه دوطرفه خواهد بود. حسن تهرانی مقدم رابطه دوطرفه‌ای را با مقام معظم رهبری برقرار کرده بودند.
وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری وقتی که از مجموعه تحت امر تهرانی‌مقدم بازدید کردند، ۲ یا ۳ روز بعدازآن جمله معروفی را مبنی بر اینکه تهدید را با تهدید پاسخ می‌دهیم، بیان فرمودند. دشمنان مدام با تهدید علیه ما صحبت می‌کنند، اما ما امروز مقتدریم و این شهید بزرگوار نیز توانست سلاح‌های بازدارنده را اختراع کند.

🔹روحیه «ما می‌توانیم»
پنج‌شنبه گذشته، مراسم یادواره شهدای هوافضای سپاه و گرامیداشت دهمین سالگرد شهادت حاج حسن تهرانی مقدم برگزار شد.
قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و از همرزمان پدر موشکی ایران طی سخنانی با اشاره به اینکه این دستاوردهای بزرگ با خون‌دل خوردن‌ها و شهدای بزرگ به دست آمد، اظهار داشت: شهید حسن تهرانی مقدم یکی از این شهدا بود که بدون شک پایه‌گذار و پیشقراول این حرکت عظیم بود. رئیس مجلس با تأکید بر تقویت روحیه خودباوری گفت: بسیاری از مشکلات به علت نبود روحیه «ما می‌توانیم» است و به علت نبود امکانات و اعتبارات نیست.

🔹وی ادامه داد: تجربه چند دهه اخیر نشان داده است، وقتی روحیه ما می‌توانیم در بخش‌هایی نهادینه شد، همواره موفق بودیم، اما به نظر می‌رسد هرگاه در این روحیه دچار ضعف بودیم با مشکل مواجه شدیم نباید آن را به حساب مردم و انقلاب گذاشت، بلکه ما مسئولان از خود بنده گرفته تا همه متولیان امور اداره کشور در این مسیر باید گام‌های درست و عملی برداریم و به آن روحیه برگردیم.
در ظهر بیست و یکمین روز از آبان‌ماه سال ۱۳۹۰، مردم تهران و کرج لرزش انفجاری را احساس کردند و بعد از آن این خبر رسانه‌ای شد که سردار حسن تهرانی مقدم رئیس سازمان خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه چند تن از پاسداران در پادگان شهید مدرس و براثر انفجار زاغه مهمات به شهادت رسیدند.

🔹«خط مقدم»، «یادگاران»، «مردی با آرزوهای دوربرد»، «با دست‌های خالی»، فاتح قدس»، «پاییز ۶۳» عنوان کتاب‌هایی است که طی سال‌های گذشته در قالب تاریخ شفاهی و با محوریت این سردار شهید حسن تهرانی مقدم به رشته تحریر درآمده است.