چرا دولت لقمه رو دور سرش میچرخونه؛ به جای این اصلاح قیمت کالاهای اساسی یارانـه ای، جلـوی قاچـاق رو بگیـره برای خیلی این سئوال پیش میاد که این چه کاریه؟! چرا دولت لقمه رو دور سرش میچرخونه؟! بجای ابن همه کار، خب چرا نمیاد جلوی قاچاق رو بگیره؟ اما جواب کوتاه به سوال: جلوگیری از […]

چرا دولت لقمه رو دور سرش میچرخونه؛ به جای این اصلاح قیمت کالاهای اساسی یارانـه ای، جلـوی قاچـاق رو بگیـره

برای خیلی این سئوال پیش میاد که این چه کاریه؟! چرا دولت لقمه رو دور سرش میچرخونه؟! بجای ابن همه کار، خب چرا نمیاد جلوی قاچاق رو بگیره؟
اما جواب کوتاه به سوال: جلوگیری از قاچاق یعنی پاییدن دهها هزار نانوایی، یعنی پاییدن دهها کارخانه آرد و شبکه های توزیع و ….. برای این کار باید یه شبکه قوی بازرسی عریض و طویل داشت. حالا باید یه دستگاه عریض و طویلی هم درست کرد که مواظب بازرس ها باشه!!!

کشور دارای هزاران کیلومتر مرز خشکی و آبی و دهها گمرک نقل و انتقال کالا هستش و در هر روز چند هزار دستگاه کامیون و کانتینر و… از این گمرک ها به سمت خارج کشور میرن. شما تصور کنین توی یه کامیون ده تن جلوی کامیون کیسه های گچ و سیمان و… هستش و ته کامیون گونی های شکر و آراد و …. این کامیون از دستگاه اشعه ایکس هم که رد بشه، تو دستگاه چیزی قابل تشخیص نیست! پس باید چکار کرد؟! آیا میشه روزانه بار هزاران کامیون و کانتینر رو تخلیه و بازرسی و دوباره بارگیری کرد؟!

معلومه که امکان نداره! کل گمرکات و صادرات و واردات کشور قفل میشه، یعنی اینکه کشور فلج میشه. حالا بگذریم از احتمال فساد در سیستم گمرک و …. پس باید چیکار کرد؟ معقول و منطقی و راحت تر و به صرفه تر اینه که جلوی انحراف رو از همون سرچشمه گرفت یعنی همین کاری که قراره صورت بگیره و انجام آزمایشی اون داره تو شهر زنجان انجام میشه که اشکالات کار رفع بشه و بعد در کل کشور انجام شود.