به گفته دبیر نمایشگاه هوایی ایران، موتور جت هواپیما که ۱۰۰ درصد آن توسط متخصصان داخلی ساخته شده است، در آینده نزدیک برای اولین بار رونمایی می‌شود. به گزارش خبرگزاری‌ها، بیژن بنکدار خبر داد: در نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران برای اولین بار موتور هواپیما که ساخت شرکت مپنا است و از صفر تا صد ساخت […]

به گفته دبیر نمایشگاه هوایی ایران، موتور جت هواپیما که ۱۰۰ درصد آن توسط متخصصان داخلی ساخته شده است، در آینده نزدیک برای اولین بار رونمایی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، بیژن بنکدار خبر داد: در نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران برای اولین بار موتور هواپیما که ساخت شرکت مپنا است و از صفر تا صد ساخت این موتور توسط متخصصان ایرانی تولید شده است، رونمایی خواهد شد.
به گفته او، ارائه آخرین دستاورد و مراحل از ساخت هواپیمای مسافربری که تمامی آن توسط متخصصان در داخل کشور صورت گرفته است، در نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران انجام می‌شود.
دبیر نمایشگاه هوایی ایران یادآور شد: در دنیا کشورهای محدودی هستند که امکان طراحی موتور هواپیما را دارند، اینکه ما به طراحی و تولید هواپیما ورود کرده‌ایم کار بسیار بزرگی است.
به گفته بنکدار، ‌امکان صادرات این موتور هواپیما در آینده‌ وجود خواهد داشت، ‌موتور در محوطه اپرون آزمایش می‌شود و سپس در موضوع مجوزها و تولید انبوه بررسی خواهد شد.
وی اظهار کرد: در کشورمان گام‌های بلندی در دانش ساخت هواپیما‌ برداشته شده است و سازمان هواپیمایی کشوری بر روندها، پارامترها و مجوزها نظارت دقیق دارد.
عبور از تحریم، بدون توقف
دبیر نمایشگاه بین‌المللی هوایی ایران افزود: تحریم‌ها سایه خود را در صنعت هوانوردی سنگین‌تر می‌کند، اما اجازه نداد‌ه‌ایم که چنین گردهمایی‌های متخصصان و دست‌اندرکاران صنعت هوایی متوقف شود.
بنکدار با بیان اینکه این نمایشگاه از ۲۲ تا ۲۵ آذرماه در کیش برگزار می‌شود، گفت: در این نمایشگاه ۸۰ تا ۹۰ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی حضور دارند و از کشورهای روسیه، چین، پاکستان و ترکیه و همچنین کشورهای اروپایی حضور دارند و آخرین دستاوردهای خود را ارائه خواهند کرد.
او خاطرنشان کرد: تمرکز بر صنعت هوا فضای کشور و انجام بحث‌های فنی و علمی و بین‌المللی در حوزه صنعت هلی کوپترسازی‌، ساخت هواپیما و پشتیبانی داخلی و خارجی انعقاد قرارداد با کشورهای خارجی و داخلی در حوزه صنعت هوایی و هواپیمایی صورت خواهد گرفت.
این مسئول ادامه داد: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان هواپیمایی کشوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این بخش پر رنگ است.
در یک قدمی هواپیمای مسافربری
گفتنی است ۳۱ مردادماه امسال بود که رئیس‌جمهور در جمع مدیران و کارکنان وزارت دفاع‌، نوآوری‌ها در زمینه ساخت انواع پرنده‌ها در صنایع دفاعی را بسیار افتخارآمیز دانست و با اشاره به بازدید خود از صنایع هواپیما‌سازی ایران در اصفهان تصریح کرد: «دانشمندان و نخبگان ما در این وزارتخانه تا یک قدمی ساخت هواپیمای مسافربری رسیده‌اند و از آنها خواسته‌ام که این مسیر را تا حصول نتیجه با قدرت و قوت ادامه دهند».
طرح ساخت هواپیمای مسافری از دهه‌های گذشته مطرح بوده و بر اساس دستوراتی که در این زمینه صادر شده، در دستور کار قرار گرفت، اما به علت کم توجهی برخی دولت‌ها این طرح پیش نرفته بود.
در جریان بازدید رئیس‌جمهور از شرکت هواپیما‌سازی ایران در اصفهان و دستور طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری، وزیردفاع طی نامه‌ای به مدیرعامل سازمان صنایع هوایی دستور پیگیری دستور رئیس‌جمهور را صادر کرد. در ادامه با همکاری دستگاه‌های متولی و شرکت‌های دانش بنیان، توافقنامه‌هایی نهایی شد تا با در نظر داشتن همه الزامات و استانداردهای فنی و ایمنیِ روند طراحی و ساخت هواپیمای مسافری سرعت بگیرد.
در همین ارتباط تابستان امسال رئیس ‌سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه دستیابی به ساخت و تولید هواپیمای مسافری بومی برای ایران نزدیک شده است، گفت: ساخت کارخانه هواپیما‌سازی مسافر در سیاست‌های کلان نظام قرار دارد و ساخت آن سال‌ها قبل توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، اما در سال‌هایی کار پیش نرفته ولی اکنون عزم دولت بر ساخت هواپیمای مسافری است.
محمدی بخش همچنین خبر داده بود که بخش اعظمی از هواپیمای مسافری در حال ساخت، رونمایی شده است و خبرهای امیدوار‌کننده بیشتری در این خصوص به‌زودی منتشر می‌شود.
رئیس ‌سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: تا پایان ۱۴۰۴ ساخت هواپیمای مسافری به دست متخصصان کشور تکمیل می‌شود. با ابلاغ رئیس‌جمهوری برنامه‌های جدیدی برای تولید هواپیما، قطعات و تعمیرات هواپیماها داریم؛ با محوریت وزارت دفاع و وزارت راه و شهر‌سازی کمیته‌ای تشکیل شده است که بر روند ساخت هواپیما‌های ایرانی نظارت می‌کند. ما اشکالاتی در زمینه اجرا داشتیم که آنها را برطرف کرده‌ایم.۰