اولین همایش فصلی نقش احزاب در انتخابات مجلس شورای اسلامی پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ با حضور شخصیت‌ها و فعالان سیاسی کشور به میزبانی خانه احزاب ایران در تالار وزارت کشور برگزار شد. در این مراسم، شخصیت‌هایی همچون محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم، مصطفی کواکبیان دبیرکل […]

اولین همایش فصلی نقش احزاب در انتخابات مجلس شورای اسلامی پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ با حضور شخصیت‌ها و فعالان سیاسی کشور به میزبانی خانه احزاب ایران در تالار وزارت کشور برگزار شد.

در این مراسم، شخصیت‌هایی همچون محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، عبدالحسین روح‌الامینی رییس خانه احزاب، دکتر روازاده دبیر کل جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران و اعضای محترم شورای مرکزی جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران حضور داشتند.

 

به گزارش خبرآنلاین، همایش فصلی خانه احزاب صبح امروز با محوریت «نقش احزاب در انتخابات مجلس یازدهم» در وزارت کشور برگزار شد. عبدالحسین روح الامینی رئیس خانه احزاب ایران در ابتدای همایش فصلی خانه احزاب گفت: در این همایش قرار است سخنرانان در قالب از پیش تعیین شده و مکتوب در سه فراکسیون سخنرانی کنند و این فرصت خوبی برای گفتگوی احزاب سیاسی است. کار احزاب سیاسی اداره کشور، ارائه طریق اعلام راهکار برای حل مشکلات و ایجاد زندگی بهتر برای مردم است.

وی افزود: ما باید شیفته خدمت باشیم و نه قدرت، امیدوارم نظام حزبی و پارلمانی در هم ادغام بشود تا در قبال مسئولیت پاسخگو باشند.

خاطره باهنر از سلطان چای شدنش در فضای مجازی

محمدرضا باهنر رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز یکی از سخنرانان این همایش بود. وی در بخشی از سخنرانی خود در این همایش گفت: احزاب و نامزدها تصور نکنند که اگر در بوق نارضایتی بدمند می‌توانند چند رای حلال بدست آورند؛ باید تلاش کنیم انتخابات را به صحنه همگرایی، دوستی و اقتدار تبدیل کنیم.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری هم‌چنین به مجلس اول اشاره و گفت: در مجلس اول آن‌چنان چهره‌های کاریزما حضور داشتند که پس از اتمام آن دوره در بعضی از حوزه‌های انتخابیه هیچکس به جز نماینده وقت حاضر نمی شد نامزد شود چرا که افراد دیگر خود را در قامت نمایندگی مردم نمی‌دیدند که البته امروز حماسه می‌آفرینیم.

وی با بیان اینکه برخی شایعات در فضای مجازی غوغا می‌کند، خاطرنشان کرد: چندین سال قبل در فضای مجازی نوشته بودند: «باهنر سلطان چای ایران است»؛ البته آن زمان که این حرف‌ها را می‌زدند مثل الان در فضای وب نمی‌ترکید وگرنه ما هم الان در کنار سلطان ارز و سکه بودیم. بنابراین فضای مجازی مثل شمشیر دو لبه است. ما باید برای جلب اعتماد و اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران بیشتر کمک کنیم.

مافی: کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ۱۱۶ حزب سیاسی را به رسمیت شناخته است
همچنین پروانه مافی در همایش فصلی خانه احزاب گفت: به عنوان نماینده شما در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تحزب و توسعه سیاسی در دولت و مجلس را دنبال می‌کنم. ما با تلاش فراوان در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب توانستیم ۱۱۶ حزب سیاسی اعم از ملی و استانی را به رسمیت شناخته و آن‌ها را برای ادامه فعالیت معرفی کنیم.

محسن رضایی، مصطفی کواکبیان، سیدمحمد حسینی، جمال عرف، اعظم طالقانی، احمد مازنی، کاظم اکرمی، علی صوفی، شهاب الدین صدر و احمد حکیمی‌پور از سخنرانان این مراسم بودند.

مشارکت مردم در انتخابات، نقش و کارکرد احزاب در انتخابات و حل مشکلات کشور، استانی شدن انتخابات مجلس، تلاش دشمن برای ناامید کردن مردم و… از مباحثی بود که سخنرانان این مراسم به آن اشاره کردند که در جدول زیر به مهمترین بخش های اظهارات آنها اشاره شده است؛

نام سخنران

بخش مهم سخنرانی

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

برگزاری انتخابات پرشور مجلس یازدهم جواب محکمی به کسانی است که ملت ایران را ظالمانه و غیرقانونی با تحریم‌های سخت مواجه کردند. این انتخابات تکلیف شرعی برای ادامه نهضت مقاومت، انقلاب و حفظ میراث شهدا و همچنین پاسخ مهمی برای کسانی است که امسال شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کردند.

نسل اول و دوم انقلاب در حال خداحافظی کردن هستند. سوال این است که چقدر نسل‌های سوم و چهارم را برای داشتن مسئولیت‌های سنگین‌تر از گذشته آماده کرده‌ایم آن هم در شرایطی که سیاست ایران نسبت به چند سال گذشته سنگین‌تر شده است و با افزایش جمعیت، جامعه دچار مسئولیت‌های پیچیده‌ای نسبت به گذشته است. این یعنی دولتمردان آینده مسئولیت سنگین‌تری دارند. احزاب چقدر نسل آینده را برای پذیرش مسئولیت‌های سنگین‌تر آماده کردند. باید در این باره بازاندیشی شود.

مجلسی‌ها هم طرح عجولانه‌ای در مسئله استانی شدن انتخابات دادند که با وجود نکات خوب در آن در یک مورد با ایراد مجمع و شورا مواجه شد به همین دلیل این طرح خوابیده است اما لایحه دولت با وجود نواقص کامل‌تر می‌باشد. احزاب می‌توانند قانون انتخابات درست را بعد از ۴۰ سال آماده کنند.

مصطفی کواکبیان، عضو فراکسیون امید و دبیرکل حزب مردمسالاری

جریان‌هایی مردم را از حضور در انتخابات مایوس می‌کنند و شعار «اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» را مطرح کردند، ولی ما نباید این شعار را تکرار کنیم. این شعار از خارج از کشور مطرح شده است.

انتخابات بدون رقابت، نمایش است و انتخابات بدون نظام حزبی زیر سوال بردن هر نظام انتخاباتی است. حزب عدالت و توسعه ترکیه ۱۰میلیون عضو دارد. احزاب ترکیه در شاخص‌های حزبی هم از ما جلوتر هستند در حالی که  قانون احزاب ما مشکل دارد. نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده ۱۰حق رای ندارند. وزارت کشور باید این قانون را اصلاح کند.

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور

در وزارت کشور، زمینه را برای مشارکت همه احزاب که شرایط قانونی دارند فراهم می کنیم. این انتخابات باید با مشارکت بالا برگزار شود. استراتژی مشارکت حداکثری که رهبری اشاره کرده اند، باید دنبال شود.

یکی از تکالیف ما بر اساس سیاست های انتخاباتی، استفاده از فناوری های نوین در احراز هویت و اخذ و شمارش آراست که این تکالیف در دستور کار است و تلاش می کنیم با ایجاد زیرساخت های لازم و تبادل نظر با شورای نگهبان، به حداکثر شاخص‌ها برسیم و در برخی حوزه‌ها، انتخابات را کاملا الکترونیکی برگزار کنیم.

سید محمد حسینی، دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و عضو جمنا

*(با تاکید بر لزوم سرلوحه قرار گرفتن بیانیه گام دوم انقلاب برای انتخابات و فعالیت احزاب): با تقویت بعد نظارتی مجلس و به دنبال آن تشکیل دولت کارآمد و توانمند کشور می‌تواند از شرایط دشوار فعلی عبور کند.

احزاب می‌توانند چهره‌های خدوم، دلسوز، متعهد و کارآمد، پاک، انقلابی، ولایی و امیدوار به آینده را به مجلس بفرستند. چنین نمایندگانی در خانه ملت می‌توانند جایگاه مجلس را ارتقا دهند و همان خواسته امام (ره) مبنی بر اینکه مجلس در رأس امور است را ارتقاء ببخشند.

این افراد در مجلس با داشتن برنامه و نگاه به سیاست‌های کلی و اسناد بالادستی به دور از فرافکنی، سیاه‌نمایی، حاشیه‌سازی، جنجال‌آفرینی و غوغاسالاری طرح‌ها و لوایح مفید برای کشور را تصویب کرده و افراد صالح برای تصدی امور در وزارتخانه‌ها را تأیید می‌کنند. آن‌ها می‌توانند مشکلات مادی و معنوی کشور را پشت سر گذاشته و امید و نشاط بیشتری در کشور حاکم کنند.

اعظم طالقانی، دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی

از ابتدای انقلاب به ما گفته‌اند که نباید از قدرت و حاکمیت نقد شود چون باعث تضعیف می‌شود. حال اینکه اگر از ابتدا اجازه نقد داده می‌شد این اختلاس‌ها، دزدی‌ها و خیانت‌ها راه نمی‌افتاد. اگر از ابتدا اجازه نقد صادقانه و مشفقانه را می‌دادند می‌توانستیم ارائه طریق کنیم.

چرا باید به خاطر حرف‌های نماینده‌ای در مجلس و بیان انتقاداتش به او حکم داده و بازداشت شود. نماینده در تمام مجالس دنیا مصونیت دارد. اگر این مصونیت وجود داشته باشد نمایندگانی که مسائلی را در محافل خصوصی مطرح می‌کنند جرأت،‌ شهامت و شجاعت بیان آن از تریبون علنی را هم دارند. این همان وظیفه و رسالت نماینده است.

احمد مازنی، عضو فراکسیون امید

بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی و تجربه ۱۰ دوره مجلس، ۱۲ دوره دولت و پنج دوره شوراها ناچار و ناگزیریم که حزب را به معنای واقعی در حلقه دموکراسی و انتخابات تعریف کرده و جایگاه متناسب با آن را پیش‌بینی کنیم.

در مسئله انتخابات علاوه بر قصور احزاب قصور دولت در لایحه انتخابات را شاهدیم. آنچه مجلس تهیه کرد در رفت و برگشت بین مجلس و شورا دچار مشکل شد. البته که مجلس همچنان روی تحزب و کیفی کردن انتخابات اصرار دارد.

شورایی خارج مجلس و درون مجلس تشکیل و مجمع گفت‌وگوی ملی راه‌اندازی شد که اولین خروجی آن پیش‌نویسی تحت عنوان میثاق‌نامه انتخابات با تأکید بر منافع ملی بود.

باید در انتخابات آینده مجلس به سمتی رویم که خروجی آن همچون بازی باخت باخت سال ۸۸ نباشد.

کاظم اکرمی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو مجلس خبرگان قانون اساسی

باید از خودخواهی و گروه‌محوری کم کرده و نگاهمان به اسلام و انقلاب باشد. انتقادات را بشنویم ولی این صدا منعکس شود که ما همه یک صدا فریاد زنده‌باد انقلاب اسلامی را سر داده و به فکر مردم هستیم. به نحوی کار کنیم که مردم در انتخابات آینده پای صندوق‌های رأی آمده تا گره‌ها کمتر شود.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب پیش‌روی اصلاحات

شرایط کشور ریشه خارجی و برخی هم ریشه داخلی دارد، چالش معیشت، ناکارآمدی و فساد، ابرچالش موجود بوده و نمی شود منکر آن شد.

یک نگاه درباره مشکلات کشور می‌گوید انقلاب اسلامی اشتباه بوده و قبلا وضع بهتر بود یا می گویند سیاست کشور ما در منطقه اشتباه است، اما اگر واقع بین باشیم، اصل را باید به نظر مردم بدهیم و به مردم جسارت نکنیم و به آنها نگوییم بیخود کردید که انقلاب کرده یا سفارت آمریکا را گرفتید. همه کار مردم درست بوده است. مردم به درستی انقلاب کردند. آنچه مردم می فهمند، همان اصل است.

حسین کاشفی، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو حزب اتحاد ملت

منافع ملی محقق نمی‌شود مگر با انسجام و وفاق و وحدت. در قانون اساسی ما به حضور و مشارکت مردم اشاره شده است، پس قانون برای مشارکت نقص ندارد و مساله به حاکمیت بازمی‌گردد. باید حاکمیت مردم را قبول کند و نمایندگان، وزرا و سایر مقامات کشور خود را نماینده مردم بداند.

شهاب الدین صدر، دبیر کل جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت

احزاب می‌توانند به عنوان سوپاپ اطمینان سیاسی عمل کنند، احزاب به ویژه هنگامی که دارای علایق و جهت‌گیری ملی باشند می‌توانند به عنوان ابزاری برای سازماندهی مشارکت عمومی، مشروعیت سیاسی و جلوگیری از بروز منازعات و خشونت‌های اجتماعی عمل کنند. 

نیازمند احزاب کارآمد و فراگیر هستیم. امروز پدیده شکل‌گیری باندهای قدرت و ثروت باعث شده که دولت‌ها، احزاب را برنمی‌تابند و در جهت ناکارآمدی آن حرکت می‌کنند.

توسعه سیاسی به معنای فراهم کردن زمینه مشارکت سیاسی گروه‌های مختلف در اداره کشور از مهمترین ویژگی‌های جوامع توسعه‌یافته به شمار می‌آید.

حضور احزاب کارآمد باعث ایجاد نظارت سازمان‌یافته بر منتخبین مجلس و دولت و پاسخگو بودن آنان می‌شود،  نه آنکه پس از انتخاب شدن از پاسخگویی‌های منطقی شانه خالی کنند

حشمتیان، نایب رئیس خانه احزاب

امام در نجف برای ایجاد حزب جمهوری اسلامی کمک کردند و رهبری هم به عنوان دبیرکل حزب بودند. بعد از آن آیت الله هاشمی تلاش‌هایی برای حاکمیت احزاب در کشور داشت.

مهدی امیری اصفهانی، نماینده قوه قضاییه در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب

بر اساس قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی حزبی که خود را با قانون تطبیق ندهد اجازه فعالیت ندارد و هر اقدامی خلاف آن غیرقانونی است. اولین تکلیف حزب داشتن برنامه است. حزبی که برنامه ندارد حزب نیست.

احمد حکیمی‌پور، رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب

در تاریخ سیاسی کشور ما بیش از یکصد سال است که مجلس و حزب داریم که کارنامه‌هایی از خود در قبل و بعد از انقلاب به جای گذاشت. امروز متأسفانه کارکرد این دو نهاد همچون درختان کم ثمر و یا حتی بی‌ثمر شدند. زمانی شجره قانون‌گذاری و تحزب پربار خواهد بود که پیوند وسیعی بین حزب و مجلس باشد.

چرا باید تجربه استفاده از احزاب در کشور ما نسبت به کشورهای توسعه یافته انقدر به تأخیر بیفتد آن هم در حالی که جمهوری اسلامی نظام متکی به آرای عمومی است و از طریق انتخابات اراده عمومی برای اداره کشور اعمال می‌شود و قانون اساسی هم کار حزبی را به رسمیت شناخته است.