در مناطق گرمسیری سه روز، در هوای معتدل چهار یا پنج روز زمان می برد تا شلتوک ها شکفته شود. هرگاه به علت سرمای هوا دیرتر شلتوک ها باز شود آنها را با دست بهم می زنند روی آنها را آب گرم می پاشند و به روشی که بیان شد نگهداری می نمایند و هرگاه […]

در مناطق گرمسیری سه روز، در هوای معتدل چهار یا پنج روز زمان می برد تا شلتوک ها شکفته شود. هرگاه به علت سرمای هوا دیرتر شلتوک ها باز شود آنها را با دست بهم می زنند روی آنها را آب گرم می پاشند و به روشی که بیان شد نگهداری می نمایند و هرگاه بر اثر گرمای هوا شکفته و باز نشود، آب سرد رویشان می پاشند و به همان قانون بیان شده نگهداری می کنند.

زمانی که همین شلتوک ها تنجه ( به گویش شیرازی که همان جوانه زدن است) یا شکوفه داد، کشاورزان جمع می شوند و آنها را با دست از یکدیگر جدا می سازند در ظرف هایی جمع آوری می کنند و یا روی دوش و یا برپشت حیوانات خود به محل و مزرعه زرع بذر یا همان تخمدان می برند و کرت های کوچک آماده می کنند و به صورت پر و زیادی در آنجا می ریزند. چون شلتوک را به دو نوع زراعت می نمایند، بهتر است به صورت دست نشان نشاء ها را در زمین بکارند و آسان تر از آن به صورت پاشیدن با دست است.

اول به صورت دست نشان و زرع نشاء اقدام می کنند: بدانید که دست نشان و زرع نشاء با دست و دانه دانه در زمین گذاشتن اگرچه زحمتش بیشتر است، ولی ریع و برکتش بیشتر است و در هنگام خوردن نیز لذیذتر است. اول بذر را در محل زرع مخصوص بذر که تخمدان است به عمل می آورند و بعد از چهل روز که آن بذرها ترقی و رشد کرد آن ها را به زمین دیگر انتقال می دهند.

مفاتیح الارزاق ج۲ صفحه ی ۷۵۱