⁉️ شرایط استجابت قطعی دعا چیست؟ 🟢 آیت الله بهجت(ره) می‌فرمود: استجابت دعا شرطش توبه است، لذا ملائکه می‌گویند: این مشروط (دعا) را با شرطش (توبه) چرا به جا نمی‌آورید تا مستجاب شود؟ و چرا دعای تائب و دعای با توبه نمی‌کنید؟ 🟢 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «أدعونی […]

⁉️ شرایط استجابت قطعی دعا چیست؟

🟢 آیت الله بهجت(ره) می‌فرمود: استجابت دعا شرطش توبه است، لذا ملائکه می‌گویند: این مشروط (دعا) را با شرطش (توبه) چرا به جا نمی‌آورید تا مستجاب شود؟ و چرا دعای تائب و دعای با توبه نمی‌کنید؟

🟢 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «أدعونی إستجب لکم» درواقع استجابت دعا را تضمین فرموده است.

🟢 اما این سؤال برای ما مطرح است که چرا برخی از دعاهایمان به اجابت نمی‌رسد و چه گره و مشکلی در راه استجابت وجود دارد که این وعده الهی محقق نمی‌شود.

🟢 خبرگزاری تسنیم، با مرور بخش‌هایی از سخنان گهربار آیت الله العظمی محمدتقی بهجت رحمه الله علیه در خصوص شرایط استجابت دعا، درصدد یافتن پاسخ برای این پرسش برآمده است.

🟢 لازم به توضیح است که این بخش از سخنان آن عالم وارسته و عبد صالح خدا، به تائید دفتر معظم له رسیده است.
چگونه دعا کنیم که مستجاب شود؟
چگونه می‌شود کاری بدون مقدمات و شرایط انجام گیرد؟!

🟢 اگر می‌خواهید دعا کنید و واقعاً دعا و خواستن از خدا باشد، دعا تشریفاتی دارد. اگر می‌خواهید از ناحیه دعا به جایی برسید، زبان حالتان این باشد:

🟢 «تسلیم خدا هستیم، هر چه بخواهد بکند. بنا داریم عمل به وظیفه بندگی کنیم.»

🟢 آیا با این حال خدا ما را به دست گرگ می‌دهد؟! او می‌تواند تمام مصیبت‌های اهل ایمان را تدارک و جبران کند، ولو خراش و خدشه ای باشد.

🟢 در صورت روشنایی (راه و تکلیف ) راه بروید، و اگر روشن نبود عصا را به زمین بکوبید و احتیاط کنید.
دعا مشروط به توبه است یا نه؟

⁉️ سؤال: چرا این همه دعا می‌کنیم و مستجاب نمی‌شود و ملائکه باز می‌گویند: چرا دعا نمی‌کنید؟!

🟩 جواب: زیرا استجابت دعا شرطش توبه است، لذا ملایکه می‌گویند: این مشروط (دعا) را با شرطش (توبه) چرا به جا نمی‌آورید تا مستجاب شود؟ و چرا دعای تائب و دعای با توبه نمی‌کنید؟!

🟢 شرایط استجابت قطعی دعا
جهت دعا این امور لازم است:

✅ اول ثنا و تعظیم و تمجید ساحت مقدس حضرت حق تبارک و تعالی؛

✅ دوم اقرار به گناهان و اظهار ندامت از آن، که تقریباً به منزله توبه یا ملازم آن است.

✅ سوم صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السلام، که وسیله و واسطه فیض هستند.

✅ چهارم بکا و گریه، و اگر نشد تباکی ولو خیلی مختصر.

🟢 و بعد از این‌ها درخواست حاجت که در این صورت، برآورده شدن حاجت برو و برگرد ندارد. البته اگر این مطالب (یعنی ثنا و تعظیم و تمجید، اقرار به گناهان، صلوات و بکا و تباکی) در سجده باشد، مناسب تر است.

🟢 و تأثیر بکا در این میان به جایی می‌رسد که در عمل ام داود و نیز در قنوت وتر آمده است: «فان ذلک علامه الاجابه؛ این نشانه مستجاب شدن [دعا] است.»

🟢 و در اذن دخول ائمه اطهار علیهم السلام نیز وارد شده است: «فهو علامه [القبول و] الاذن؛ این علامت اذن [دخول و قبولی] است.» یعنی راه تکوینی است به خدا و ارتباط با غیب است، البته برای کسی که این مطالب را باور کند.

🟩 اگر نعمت فراوان نیست، قطعاً بدانیم که…

🟢 اگر نعمت فراوان نیست، قطعاً بدانیم که شکر نکرده ایم. این همه ابتلائات و گرفتاریهای ما در اثر ناشکری و کفران نعمت‌های ما است؛

🟢 زیرا خداوند سبحان می‌فرماید: «لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید» اگر سپاسگزاری کنید، قطعاً نعمت خود را برای شما زیاد می‌کنم و اگر ناسپاسی کنید، به راستی که عذاب من سخت و شدید است.

🟢 یعنی شکر، موجب ازدیاد نعمت هاست و اگر شکر نکردید خبری از ازدیاد نیست. لذا اگر دیدیم ازدیاد نیست، شک نکنیم و بدانیم که شکر نیست؛

🟢 چرا که ازدیاد نعمت معلول علت است که همان شکر است. پس اگر معلول (یعنی ازدیاد) نیست، برای آن است که علت آن -که شکر است- نیست.

🟢 شکر، معنای وسیعی دارد و منظور از آن طاعت خداست، فقط الحمدلله زبانی نیست، هرچند آن هم یکی از مراتب شکر است. طاعت خدا، شکر خدا است.

🟢 بنابراین، «لئن شکرتم لأزیدنکم» یعنی (لئن أطعتم لأزیدنکم) و (و لئن کفرتم) یعنی لئن عصیتم و خالفتم، (ان عذابی لشدید).

🟢 سپاسگزاری از نعمت به معنای طاعت خداست که موجب افزایش نعمت می‌شود، کفران نعمت هم به معنای عصیان الهی و موجب عذاب از ناحیه او است.

🟢 پس هر جا گرفتاری و بلایی و عذابی بر سر ما آمد، بدانیم جلوتر از آن، زمینه گره و گرفتاری و ابتلا را خود فراهم کرده ایم؛ یا با ترک واجب و یا با ارتکاب کار حرام، و یا ترک مستحب خیلی شدید و مؤکد، و یا با انجام شبهات.

🟢 اگر ما الآن به حسب ظاهر همین که بدانیم تارک واجب یا فاعل حرام نیستیم، جا دارد کلاهمان را از شادمانی به هوا بیندازیم.