یک رسانه معروف آمریکایی با تاکید بر ناتوانی واشنگتن در مهار جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران در قدرتمندترین دوران خود طی ۴۰ سال گذشته به سر می‌برد. المانیتور در تحلیل خود خاطرنشان کرد:هفته گذشته در قطر، دانا اشترول مدیر سیاست خاورمیانه‌ای پنتاگون درباره «راه‌های تقویت و درهم بافتن یک معماری امنیتی منطقه‌ای» و تقویت […]

یک رسانه معروف آمریکایی با تاکید بر ناتوانی واشنگتن در مهار جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران در قدرتمندترین دوران خود طی ۴۰ سال گذشته به سر می‌برد.

المانیتور در تحلیل خود خاطرنشان کرد:هفته گذشته در قطر، دانا اشترول مدیر سیاست خاورمیانه‌ای پنتاگون درباره «راه‌های تقویت و درهم بافتن یک معماری امنیتی منطقه‌ای» و تقویت نیروهای مسلح این کشور گفت وگو کرد. در این میان، ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام و دو فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در منطقه از سایت‌های نظامی عربستان سعودی بازدید کردند که از جمله آنها پایگاه‌های دریای سرخ و سکوهای موشکی پاتریوت در نزدیکی جده بود. اوایل این هفته هم کوریلا با رهبران نظامی اسرائیل و کویت دیدار داشت تا یک مسیر روان برای درهم بافتن سامانه‌های دفاع هوایی در سراسر منطقه را به بحث گذارد با این هدف که دفاع بهتری در برابر موشک‌ها و پهپادهای ایران انجام شود. وی همچنین درباره امکان پیوستن کویت به نیروی عملیاتی ۵۹ گفت وگو کرد.
مقام‌های رسمی کنونی و پیشین آمریکا می‌گویند که این پیشنهادها، بخشی از یک پیش‌نویس فراگیرتر است که در یک سال گذشته توسط سنتکام و با رهنمودهای کاخ سفید فراهم شده است. این ساختار امنیتی منطقه‌ای، نخستین چکش دولت بایدن برای حل مشکلی است که سیاستگذاران آمریکایی در دوران اوباما و ترامپ را درگیر خود کرده بود: اینکه چگونه متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا را توانمند ‌سازیم که عمدتا با خوداتکایی از خودشان دفاع کنند تا واشنگتن بتواند نیروهای خود را برای هماوردی‌های آینده با چین، بازآرایی کند.
یک منبع آشنا با طراحی‌های آمریکا می‌گوید: پنتاگون هنوز باید راهبرد خاورمیانه‌ای خود را روشن سازد اما تا به اینجا، همه نشانه‌ها حکایت از یک رویکرد کمینه دارد. یک نقشه راه غیرمحرمانه سنتکام برای ابتکار امنیتی منطقه‌ای، فاقد پیوست‌های اقتصادی و سیاسی برای احیای ایده دوران ترامپ یعنی یک «ناتوی عربی» است.
هدف کنونی این است که با استفاده از تاسیسات موجود، رهبران نظامی منطقه درباره لجستیک، دفاع هوایی، پشتیبانی آتش و واکنش به بحران و نیز عملیات هوایی، دریایی و عملیات ویژه در سال‌های آینده آموزش ببینند. ژنرال جوزف وُتل، فرمانده پیشین سنتکام، به المانیتور می‌گوید: این ایده‌ها «به خوبی در دسترس هستند و می‌توان آنها را به روش نسبتا آسانی به پیش راند.»