شرکتهای معروف کسب و کار اینترنتی که دو ماه پیش به بهانه مرگ امینی سریعا واکنش نشان دادند الان با وجود گذشت ۱۰روز از جنایت شاهچراغ سکوت سؤالبرانگیزی پیشه کردهاند. به گزارش ایرنا، این شرکتها در فوت مهسا امینی حتی قبل از اعلام نتیجه از سوی پزشکی قانونی در کانالهای اطلاعرسانی خود اقدام به ارسال […]
شرکتهای معروف کسب و کار اینترنتی که دو ماه پیش به بهانه مرگ امینی سریعا واکنش نشان دادند الان با وجود گذشت ۱۰روز از جنایت شاهچراغ سکوت سؤالبرانگیزی پیشه کردهاند.
به گزارش ایرنا، این شرکتها در فوت مهسا امینی حتی قبل از اعلام نتیجه از سوی پزشکی قانونی در کانالهای اطلاعرسانی خود اقدام به ارسال پیامهای تحریکآمیز کرده و به صورت گستردهای وارد عمل شده بودند این در حالی است که با گذشت بیش از ۱۰ روز از حادثه تروریستی شاهچراغ این بار سکوت کرده و تاکنون موضعی از خود نشان ندادهاند.
تمامی این شرکتها که بیش از ۲۰ مورد را شامل میشوند مرگ مهسا امینی را هشتگ کردند. شرکتهای دیجی کالا، آپارات، نرمافزار مایکت، کافه بازار و زرین پال از این دست شرکتها هستند.
شرکتهای دیگری از جمله شیپور، جاباما، سفرهای علیبابا، دیوار، اسنپ و تپسی، یکتا نت و ازکی هم نسبت به مرگ مهسا در قالب نوشته و یا شعر واکنش نشان دادند.
نوییتکس، فلایتیو، تپسی، ازکی، یکتا نت، اسنپ، دیوار، فیدیبو، جوانه ویسی، سفرهای علی بابا، جاباما، شیپور و بیت پین هم از دیگر شرکتهایی بودند که در آن موضوع خیلی سریع به میدان آمدند و در فضای مجازی جولان دادند اما الان دریغ از یک کلمه تسلیت!
هدف ما از بیان این موضوعها تخریب هیچ یک از شرکتهای مورد اشاره که توانستهاند علاوهبر خدماترسانی، اشتغالهایی را نیز ایجاد کنند نیست. اما سؤالی که امروز مطرح میشود این است: در شرایط کنونی که کشور نیاز به آرامش، وفاق و همدلی دارد دلیل آن رفتار که در واقع به نوعی تحریک افکار عمومی بوده چیست؟
سؤال دیگر این است که «چرا همین شرکتها در خصوص حادثه تروریستی شاهچراغ توسط داعش که منجر به شهادت و جراحت تعداد زیادی از هموطنانمان شد با گذشت نزدیک به ۱۰ روز همچنان سکوت اختیار کردهاند؟»
آیا این تناقض رفتاری، دامن زدن به فضای اختلاف در جامعه نیست؟ چرا پیش از اعلام نظریه پزشکی قانونی به موضوع مرگ مهسا امینی دامن زده و فضا را بیشتر ملتهب کردند اما از طرف دیگر درخصوص حادثه تروریستی شاهچراغ همچنان شاهد سکوت آنها بوده و هستیم؟
سؤالی که بیپاسخ ماند
برای پاسخ به این سؤالها که میتواند جوابگوی بسیاری از ابهامات باشد به سراغ این مجموعهها رفتیم که در یک نتیجه کلی میتوان گفت «هیچ کدام پاسخ قانعکنندهای نداشتند.»
ایمیلی برای دیجی کالا ارسال و این سؤال پرسیده شد که همچنان جوابی دریافت نشده است. فیلیمو هم با وجود چندین بار تماس از سوی خبرنگار ایرنا همچنان پاسخی نداده است.
کافه بازار اعلام کرد: «مدیریت مجموعه فعلا تمایلی برای مصاحبه در هیچ موضوعی را ندارد.»
به سراغ تخفیفان هم رفتیم که در تماس تلفنی که خبرنگار ایرنا با این مجموعه داشت بیان کردند که روز شنبه مصاحبهای در این رابطه خواهند داشت که تا لحظه ارسال گزارش هنوز تماسی برقرار نشده است.
تخفیفان، اسنپ و هیچ یک از این شرکتهای کسب و کار دیجیتالی تاکنون جواب قانعکنندهای برای این سؤال نداشته و در واقع میتوان این اقدام را به نوعی فرار رو به جلو قلمداد کرد.
Saturday, 23 November , 2024