بحث این نوشته کوتاه درباره موضوع دادن یا ندادن پهباد به روسیه و کشف حقیقت نیست که در این زمینه حرف اصلی همان بود که دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به صورت مستمر اعلام کرده است. نکته و خبر مهم در اینجا آن است در دوره ای که غربی ها و خاصه آمریکایی ها […]

بحث این نوشته کوتاه درباره موضوع دادن یا ندادن پهباد به روسیه و کشف حقیقت نیست که در این زمینه حرف اصلی همان بود که دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به صورت مستمر اعلام کرده است.

نکته و خبر مهم در اینجا آن است در دوره ای که غربی ها و خاصه آمریکایی ها مدعی شده اند که ایران به روسیه پهباد فروخته، بیش از ۲۰کشور درخواست خرید پهبادهای ساخت جمهوری اسلامی ایران را داده اند.

خرید و فروش تسلیحات دفاعی متعارف، که بین دولت های گوناگون دنیا صورت می گیرد موضوعی نیست که ارتباطی به کشورهای دیگر داشته باشد.

خود آمریکا منطقه غرب آسیا را انبار تسلیحاتی نظامی خود ساخته است و فقط در یک قلم در دوره ترامپ قرارداد بزرگ فروش۴۶۰ میلیارد دلار تسلیحات بین عربستان سعودی و آمریکا امضا شد.

اما شما حماقت دشمنان را ببینید! ایران اگر هر کاری می کرد اینگونه نمی توانست برای صنعت دفاعی خود در سطح دنیا تبلیغ و بازاریابی کند که در مدت کوتاهی کشورهای غالبا پیشرفته دنیا متقاضی تولیدات صنعت دفاعی کشور شوند.

برخی می گویند برجام چه فایده ای دارد که دولت کنونی نیز در پی احیای آن است؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی همان روزهای نخستین اعلام توافق هسته ای گفتند که برجام ضعف ها و قوت هایی دارد. بندهای غروب برجام یکی از نقاط قوت آن است که بر اساس توافق هسته ای در اکتبر۲۰۲۰ تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد» علیه ایران برداشته شد.

از همین حالا غروب۲۰۲۳ را در نظر داشته باشید که بر اساس آن در اکتبر ۲۰۲۳یا به عبارتی مهر ۱۴۰۲ محدودیت سازمان ملل در برنامه موشک‌های بالستیک ایران برداشته می‌شود. در آن موقع تحریم‌های نفتی، مالی و اشخاص مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران نیز برداشته می‌شود.

اما یکی از نقاط اوج بندهای غروب سال ۲۰۲۴(۱۴۰۳) است که بر اساس آن محدودیت‌های مرتبط با سانتریفیوژهای پیشرفته و موضوع تحقیق و توسعه (R&D) از بین خواهد رفت. البته همه این نقاط غروب مادامی برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد که بر اساس آن تحریم های ظالمانه علیه اقتصاد ایران برداشته شده باشد و از قِبَل توافق هسته‌ای انتفاع اقتصادی ملت ایران حاصل شود.