همانطور که در گذشته بیان شد اعراض نفسانی مثل: شادی، غم، خشم، لذت، ایمنی، ترس، خجالت، اندیشه کارهای مهم، امید و نومیدی و… بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مزاج انسان به شدت از حالات روانی تاثیر می‌پذیرد. اندوه و غم حرارت را کم کم به داخل رانده و با کاهش و اتلاف حرارت […]

همانطور که در گذشته بیان شد اعراض نفسانی مثل: شادی، غم، خشم، لذت، ایمنی، ترس، خجالت، اندیشه کارهای مهم، امید و نومیدی و… بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مزاج انسان به شدت از حالات روانی تاثیر می‌پذیرد.

اندوه و غم حرارت را کم کم به داخل رانده و با کاهش و اتلاف حرارت غریزی به تدریج سبب بیماری‌های سوداوی و بلغمی از جمله افسردگی می‌شود. آدم افسرده حرکت نمی‌کند، نسبت به مشکلات خود و اطرافیان بی‌تفاوت است، به آینده بدبین است و دائما ناامید است، کار امروز را به فردا و کار فردا را به بعدها موکول می‌کند، هیچ کاری را به سرانجام نمی‌رساند و این حالات در او باقی است و تشدید می‌شود مگر اینکه درمان شود.

حالا با این توضیحات آیا غم اهلبیت (علیهم‌السلام) و افسردگی گریه بر آنها موجب افسردگی است؟

گریه‌های هدفدار، عاشقانه، خالص و پاک، نشاط دل شیعه است و چه انقلاب‌هایی که تحت تاثیر گریه‌ها و مجالس عزای محرم به پیروزی رسیدند و چه جریان‌های قهرمانانه‌ای که اشک‌‌های روضه‌ها را به حماسه‌های پر بار و تاریخ‌ساز بدل کردند.

❔ آیا گریه‌های همراه افسردگی می‌توانست موجب حرکت تاریخی جوامع به سوی عدالت‌خواهی بشود؟!

می‌توان به اغلب اعمالی که در مجالس عزا به منظور عزاداری مرسوم است، از منظر درمانی نگاه کرد. به طور مثال سینه زنی که نوعی ماساژ و ورزش محسوب می‌شود و انسدادهای قلب را بر طرف می‌کند.

برای سلامتی وفرج امام زمان صلوات
یاعلی