بدانکه کیسه کشیدن در حمّام بسیار نافع است و خواص دارد از آن جمله چرک را زایل مىکند و شیاطین به آن واسطه از انسان دور مىشوند و مسامات بدن را باز مىکند و بخار بدن را بیرون مىکند و بدن را نرم مىکند و خیالات را کم مىنماید و جرب و قوبا و سودا […]
بدانکه کیسه کشیدن در حمّام بسیار نافع است و خواص دارد از آن جمله چرک را زایل مىکند و شیاطین به آن واسطه از انسان دور مىشوند و مسامات بدن را باز مىکند و بخار بدن را بیرون مىکند و بدن را نرم مىکند و خیالات را کم مىنماید و جرب و قوبا و سودا و خشکى را از بدن دور مىکند و جوششها را منع مىکند و اختلاجات و پریدن اعضا را برطرف مىکند و کسالت و تمدّد را مىبرد و بدن را سبک مىکند و خفگى قلّت را کم مىکند و کیسه سر باعث دفع بخارات سر مىشود.
خلاصه منافع بسیار دارد و ترک آن از حکمت نیست ولى باید کیسه بسیار زبر و بسیار نرم نباشد که زبرش باعث فساد جلد مىشود و جلد را مقشّر مىکند و خراش مىرساند و نرم آن ازاله چرک نمىکند و بهترین کیسهها کیسههاى پشمینه است که خالى از مو باشد و بسیار لطیف باشد و سوراخ نشده باشد و بلند باشد که از بند دست دلّاک بگذرد و گشادتر از دست نباشد که اگر غیر از اینها باشد صدمه رساند الحذر الحذر از کیسه که ببدن اصحاب سودا و خوره و کوفت و آتشک و اصحاب زخمها خورده باشد که عمده سرایت این ناخوشىها از این مىشود و همچنین سرایت مىکند.
‼️این ناخوشىها بواسطه لنگهاى حمّام را بستن و بر روى لنگهاى حمّام نشستن و بر زمین حمّام نشستن پیش از آنکه آن مکان را پاکیزه بشوید پس حذر کنند از کیسههاى عام دلّاکان و لنگهاى عام حمّام و نشستن بر سنگهاى حمّام پیش از شستن و از نزدیک نشستن اصحاب عاهات و امراض مسریه که سرایت مىکند البتّه این اسباب از اسباب تقدیر الهى است و مرض بىتقدیر الهى سرایت نمىکند و اینها اسباب سرایت است و لنگ و کیسه بر روى خود نکشند که آب روى را مىبرد بلکه روى را اگر خواهد با دست و صابون پاک کند و بهتر در ترتیب کیسه آن است که اوّل سر را کیسه کند.
چرا که در حمّام بخار از بدن بسیار بالا مىرود و در سر بخار مىپیچد پس سر را کیسه کند که سوراخهاى پوست سر گشاده شود و بخار سر بیرون رود بعد از آن بهتر آن است که سینه را کیسه کند که بخارات به قلب نرسد و بخارات اطراف قلب بیرون رود خفگى براى قلب حاصل نشود و بعد از آن دستها را و بعد از آن پشت را و بعد از آن پاها را زیرا که در حمّام اخلاط بدن همه آب مىشود و حل مىگردد و بخار مىکند و در بدن بخار مىپیچد و به سر بالا مىرود و به قلب مىرود و از این جهه بسیار در حمّام ماندن باعث وحشت و خفگى دل مىشود پس اول سر و بعد سینه و بعد دستها و بعد پشت و بعد پاها را کیسه کند و کیسه کردن پیش از خیسیدن بدن باعث صدمه جلد بدن مىشود و البتّه آسیب مىرساند پس قدرى باید نشست تا عرق کند یا در آب زیاد بماند تا بدن او ملایم شود و چرک او بخیسد آنگاه کیسه کند که آسیبش کمتر است و کیسه جلد را متقشّر نمىکند و پوست بدن را نمىبرد و کیسه پشت پا و دست اطفال و اشخاص با رطوبت را پیش از جنبیدن کشد بهتر است و آسیبش کمتر است.
در حال کیسه کردن پاها البتّه لنگ را از زانو بالاتر نبرد و بسیار قبیح است دست را بزیر لنگ بردن بجهه کیسه رانها بلکه اگر شخص بخواهد خودش آنجا را کیسه کند و از آن قبیحتر کیسه بر عوره مردم زدن است و از آن قبیحتر تمکین مردم است از این کار و از اینها همه قبیحتر است که جمعى لنگهاى خود را دور کرده و عورت را مکشوف کرده که کیسه بمالد بلکه جمعى به رو مىخوابند که الْیَتَیْن و دُبُر ایشان را کیسه کنند و اینها از انسانیّت و عفّت نیست و آدم عاقل مرتکب این عمل نمىشود و انسان با حیوانات باید فرق داشته باشد بلکه اگر شخصى بخواهد عوره و رانهاى خود را کیسه خود زند و آن هم در جائى که مردم او را نبینند مانند خلوات حمّام و گوشه که کسى نباشد و الّا حاجت بکیسه نیست و همینکه عاده کردى بکیسه نکشیدن طبیعت خودش دفع چرک از آن موضع مىکند و حذر کند از دراز کشیدن در حمّام چو براى کیسه و غیر کیسه که بسیار بد است دراز کشیدن و پاک گرده را آب مىکند و از آن بدتر خواب کردن در حمّام است که رطوبت بدن را زیاد مىکند و سر را سنگین مىکند و باعث تهیّج و باد صورت مىشود.
خلاصه کیسه را نشسته باید کشیدن به آنطور که گفتیم و اگر کسى خواهد که خضاب کند کفهاى دست و پاى خود را پیش از سایر بدن کیسه کند باکى نیست و دیگر طور کشیدن کیسه بر دلّاکان پوشیده نیست و حاجت بذکر نیست و گاه باشد که صاحبان بدنهاى نازک و اطفال را عوض کیسه صابون تنها را کف زده با لیف نازکى بر بدن مالند با آنکه با کف برگ سدر که کوبیده و بیخته باشند بدن را بمالد یا لیفى نازک یا با لعاب خطمى یا با آرد جو یا آرد باقلا یا پوست خربوزه کوبیده و امثال اینها که هریک ازاله چرک و تفتیح مسامات مىنماید و کفایت از کیسه مىکند لکن کسى که رطوبت زیاد دارد صابون براى او بهتر است و برک سدر و کسى که
سوداوى و خشک بدن است لعاب خطمى بهتر است و براى معتدلین آرد جو و آرد باقلا بهتر است خلاصه به اینها هم مىتوان اکتفا کرد لکن مبالغه در مالیدن اینها باید کرد و اگر کسى زیاده چرک داشته باشد کیسه کردن و اینها را هم بکار بردن بهتر است و کسى که بدنش بسیار چرب است صابون مناسبتر است و صابون را با آب شیرین باید استعمال کرد چرا که با آب شور کف نمىآورد و حل نمىشود و همچنین به آب گرم بهتر کف مىکند تا به آب
سرد و اگر صابون بد بو باشد.
حنا بعد از آن مالیدن بر بدن رفع بوى بدن را مىکند اگر کسى سر و ریش او بسیار چرک مىشود از حضره باقر ع که آب برگ مورد با سرکه تند مخلوط کرده و بسیار بزند آن را و سر و ریش را به آن بشوید به شدّت پس آن را با روغن کنجد تازه چرب کند که آن ناخوشى زایل مىشود از او و اگر کسى بدنش از کیسه کشیدن متالّم مىشود بدن را به روغنى اگر چرب کند بهتر است و الَم کیسه را رفع مىکند و اگر بدن را کیسه ببرد و سوزش در بدن پیدا کند استعمال گلاب بر آن و استعمال روغن گل سرخ بر آن نافع است و رفع آسیب آن را مىنماید اگر بدن به کیسه نازک شود حنا بر روى آن ببندد پوست را کلفت مىکند و بر بدن در حمّام حنا مالیدن باعث کلفتى و سختى پوست مىشود از این جهه نوره که پوست را نازک مىکند حنا مالیدن بسیار نافع است و بهمین قدر در امر کیسه کشیدن اکتفا مىشود رساله دلاکیه، ص: ۴۷تا ۵۰
Tuesday, 5 November , 2024