متاسفانه در کشور هیچ قانونی برای سگ‌‌گردانی و ممانعت از ایجاد آلودگی به واسطه مدفوع کردن سگ‌ها در سطح معابر و اماکن عمومی نداریم در حالیکه مدفوع سگ‌ها عملاً “بمب‌های انگی” برای انتقال بیماریهای خطرناکی نظیر توکسوکاریازیس، لارو مهاجر پوستی و .. هستند! علاوه بر آسیب‌های جسمی و بیماری‌هایی که از طریق گزش سگ به […]

متاسفانه در کشور هیچ قانونی برای سگ‌‌گردانی و ممانعت از ایجاد آلودگی به واسطه مدفوع کردن سگ‌ها در سطح معابر و اماکن عمومی نداریم در حالیکه مدفوع سگ‌ها عملاً “بمب‌های انگی” برای انتقال بیماریهای خطرناکی نظیر توکسوکاریازیس، لارو مهاجر پوستی و .. هستند!

علاوه بر آسیب‌های جسمی و بیماری‌هایی که از طریق گزش سگ به انسان منتقل می‌شود، مدفوع سگ‌ها که آزادانه به واسطه سگ‌گردانی در محیط‌های شهری در سطح خیابان‌ها، پارک‌ها و اماکن عمومی پخش می‌شود، منشأ بسیاری از بیماری‌های باکتریایی و انگلی است.

مدفوع سگ‌ها، بمب انگل و باکتری!

بیماری‌های باکتریایی بسیار خطرناکی نظیر سالمونلا، کامپیلوباکتر، اشریشیاکلی و کلستریدیوم دیفیسیل و بیماری‌های انگلی نظیر توکسوکاریازیس، لارو مهاجر پوستی، اکینوکوکوس، ژیاردیا و کریپتوسپوریدیوم بیماری‌هایی هستند که از طریق مدفوع سگ‌ها به انسان منتقل شوند.

متاسفانه طی این سالها، محل بازی کودکان در پارک‌ها به مکانی برای ابتلا به انواع انگل‌ها و باکتری‌ها تبدیل شده است که جان و سلامتی کودکان را به شدت تهدید می‌کند.

این وضعیت اسف‌بار در حالیست که در تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای حتی برای مدفوع سگ‌ وجود دارد و در صورت عدم جمع‌آوری مدفوع سگ‌ها توسط صاحبان آنها، جرائم سنگین مالی در انتظار این افراد خواهد بود.

این وضعیت باعث شده که در کشورمان به واسطه حضور پرتعداد سگ‌ها در اماکن عمومی، خطر گسترش بیماری‌های باکتریایی و انگلی در بین کودکان و بزرگسالان به واسطه مدفوع سگ‌ها به شدت افزایش یافته است.

چه بسا بسیاری از خانواده‌ها که طی این سالها مجبور شده‌اند کودکان خود را به واسطه ابتلا به بیماری‌های مختلف انگلی، عفونی و … راهی بیمارستان و حتی در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های تخصصی اقدام به بستری چند روزه کودکان خود کنند، منشا ابتلای کودک آنها بدون اینکه والدین آنها بدانند، مدفوع سگ‌ها بوده که از طریق حضور و بازی کودکانشان در پارک‌های آلوده با مدفوع سگ‌ها، به آنها منتقل و باعث بیماری‌ کودکان آنها شده است!