«دیمیتری مدودف» بار دیگر هشدار داده کشورش طبق دکترین هسته‌ای خود و در صورت نیاز، حق دارد تا از خود با سلاح‌های هسته‌ای دفاع کند و درصورتی که تحت فشار زیاد باشد، قطعا این گزینه یک بلوف نخواهد بود. به دنبال این هشدار مقامات اروپایی و آمریکایی و رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کردند تهدید هسته‌ای روسیه […]

«دیمیتری مدودف» بار دیگر هشدار داده کشورش طبق دکترین هسته‌ای خود و در صورت نیاز، حق دارد تا از خود با سلاح‌های هسته‌ای دفاع کند و درصورتی که تحت فشار زیاد باشد، قطعا این گزینه یک بلوف نخواهد بود. به دنبال این هشدار مقامات اروپایی و آمریکایی و رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کردند تهدید هسته‌ای روسیه را جدی می‌گیرند.

سرویس خارجی-
دکترین بازدارندگی هسته‌ای مبتنی بر این ایده اساسی است که کشورهای دارای سلاح هسته‌ای به دلیل اصل «نابودی متقابل تضمین شده» از سلاح هسته‌ای علیه یکدیگر استفاده نمی‌کنند. اما این ایده ظاهراً در جنگ اوکراین که بیش از ۷ ماه از آن می‌گذرد دچار خدشه شده است. طی روزهای اخیر پوتین و مدودف بارها هشدار داده‌اند که اگر موجودیت روسیه در جنگ اوکراین به خطر بیفتد مسکو در استفاده از سلاح هسته‌ای درنگ نخواهد کرد. البته به دلیل همسایگی اوکراین با روسیه بسیار بعید است که منظور پوتین و مدودف استفاده از سلاح هسته‌ای علیه کیف باشد و به احتمال بسیار بالا این تهدید علیه حامیان غربی اوکراین است که این روزها اوکراین را با سلاح‌های خود تبدیل به پادگان نظامی کرده‌اند. دیروز نیز «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهوری سابق و رئیس‌شورای امنیت روسیه با انتقاد از رویکرد دولت‌های غربی به ویژه آمریکا و انگلیس در قبال مسکو گفت:« روسیه می‌تواند در پاسخ به حمله به این کشور یا متحدانش با استفاده از سلاح‌های جنجالی که موجودیت روسیه را تهدید کند، دست به استفاده از سلاح هسته‌ای بزند».مدودف این را هم گفت که «اگر روسیه در تلافی هرگونه حملات غیرمتعارف از سوی اوکراین، دست به استفاده از سلاح اتمی بزند، ناتو هیچ‌گونه دخالتی نخواهد کرد و اوکراین هم باید این را بداند.» وی در کانال تلگرامی خود با اشاره به ادعاهای «لیز تراس» نخست‌وزیر انگلیس‌، جو بایدن و سایر مقامات آمریکایی نوشت «مرتباً ما را با پیامدهای وحشتناک در صورت استفاده روسیه از سلاح اتمی تهدید می‌کنند، باید برای آن دسته از افراد ناشنوا که فقط خودشان را می‌شنوند یادآوری کنم که روسیه حق دارد در صورت لزوم و در موارد از پیش تعیین شده طبق اصول سیاست دولتی در زمینه بازدارندگی هسته‌ای در صورتی که ما یا متحدانمان با این نوع تسلیحات مورد حمله قرار بگیریم، از تسلیحات اتمی استفاده کند.» تصمیم گیری درباره استفاده از سلاح اتمی در روسیه برعهده ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور است. پوتین در اوایل شروع جنگ اوکراین، نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه را به حالت آماده‌باش درآورد. همزمان با مدودف، وزیر امور خارجه روسیه نیز هشدار داد قانون اساسی و دکترین اتمی روسیه برای سرزمین‌های الحاقی نیز صدق خواهد کرد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، لاوروف در نشستی خبری در نیویورک در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره استفاده از سلاح اتمی برای دفاع از سرزمین‌های الحاقی گفت، تمام سرزمین‌های متعلق به روسیه از جمله مناطقی که متعاقباً ضمیمه می‌شوند، تحت قانون اساسی روسیه قرار گرفته و «تحت محافظت کامل قرار خواهند گرفت»وزیر امور خارجه روسیه متذکر شد: «تمامی قوانین، دکترین، مفاهیم و راهبردهای فدراسیون روسیه برای تمام سرزمین‌هایش صدق می‌کند» که شامل دکترین استفاده از سلاح اتمی نیز خواهد بود.
نگرانی اروپا و آمریکا
به دنبال هشدار صریح مقامات ارشد روس درباره احتمال استفاده مسکو از سلاح هسته‌ای، مقامات آمریکا و اروپا اعلام کردند این تهدید را جدی می‌گیرند. به گزارش فارس، «کارین ژان پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت« ما تهدیدات روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای را بسیار جدی می‌گیریم اما تا کنون هیچ نشانه‌ای ندیده‌ایم که ما را وادار به تغییر اقدامات راهبردی کند».وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد، افزود: «شورای امنیت ملی آمریکا به ارتباط خود با روسیه ادامه داده و درباره پیامدهای به کارگیری تسلیحات هسته‌ای هشدار داده است»«ژان پی‌یر» به همه پرسی که در مناطقی در اوکراین در حال برگزاری است نیز واکنش نشان داد و گفت: «هرگز همه پرسی که روسیه در سرزمین‌های اوکراین انجام می‌دهد را برسمیت نشناخته و آنها را سرزمین‌های اوکراین می‌دانیم». مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی عنوان داشت که این اتحادیه باید استفاده احتمالی روسیه از تسلیحات هسته‌ای را جدی بگیرد. به گزارش ایسنا، «جوزپ بورل»، در این مصاحبه با اشاره به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «وقتی مردم بر این باورند که چنین موضوعی بلوف نیست، پس ما باید آن را جدی بگیریم.»«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز روز دوشنبه گفت که از نظر او، وقتی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از آمادگی مسکو برای به‌کار بردن تسلیحات اتمی صحبت کرد، بلوف نزده است.به نوشته خبرگزاری «رویترز»، زلنسکی که پیشتر چنین هشدارهایی را فقط «باج‌گیری اتمی» توصیف کرده بود، اظهار داشت: «ببینید، ممکن است که این صحبت‌ها در گذشته یک بلوف بود. اما اکنون می‌توانند جامه عمل به‌خود بپوشند».
رکود شدید اقتصادی در جهان
خبر دیگر از تاثیرات جنگ اوکراین این که فایننشال تایمز در گزارشی به نقل از «صندوق بین‌المللی پول» اعلام کرد حجم وام‌های پرداخت شده توسط این صندوق از ۱۴۰ میلیارد دلار، فراتر رفته که نشانه‌ای از رکود شدید اقتصادی است. به گزارش ایرنا به نوشته این روزنامه، وام‌های صندوق بین‌المللی پول به کشورهای دارای مشکلات اقتصادی به موجب بحران‌هایی که به صورت همزمان پیش روی جهان قرار گرفته است، به رکورد جدیدی رسیده و دست‌کم پنج کشور را در وضعیت رکود قرار داده است. بر اساس این گزارش همه‌گیری کووید-۱۹ و تحریم‌های غرب علیه روسیه، به شکل افزایش شدید نرخ‌های بهره جهانی نمود پیدا کرده و ده‌ها کشور را وادار کرده است تا از صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک کنند. به گزارش فایننشیال تایمز، حجم وام‌های پرداخت شده توسط این صندوق تا پایان ماه اوت (شهریور)، بالغ بر ۱۴۰ میلیارد دلار در ۴۴ برنامه مختلف بوده است.این رقم که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده با افزایش هزینه‌های استقراض به رشد خود ادامه دهد، در حال حاضر بالاتر از میزان اعتبار پایان سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، زمانی که سطوح اعطای وام به رکوردهای سالانه رسیده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که افزایش بیشتر نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی بازارهای بزرگ، هزینه‌های استقراض را در سراسر جهان افزایش دهد و این امر، خطر ایجاد یک رکود شدید را در پی خواهد داشت.مجموع تعهدات صندوق بین‌المللی پول، از جمله وام‌های توافق شده که هنوز پرداخت نشده است، اکنون به بیش از ۲۶۸ میلیارد دلار می‌رسد.
جام جهانی قطر در خطر!
خبر دیگر این که مطابق گزارش برخی رسانه‌های عربی، یکی از مقامات کشور روسیه ادعا کرده که اتفاقات مهمی ظرف هفته‌های آینده رخ می‌دهد و جام جهانی قطر برگزار نخواهد شد. به گزارش تسنیم در حالی که جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ۵۳ روز دیگر با دیدار تیم‌های ملی قطر و اکوادور در ورزشگاه البیت آغاز می‌شود، نقل قولی از «نیکولای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت کشور روسیه در رسانه‌های عربی، از جمله «فرات نیوز» منتشر شده که گفته است: «اتفاق بزرگی ظرف هفته‌های آینده رخ می‌دهد و همه چیز تغییر خواهد کرد. جام جهانی ۲۰۲۲ برگزار نمی‌شود.» با این وجود، سایت «عربی پست» در این مورد نوشت که «پاتروشف» اخیراً اظهار نظری درخصوص جام جهانی نداشته و رسانه‌های روس یا کشورهای خارجی، مصاحبه‌ای در این باره منتشر نکرده‌اند. پیش‌تر گفت‌وگویی از «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه انتشار یافت که وی تهدید کرده بود« اگر تیم ملی این کشور نتواند در جام جهانی شرکت کند، جام جهانی قطر لغو خواهد شد.»تیم ملی روسیه پیش از این به مرحله پلی‌آف انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ صعود کرد و رقیب لهستان شده بود. با این حال فیفا تصمیم گرفت در یک تصمیم سیاسی برای ورزشی که ادعا می‌کند غیر سیاسی است روسیه را از این مرحله حذف کند و میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ از راهیابی به بیست‌ودومین دوره رقابت‌ها بازماند.