در واکنش به سفر «نانسی پلوسی» به تایوان، هواپیماهای نظامی چین برای نمایش قدرت وارد منطقه هوایی تایوان شدند و ارتش چین نیز از آغاز رزمایش پنج روزه در دریای چین جنوبی خبر داد. نشریه هیل به بهانه این سفر به موضوع تایوان پرداخته و نوشته که با انضمام تایوان به چین آن هم با […]

در واکنش به سفر «نانسی پلوسی» به تایوان، هواپیماهای نظامی چین برای نمایش قدرت وارد منطقه هوایی تایوان شدند و ارتش چین نیز از آغاز رزمایش پنج روزه در دریای چین جنوبی خبر داد. نشریه هیل به بهانه این سفر به موضوع تایوان پرداخته و نوشته که با انضمام تایوان به چین آن هم با استفاده از زور، پکن آخرین میخ را بر تابوت سلطه جهانی آمریکا خواهد زد.

سرویس خارجی

عصر دیروز به وقت تهران نانسی پلوسی، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا علی‌رغم همه هشدارهای دولت چین وارد تایوان شد. صحبت‌ها و مجادلات بر سر سفر نانسی پلوسی به تایوان از چند هفته پیش زمانی که احتمال این سفر مطرح شد بالا گرفته بود. پکن از همان آغاز در سطوح مختلف از ارتش تا وزارت خارجه هشدارهای جدی و حتی پیام‌های تهدیدآمیزی را به واشنگتن می‌فرستاد تا پلوسی را از این سفر منصرف کند. نشریه آمریکایی هیل این وضع را دستمایه یک مقاله کرده است. هیل در مقاله‌ای با قلم «برهما چلانی» با عنوان «آیا تایوان در برابر چشمان بایدن بدل به اوکراین بعدی خواهد شد؟» به الحاق تایوان به چین پرداخته است. هیل هشدار داده است: «رئیس‌جمهور بایدن باید درک کند که تایوان برای آینده قدرت آمریکا در جهان بسیار مهم‌تر از اوکراین است.» این مقاله با اشاره به اینکه چین اخیراً ادعا کرده است که مالک آبراه مهم بین‌المللی تنگه تایوان است، نوشته است: «شی [رئیس‌جمهور چین] در حال آماده شدن برای حرکت به سمت تایوان در یک زمان مناسب است- اقدامی که شامل اعمال کنترل حوزه دریایی است.» هیل نوشت: «چین با الحاق اجباری تایوان، آخرین میخ را بر تابوت برتری جهانی آمریکا خواهد زد.»
اقدامات نظامی اخیر چین
درست در این وضعیت ابهام‌آمیز سطح تهدیدات از طرف چین به شدت بالا رفته است. به گزارش منابع خبری به نقل از وزارت دفاع تایوان، دیروز ۱۸ فروند هواپیمای نظامی چین از جمله انواع بمب‌افکن و هواپیمای تجسسی، ضد زیر دریایی و جنگنده‌های «جی-۱۶» وارد منطقه شناسایی هوایی در جنوب غربی جزیره تایوان شدند. همچنین ارتش چین خبر داد که از دیروز به مدت پنج روز در دریای چین جنوبی یک رزمایش نظامی را آغاز کرده است. ارتش چین همچنین موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای «دی‌اِف-۵بی»
را در نزدیکی تایوان مستقر کرده است.سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان گفت: موضع طرف چینی روشن است و پکن اعتراضات جدی خود را به آمریکا ابلاغ کرده است. وی افزود: «ما از نزدیک برنامه سفر نانسی پلوسی را دنبال می‌کنیم. اگر ایالات متحده در مسیر اشتباه بایستد، اقدامات محکم و قاطعانه‌ای برای تضمین حاکمیت و امنیت خود انجام خواهیم داد.»
همچنین در ادامه هشدارهای شدیداللحن پکن درباره سفر نانسی پلوسی به تایوان، «ژانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل متحد نیز این هشدارها را تکرار کرد. ژانگ طی نشست خبری در سازمان ملل گفت: «تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک ما است و اصل چین واحد خط قرمز در روابط ما با سایر کشورها است. واشنگتن باید درک کند که تمام عواقب سفر پلوسی به تایوان را متحمل خواهد شد.» به گزارش فارس، او گفت: «سفر پلوسی به تایوان خطرناک است.»
واکنش تایوان و آمریکا
این در حالی است که علی‌رغم هشدارهای پی‌در‌پی چین، وزارت دفاع تایوان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای خطاب به چین اعلام کرد: «تایوان برای دفاع از خود در مقابل تهدیدات چین مصمم است.» جالب توجه است که وزیر خارجه آمریکا و سخنگوی کاخ سفید بدون اشاره به تحریک‌آمیز بودن این سفر با درخواست از چین برای عدم تنش‌زایی در صورت سفر رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، مدعی شدند که رفتارهای عصبی مقامات پکن بی‌مورد است.
نگرانی مردم تایوان
چند شهروند تایوانی و کارشناس مسائل شرق آسیا به شبکه آلمانی «دویچه وله» گفته‌اند، از سفر نانسی پلوسی به این جزیره نگران هستند و یا این سفر را اقدامی مفید نمی‌دانند. برای نمونه یکی از شهروندان تایوانی به دویچه‌وله گفت:‌ «با اینکه سفر پلوسی می‌تواند برای تعاملات با آمریکا مفید باشد، نگران هستم که چین با اقدامی غیرمعقول تایوان را تنبیه کند.» یا یکی از کار‌آفرینان تایوانی گفته که مطمئن نیست ملاقات پلوسی با مقامات تایوان برای این جزیره مفید باشد.
تهدید بمب‌گذاری در فرودگاه تایوان
در این اوضاع آشفته دیروز رسانه‌های محلی تایوانی گزارش دادند که مقامات اطلاعاتی دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه سه وسیله انفجاری در فرودگاه بین‌المللی «تائویوان» در شهر تایپه پایتخت تایوان جا‌سازی شده است. روزنامه «یونایتد دیلی نیوز» گزارش داده که پلیس هوانوردی تحقیقاتی را پس از تهدید بمب‌گذاری در فرودگاه بین‌المللی تائویوان آغاز کرده است.
سفر هیئت انگلیسی!
در حالی که سفر تحریک‌آمیز پلوسی در ابهام است و نتایج این سفر نامعلوم و به شدت نگران‌کننده است، روزنامه «گاردین» گزارش داده است که اعضای کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس، علی‌رغم افزایش تنش در منطقه، قصد دارند اواخر امسال از تایوان بازدید کنند. همچنین این روزنامه انگلیسی اعلام کرد که هدف سفر هیئت مذکور نشان دادن حمایت انگلیس از تایوان مقابل چین است.