پس از انتشار بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و افشای برخی حقایق درخصوص علت بازداشت ۲ خبرنگار روزنامه‌های زنجیره‌ای شرق و هم میهن، طیف تندروی مدعیان اصلاحات در حمایت از عناصر خودفروخته که تحت آموزش سیا بوده‌اند، تلاش برای اعتبارزدایی از بیانیه مزبور و اعتراض و انتقاد به نهادهای امنیتی را در […]

پس از انتشار بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و افشای برخی حقایق درخصوص علت بازداشت ۲ خبرنگار روزنامه‌های زنجیره‌ای شرق و هم میهن، طیف تندروی مدعیان اصلاحات در حمایت از عناصر خودفروخته که تحت آموزش سیا بوده‌اند، تلاش برای اعتبارزدایی از بیانیه مزبور و اعتراض و انتقاد به نهادهای امنیتی را در دستور کار خود قرار دادند.
روزنامه‌های زنجیره‌ای دیروز در اقدامی هماهنگ با تیترهایی نظیر «روزنامه نگاری جرم نیست»، «روزنامه نگاری را ممنوع کنید»، «دفاع از حیثیت یک حرفه» و… سعی کردند با تخطئه بیانیه دو نهاد رسمی کشور، پادویی برای رسانه‌های ضد انقلاب را «روزنامه نگاری» جا بزنند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: «ردّ اطلاعاتی و عملیاتی تعدادی از عناصر مذکور در اغتشاشات اخیر و پیش از آن نیز مشاهده و حسب مورد اقدام مقتضی به عمل آمده است. به‌عنوان مثال انتشار اولین عکس از مرحومه امینی روی تخت بیمارستان توسط «ن.ح» صورت گرفت که از آموزش‌دیدگان همین دوره‌ها در خارج از کشور بود. او با استفاده از پوشش خبرنگاری از اولین افرادی بود که در بیمارستان حضور و استقراریافته، به تحریک بستگان متوفی و ارسال اخبار جهت‌دار پرداخت. همچنین است اقدامات «الف. م» که با استفاده از همان پوشش با حضور فوری در شهرستان سقز، به تحریک اطرافیان مرحومه، کارگردانی برخی صحنه‌ها و انعکاس اخبار و تصاویر جهت‌دار از مراسم تشییع، تدفین و تجمعاتِ شکل‌گرفته در آن شهر به ایفای مأموریت پرداخت. این فرد نیز آموزش‌دیده دوره‌های رژیم مافیایی آمریکا در کشورهای خارجی است؛ ضمن آنکه هر دو نفر نقش منابع اولیه خبر‌‌سازی برای رسانه‌های بیگانه را ایفا کرده‌اند.»
کارآموزی خبرنگاران خودفروخته در روزنامه‌های زنجیره‌ای و جذب و استخدام آنان در رسانه‌های ضدانقلاب، موضوعی است که کیهان بارها به آن پرداخته است. به‌عنوان نمونه، «علی‌اصغر رمضان‌پور» سردبیر فعلی شبکه ابوارّه (اینترنشنال سعودی) روزگاری سردبیر روزنامه‌های زنجیره‌ای در ایران و همچنین معاون وزیر ارشاد دولت اصلاحات بوده یا عناصر خودفروخته دیگری مانند «مجتبی واحدی»، «حسین باستانی»، «مسیح علی‌نژاد» که در روزنامه‌های زنجیره‌ای فعالیت می‌کردند و ده‌ها خبرنگار فراری طیف مدعی اصلاح‌طلبی که به استخدام رادیو فردا، بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، من‌وتو و شبکه سعودی اینترنشنال درآمدند.
علاوه‌بر اینها، می‌توان به خبرنگاران فراری مانند «رکسانا صابری»، «مرجان آل آقا»، «فرناز قاضی زاده»، «نفیسه کوهنورد»، «فرشته قاضی»، «رضا حقیقت نژاد»، «نیک آهنگ کوثر»، «امید معماریان»، «ابراهیم نبوی»، «هوشنگ اسدی»، «نوشابه امیری»، «مسعود بهنود» اشاره کرد که برای سرویس‌دهی به رسانه‌های معاند سر از پا نشناختند و به میهن و ملت خویش خیانت کردند.
جالب آنکه، با این حال مدعیان اصلاحات به توجیهات مضحکی روی آورده‌اند حال آنکه؛
۱٫ مدیر یکی از رسانه‌های زنجیره‌ای گفته است که خبرنگار بازداشت شده همه امور را با همانگی وی انجام می‌داده است، سؤال این‌جاست که خبرنگار مذکور آیا همکاری با CIA و شرکت در دوره‌های آموزشی آنها را نیز با هماهنگی مدیرمسئول خود انجام داده است؟
۲٫ روزنامه‌های زنجیره‌ای می‌گویند این افراد فقط «خبرنگار» هستند این در حالی است که تشخیص این مسئله که آیا فقط خبرنگار هستند یا در پوشش خبرنگار به ارتکاب اقداماتی مانند پادویی برای غرب مبادرت می‌ورزند بر عهده نهادهایی امنیتی است نه شما!
۳٫ خروجی عملکرد مدعیان اصلاحات در سال‌های گذشته موج پناهندگی و پادویی برخی خبرنگاران در این رسانه‌ها برای رسانه‌های معاند بوده است.
در پایان، باید از مدعیان اصلاحات پرسید که کدام دیدگاه‌های شما با دیدگاه‌های آمریکا و اسرائیل فاصله داشته است؟

میدل ایست آی: پهپادهای ایرانی برتری کامل هوایی را از غرب گرفت
وبسایت خبری «میدل ایست آی» در گزارشی با عنوان طلوع صنعت پهپادی ایران، نوشته دهه‌ها توسعه دقیق، ایران را به یک رقیب جدی در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین تبدیل کرده و به آن نفوذ منطقه‌ای جدیدی می‌دهد.
به گزارش فارس، میدل ایست آی نوشته، برتری پهپادی ایران برای دهه‌ها اولویت ملی آن بوده که مقامات این کشور آن را پرورش داده و از آن به رغم اقتصاد تحریم شده این کشور پاسداری کرده‌اند.
یک کارشناس مسائل ایران در مؤسسه امور بین‌الملل و امنیتی آلمان (SWP) ضمن بیان این که «در دهه‌های پس از آن، برنامه پهپادی ایران به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر ارتش این کشور طراحی شده»، ادعا کرد: استراتژی هواپیماهای بدون سرنشین این کشور یکی از چهار رکن استراتژی نظامی آن است. برنامه موشکی، شبکه متحدان و نیابتی‌های غیردولتی و قابلیت‌های رو به رشد آن در زمینه جنگ سایبری، ارکان دیگر را تشکیل می‌دهد.
به ادعای این کارشناس، در مجموع این‌ها پایه‌های «بازدارندگی نامتقارن» را تشکیل می‌دهد که ایران در برابر تحریم‌های فلج‌کننده ایجاد کرده است. وی افزود: ایران برنامه موشکی و پهپادی خود را برای جبران نیروی هوایی کارآمد توسعه داد و توسعه بومی در تفکر نظامی ایران اولویت پیدا کرد.
به نوشته این وبسایت خبری مستقر در لندن، ایران اکنون دارای ناوگانی از پهپادهاست که قادر به حمل موشک‌های هدایت شونده دقیق با برد ۲۰۰۰ کیلومتر به علاوه تعداد زیادی پهپاد تجسسی است.
به نوشته این گزارش، «شاهد ۱۳۶ که به عنوان پهپاد تهاجمی هم شناخته می‌شود به تنهایی نشان می‌دهد که ایران تا چه حد در تثبیت خود به عنوان مرکز قدرت فناوری پهپادها پیشرفت کرده است. این پهپاد در سال ۲۰۲۱ به طور رسمی توسط ایران معرفی شد و هدف از آن دور زدن سامانه‌های پدافندی دشمن و غلبه بر نیروهای زمینی است. این پهپاد کلاهکی به وزن حدود ۳۵ کیلوگرم را حمل می‌کند و گاهی به عنوان پهپاد کامیکازه (انتحاری) به دلیل پرواز مستقیم به سوی هدف شناخته می‌شود.»
به تحلیل این سایت خبری، یکی دیگر از پهپادهای پیشرفته جنگی کشنده در زرادخانه ایران، شاهد ۱۲۹ است. به گفته توماس جونو از دانشگاه اُتاوا ایران منابع محدود خود را برای ساخت «پهپادهای بزرگ، نسبتاً ابتدایی و ارزان اما موثر» به کار برده است.
طبق این گزارش، ژنرال‌های آمریکایی در سال‌های اخیر نسبت به توانمندی پهپادهای ایران هشدار داده‌اند و پیشرفت در فناوری پهپادی ایران به این معنا بوده که تهران می‌تواند از «برتری هوایی محلی» برخوردار شود. یک ژنرال آمریکایی به کنگره این کشور گفت: برای اولین بار از جنگ کره، ما بدون برتری کامل هوایی در حال عملیات هستیم.
در بخشی از این گزارش در اشاره به ادعاهای بی‌اساس درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، ادعایی که تهران و مسکو آن را رد کرده‌اند، آمده است: در حالی که ادامه تحریم‌ها علیه ایران، فروش پهپادها را محدود می‌کند، جنگ اوکراین احتملاً همان کاری را که درگیری ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان برای پهپادهای ترکیه انجام داد، برای پهپادهای ایرانی انجام خواهد داد، یعنی ثابت می‌کند که آنها در درگیری‌های بین کشورها توانمند و موثر هستند.

گزارش نیویورک‌تایمز و فایننشال‌تایمز از شرایط بد اقتصاد اروپا
مسیر پیش‌روی اقتصاد اروپا، خطرناک و واقعاً نگران کننده است.
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با اشاره به پیامدهای هفت ماه جنگ اوکراین برای اروپا نوشت: جنگ اوکراین لطمات زیادی به اقتصادهای سراسر جهان وارد کرده است و شاهد رشد نرخ‌های تورم، بحران غذایی و… هستیم؛ اما مجموعه بحران‌های یادشده به اقتصادهای اروپایی سخت‌‌‌ترین لطمه را وارد کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اقتصادهای یادشده با نرخ‌های بسیار زیاد تورم، کمبود انرژی و بالاترین ریسک رکود مواجه هستند.
جنگ روسیه علیه اوکراین و تحریم‌‌‌هایی که اروپا علیه مسکو اعمال کرده، بحران‌هایی جدی برای اروپا پدید آورده‌اند و برخی کارشناسان نگران هستند که این بحران‌ها به بزرگ‌ترین بحران‌های اقتصادی و مالی اروپا در چند دهه اخیر تبدیل شوند.
میزان افت فعالیت‌های اقتصادی در اروپا شدیدتر بوده؛ زیرا در اروپا این کاهش از تحولات منفی عمیق‌تر نشات‌ گرفته است. اقتصاددان ارشد موسسه کپیتال‌اکونومیکس می‌گوید: «درآمدهای واقعی و استاندارد زندگی در اروپا در حال کاهش است و آنچه مشاهده می‌شود، این است که شرایط در اتحادیه اروپا و بریتانیا بسیار بدتر و نگران‌کننده شده است.»
بانک ‌مرکزی اروپا در نشست سیاستگذاری خود، برای مبارزه با تورم، نرخ‌های بهره را ۰/۷۵‌ درصد بالا برد و پیش‌بینی شده است که در نشست بعدی این نهاد، نرخ‌ها بار دیگر به همین میزان افزایش یابد. این اقدام نشان‌دهنده شدت چالشی است که اقتصادهای اروپایی به‌دلیل بحران‌های گوناگون با آن مواجه‌اند. بانک‌مرکزی اروپا به تاثیر منفی بحران انرژی بر اقتصاد منطقه یورو اذعان کرده است. از دید کارشناسان این نهاد، افق رشد اقتصادی بسیار نگران‌کننده است.
پس از نشست شورای سیاست‌گذاری بانک ‌مرکزی اروپا، کریستین لاگارد، رئیس بانک‌ مرکزی در کنفرانس خبری گفت: «مسیر پیش‌رو واقعا نگران‌کننده است.» در ماه‌‌‌های اخیر، قیمت انرژی در اروپا به‌شدت بالا رفته و این بحران بزرگی برای اقتصاد اروپاست.
برنامه‌هایی برای تعطیل‌کردن کارخانه‌ها، قطع برق و سهمیه‌‌‌بندی انرژی تدوین شده است تا اگر بحران شدت پیدا کرد، آمادگی لازم وجود داشته باشد. ریسک کاهش درآمدها، افزایش نابرابری و شدت‌یافتن تنش‌های اجتماعی، نه‌تنها جوامع اروپایی را تهدید می‌کند و زمینه‌‌‌ساز چندپارگی اجتماعی در این جوامع است، بلکه همین اثر را بر کل جهان دارد. ما از دهه ۱۹۷۰ تاکنون شاهد چنین وضعیتی نبوده‌ایم و شرایط حاضر به‌زودی پایان نخواهد یافت. بانک‌های‌مرکزی اروپا و انگلستان برای مهار تورم مشغول کاستن از سیاست‌های حمایتی هستند. افزایش قیمت انرژی سبب رشد هزینه مصرف‌کنندگان، شرکت‌ها و کارخانه‌ها شده است و شاهد افت شاخص فعالیت‌ها هستیم. این روند که مدتی است آغاز شده، ادامه پیدا خواهد کرد و بر شدت آن افزوده می‌شود. در اروپا شرایط در زمستان سال ‌جاری بسیار سخت خواهد بود؛ زیرا شرکت گازپروم روسیه اعلام کرده است که تا وقتی تحریم‌‌‌ها علیه مسکو لغو نشود، صادرات گاز از طریق خط لوله «نورد‌استریم‌یک» را از سر نخواهد گرفت.
در همین حال، روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز گزارش داد: در اروپا کشاورزان و تولیدکنندگان مواد غذایی نسبت به کمبود فصلی این محصولات و رشد قیمت‌ها در زمستان هشدار داده‌ و از دولت‌ها خواسته‌اند، برنامه‌هایی را برای جبران افزایش قیمت انرژی اجرا کنند. اتحادیه کشاورزان اتحادیه اروپا و دو انجمن بزرگ تولیدکنندگان مواد غذایی در اروپا اعلام کرده‌اند، اعضای‌شان از پیش تعطیل‌کردن فعالیت‌ها و کاستن از تولید را شروع کرده‌اند و عامل اصلی این اقدام، قیمت بالای انرژی است.
در بیانیه‌ای که از سوی این سه نهاد منتشر شده، آمده است: «افزایش اخیر قیمت انرژی، به‌ویژه گاز طبیعی و برق می‌تواند چرخه تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی را دچار اختلال کند و اگر چنین شود، تامین این مواد برای رفع نیاز مردم با مشکل مواجه خواهد شد.» رئیس اتحادیه کشاورزان اتحادیه اروپا می‌گوید: «در زمستان امسال مردم اروپا شاهد افزایش سریع‌تر قیمت سبزیجات و میوه و کمبود خوراکی‌ها خواهند بود. هرگز تاکنون شاهد چنین وضعیتی نبوده‌ایم. هیچ‌کس نمی‌توانست این تحولات را پیش‌بینی کند.»
از انرژی در تمامی مراحل تولید مواد غذایی، از تولید کود تا برداشت و نگهداری در سردخانه و… استفاده می‌شود. در بخش تولید شیر و لبنیات، میزان مصرف انرژی بسیار بالاست و رشد قیمت انرژی به‌ویژه به این بخش لطمه وارد کرده است. قیمت همه مواد غذایی از جمله کره، گوشت و… رشدی چند برابر نرخ تورم داشته و کشاورزان می‌گویند، هزینه‌ها در حال افزایش است؛ در نتیجه قیمت محصولات نیز بالاتر خواهد رفت. بسیاری از تولیدکنندگان میوه و سبزیجات در حال کاستن از کشت برای فصل بعد هستند و علت این اقدام، هزینه بالای سوخت و برق است. تعداد زیادی از کشاورزان به کاشت محصول اقدام نمی‌کنند. در برخی کشورهای اروپایی، دولت‌ها برای کمک به مردم و تولیدکنندگان برنامه‌هایی را تدوین کرده‌‌‌اند؛ اما در زمستان سال‌جاری شرایط برای مردم اروپا بسیار سخت خواهد بود.
هم‌اکنون کاشت محصولات کمتر شده و قیمت انرژی بسیار بالاست. همچنین قیمت کود در برخی کشورها ۳۰۰‌ درصد افزایش یافته است.

شبکه لهستانی: اتحاد اقتصادی ایران و روسیه تحریم­‌ها را بی‌­اثر می‌­کند
یک شبکه لهستانی در برنامه‌ای به نام «پیام‌رسان شرق» گفت‌وگویی را با یک کارشناس امور خاورمیانه به نام «مارتین شیژانوسکی» از موسسه ورشو انجام داده است.
مجری این شبکه به کارشناس همراه با برنامه که از طریق اینترنت ارتباط گرفته می‌گوید: انگار در زمینه انرژی یک جبهه نوین و جالب بین تهران و مسکو در حال توسعه است. به تازگی ایران ۴۰دستگاه توربین گازی به روسیه فروخته است. این پیوند چه معنایی دارد؟
کارشناس در پاسخ به شبکه لهستانی می‌گوید: برای منطقه به این معناست که شاید در آینده یک بلوک نوین ظهور کند. امروز ما تنها از یک همکاری بین مسکو و تهران سخن می‌گوییم نه از هم پیمانی ولی همکاری‌ها و روابط بین دو کشور با قدرت در حال رشد است بنابراین در آینده حتما شاهد همکاری‌های نزدیکتر بین دو کشور خواهیم بود. به ویژه در زمینه اقتصادی که هر دو کشور با یک طرف خارجی یعنی آمریکا و تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.
شیژانوسکی در ادامه می‌گوید: تحریم‌ها تنها زمانی موفق خواهند بود که هدفشان انزوا باشد. در حال حاضر ایران از داد و ستد با خارج منزوی نشده است و این در مورد روسیه هم صدق می‌کند. پس تحریم‌های آمریکا و متحدانش احتمالا به‌اندازه‌ای که باید کارآمد باشند کارآمد نبوده‌اند و نخواهند بود. گرچه به‌اندازه‌ای اثرگذار هستند که این تحریم‌ها را همچنان
حفظ کرد.
سپس مجری خاطرنشان می‌سازد: تابستان امسال پوتین در تهران بود. اینک با روابط اقتصادی که بخشی از معادلات اقتصادی دوجانبه را می‌توان در همکاری شرکت گاز پروم که به طور بالقوه به دنبال سرمایه‌گذاری چندمیلیارد دلاری در میادین نفتی ایران است مشاهده کرد. خودت گفتی که ایران مدت درازی است که از اواخر دهه ۱۹۷۰ تا به امروز در زمینه تحریم‌ها تجربه پیدا کرده است. این شاید نقشه بسیار خطرناکی برای کشورهای دیگر [آمریکا و کشورهای اروپایی که تحریم‌ها را وضع کرده‌اند] است که ایران در حال [آموختن راه] دور زدن تحریم‌ها به مسکو است و در کنار آن قراردادهای اقتصادی را داریم. آیا این توجه بیشتر غرب را به سوی ایران جلب خواهد کرد؟
کارشناس در پاسخ او می‌گوید: بله البته که روابط بین تهران و مسکو این دو کشور را در برابر تحریم‌ها مقاوم‌تر خواهد کرد و شاید به اقتصادشان نیز کمک کند تا از سختی خارج شوند به خصوص ایران.