قیل لأمیر المؤمنین (ع) : ما الاستعداد للموت ؟.. قال : أداء الفرائض ، واجتناب المحارم ، والاشتمال على المکارم ، ثمّ لا یبالی وَقَع على الموت أم وَقع الموتُ علیه . ( امالی ص ۱۷۲ ) قیل لأمیر المؤمنین (ع) : ما الاستعدادُ للموت ؟… حال که به یاد مرگ افتادیم و می خواهیم […]

قیل لأمیر المؤمنین (ع) : ما الاستعداد للموت ؟.. قال : أداء الفرائض ، واجتناب المحارم ، والاشتمال على المکارم ، ثمّ لا یبالی وَقَع على الموت أم وَقع الموتُ علیه . ( امالی ص ۱۷۲ )

قیل لأمیر المؤمنین (ع) : ما الاستعدادُ للموت ؟… حال که به یاد مرگ افتادیم و می خواهیم خودمان را برای عبور از این دروازه خطرناک ،آماده کنیم چگونه ( این کار را بکنیم؟) : حضرت در جواب فرمود: سه چیز است ،اگر اینها را رعایت کنید ، آماده عبور از این مرحله خطرناک می شوید.

اداءُ الفرائض : انجام واجبات ، واجبات فقط نماز و روزه و واجبات مالی نیست، واجباتِ اجتماعی مانند امر به معروف و نهی از منکر ، اهتمام به امور مسلمین و … هم واجب است.

واجتنابُ المحارم : از محرّمات هم اجتناب کنید! محرمّات غالباً کارهایی هستند که هوای نفس و غرائز انسان را به آن می کشاند؛ شهرت طلبی، لذت طلبی،راحت طلبی و … از جمله چیزهایی است که ما را به سمت محارم می کشاند. مکرراً از اساتید اخلاق شنیده ایم که راه اصلی و کار اصلی ،اجتناب از محرّمات است . والّا ا اگر اجتناب از محرمات نشد، فرائض که هیچ ، نوافل را هم انسان بجا بیاورد ، نتیجه مطلوب نخواهد گرفت.

والاشتمالُ على المکارم : انسان به مکارم اخلاق مشتمل بشود، مکارمی مانند : صبر ، شکر،محبت،رافت،و امثال این مکارم را در خودش جمع کند.

کسی که این سه فصل را توانست تامین بکند، ثمّ لا یبالی دیگر اهمیت نمی دهد که وَقَع على الموت أم وَقع الموتُ علیه ، او به سراغ مرگ برود یا مرگ سراغ او بیاید .

[ شرح حدیث حضرت آیت الله امام خامنه ای قبل از درس خارج، ۱۳۹۳/۱۰/۱۶ ]

مقام معظم رهبری

یا زهرا
یااباعبدالله الحسین
یاصاحب الزمان عج