روزنامه اصلاحطلب آرمان از زبان یک جامعهشناس تأکید کرد؛ اغتشاشگران دشمن امنیت و رفاه جامعه هستند و شعارهای آنها نه بازتاب نیاز مردم، بلکه خواستههای لاکچری است. مجید ابهری به این روزنامه گفت: در حوادث جاری که نسلهای دهههای هفتاد و هشتاد و نود اصلیترین اجزای اجرایی آن بودند نکتهای که وجود داشت عدم شناخت […]
روزنامه اصلاحطلب آرمان از زبان یک جامعهشناس تأکید کرد؛ اغتشاشگران دشمن امنیت و رفاه جامعه هستند و شعارهای آنها نه بازتاب نیاز مردم، بلکه خواستههای لاکچری است.
مجید ابهری به این روزنامه گفت: در حوادث جاری که نسلهای دهههای هفتاد و هشتاد و نود اصلیترین اجزای اجرایی آن بودند نکتهای که وجود داشت عدم شناخت نسلهای یادشده از وقایع و حوادث تاریخی و ضعف تجربههای آنها بود. از سوی دیگر حجم انبوه تبلیغات رنگارنگ دشمنان در فضای مجازی وشبکههای ماهوارهای مزید بر علت شد و بحران را تشدید کرد.
در شعارهای این روزها حرفی از زخمهای ناسور و دردهای کهنه نیازمندان به میان نمیآید و خواستههای لاکچری بر خواستهای مردم پیشی گرفتهاند. ریاست قوه قضا در میان حرفهایشان از تبدیل تهدیدها به فرصت سخن گفته بود و چه بجا و منطقی بود. اگر قرار باشد فرصتهای موجود از دست رفته و به بهرهبرداری منطقی سوق نیابد حاصل این همه اتلاف انرژی چیست؟ واقعیت این است که اگر از حوادث اخیر درس نگرفته و تجربه نیاموزیم این حرکات فقط اتلاف انرژی و فرصت قلمداد خواهند شد. و چه خوش سرود آن شاعر که: «اگر پند خردمندان به شیرینی نیاموزی/فلک آن پند را با تلخی دهد روزی.» به همین دلیل اگر از تجارب تلخ اتفاقات اخیر درس نگرفته و در خلق و بهرهگیری از فرصتها غفلت کنیم؛ باید منتظر آن روزهای تلخ باشیم که نتایج این فرصتسوزیها را همراه با سیلی تاریخ یاد گرفته و مرور کنیم. در همین روزها که کشور ما دربعضی از شهرها مواجه با ناآرامیهای مختلفی بود کشور همسایه ما ترکیه بعنوان یکی از قطبهای گردشگری منطقه مواجه با یک حرکت تروریستی بود که به قیمت جان حداقل ۷ نفر و جراحت دهها نفر تمام شد. ضمن همدردی با خانوادههای قربانیان این حادثه تلخ و غیر انسانی و طلب آمرزش برای شهدای حرم شاهچراغ باید عرض کنم کشوری که در ظاهر از آرامش سیاسی و اجتماعی برخوردار است ناگهان در کوران یک حادثه تروریستی قرار میگیرد اما در کشور ما بهرغم تمامی مشکلات نهادهای امنیتی و پلیسی در اوج اقتدار و آرامش از حریم رفاه فکری جامعه پاسداری کرده و با دقت مراقب تحرکات تروریستی هستند.
این جامعهشناس همچنین گفته است: من معتقدم در خیابان هیچ مشکلی حل نمیشود و هرکس بگوید ما این مشکل را در خیابان حل میکنیم دشمن جوانان ما و امنیت و رفاه جامعه و کشور است. باید این مسائل در کرسیهای آزاداندیشی که قرار بود سالهای قبل گذاشته شود و در زمان تولد جوانمرگ شد بیان شود. قرار دادن کرسیهای آزاداندیشی و ایجاد گفتمان و آزادی بعد از گفتمان میتواند راهگشای حل این مشکلات باشد وگرنه هرکسی در خیابان به دنبال آزادی و یا تکامل و رشد فکری باشد یقیناً یا اشتباه میکند و یا غرض دارد.
خباثت اغتشاشگران در همراهی با نقشه آسیب به اقتصاد ایران
دشمن میداند که قادر به براندازی در ایران نیست، بنابراین هدف مهمش آسیب زدن به اقتصاد ایران است.
در این زمینه روزنامه وطنامروز ضمن مرور آسیبهای اقتصادی اغتشاشات نوشت: اغتشاشات اخیر اگرچه به بهانه درگذشت مهسا امینی آغاز شد اما تداوم آن و اتفاقات رخداده در هفتههای بعدی از جمله حضور پررنگ رسانههای ضدانقلاب و برنامهریزی عمیق اتاق فرمان دشمنان ایران در پی این اغتشاشات نشان میدهد این مسئله کاملا برنامهریزی شده بوده و اتاق فکر دشمن درصدد این بود که ایران، پاییز آرامی را سپری نکند.
برای تحلیل هر اتفاقی باید به تبعات، نتایج، اهداف و انگیزههای ترتیبدهندگان، صاحبان نقش و تاثیرگذاران در آن اتفاق یا رویداد توجه کرد. سوال این است: آیا اغتشاشگران به دنبال براندازی نظام اسلامی هستند؟
دشمنان میدانند این اقدامات نه سدی بر سر راه اهداف جمهوری اسلامی خواهد بود و نه تهدیدی برای نظام مقدس اسلامی به شمار میرود. با گذشت ۵۰ روز از آغاز این ماجرا کاملا مشخص است که هدف نهایی ایجادکنندگان اغتشاشات، آسیب به اقتصاد کشور است. آسیبهای اقتصادی واردشده به اقتصاد کشور به واسطه اغتشاشات اخیر را میتوان در ۳ دسته کلی تقسیمبندی کرد:
دسته اول از آسیبها را – به رغم ظاهر علنی و آشکار آن – باید کمهزینهترین و جزئیترین آسیب وارده به اقتصاد ایران طی هفتههای اخیر دانست. خسارتهای ظاهری از جمله تخریب اتوبوسها، ساختمانهای دولتی و حاکمیتی از جمله ساختمان بانکها، نردهها و حفاظهای خیابانها، سطلهای زباله، آمبولانسها، ماشینهای آتشنشانی و… از این جمله است. بر اساس برآوردهای اولیه در این مدت دهها دستگاه اتوبوس شهری و خودروی آتشنشانی، خودپرداز بانکها و… فقط در شهر تهران دچار آسیب شده؛ خساراتی که بر اساس گمانههای غیررسمی میتوان آن را طی این مدت رقمی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان ارزیابی کرد.
دسته دوم خسارتهای واردشده بر اقتصاد را باید آسیبهایی دانست که در نهایت اثرات خود را در میانمدت و در قیمت تمامشده کالاها و خدمات عرضهشده نشان میدهد. بسیاری از کسبوکارها اعم از فعالیتهای اینترنتی به دلیل مشکلات پیشآمده برای اینترنت یا مراکز عرضه خدمت و کالا به واسطه مشکلات پیشآمده در خیابانها و میادین اصلی شهرها و به تبع آن، تعطیلی زودهنگام و لاجرمشان، با کاهش فروش، کاهش درآمد و حتی زیان مواجه شده و این وضعیت منجر به متضرر شدن صاحبان این مشاغل شده و صاحبان مشاغل، تولید یا عرضهکنندگان کالا و خدمت در هفتهها و ماههای آینده متناسب با شرایط به سمت جبران یا کاهش خسارتهای خود خواهند بود که طبیعتا این جبران خودش را در افزایش قیمت تمامشده این کالاها نشان میدهد.
بخش مهم و در واقع خسارت اصلی اغتشاشات اخیر بر اقتصاد کشور را میتوان در بخش سوم تقسیمبندی کرد. این دسته از آسیبهای اقتصادی به دلیل شرایط ایجادشده، منجر به عدم سرمایهگذاری داخلی و خارجی در اقتصاد ایران، فرار سرمایه از حضور در تولید، توقف یا کاهش سرعت فعالیتهای اقتصادی و تجاری کشور، خروج اقتصاد از مسئله اصلی سیاستگذار، تحمیل فشارهای دشمن و در موضع ضعف قراردادن طرف ایرانی در مذاکرات یا معاهدات بینالمللی احتمالی همچون مذاکرات برجام میشود. خسارت اصلی و اساسی اغتشاشات و تداوم آن را میتوان در این دسته تقسیمبندی کرد.
فرانسه، دیروز پلیس بدبرجام امروز حامی اغتشاشگران
دولت فرانسه در حالی موضع تنشآلود در حمایت از ناآرامی در ایران گرفته، که در مذاکرات هستهای و برجام هم نقش «پلیس بد» را بازی میکرد.
این ارزیابی را نه یک روزنامه انقلابی، بلکه روزنامه هممیهن منتشر کرده است، روزنامه مذکور با اشاره به حمایت دولت فرانسه از ناآرامی در ایران و دیدار اخیر ماکرون با عناصر اپوزیسیون خارجنشین مینویسد؛ رویکرد کنونی فرانسه در قبال ایران را میتوان به نیکلا سارکوزی، رئیسجمهور پیشین که سیاست خاورمیانهای جدید مبتنی بر دیدگاههای روشنفکری نومحافظهکارانه را ارائه کرد، نسبت داد. پاریس نهتنها رویکرد جنگطلبانه خود را در دوران فرانسوا اولاند به عنوان رئیسجمهور و لوران فابیوس به عنوان وزیر امور خارجه حفظ کرد، بلکه این رویکرد را در طول مذاکرات پرفرازونشیبی که منجر به توافق هستهای ایران در سال ۲۰۱۵ شد نیز سختتر کرد. شیوه مذاکراتی لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در روند مذاکرات برجام، از سوی همه رسانههای دنیا گزارش شده است. فابیوس در آن دور از مذاکرات مدعی بود که مذاکرهکنندگان آمریکایی سادهلوح هستند و آمادهاند امتیازات زیادی به ایران بدهند و در عین حال از جزئیات مهم امنیتی غفلت میکنند. فابیوس در برخی مواقع نزدیک بود مذاکرات را به بنبست بکشاند.
از سوی دیگر فابیوس و دیگر سیاستگذاران سیاست خارجی فرانسه، در آن زمان بیشترین همراهی را با بنیامین نتانیاهو نخستوزیر وقت اسرائیل داشتند و برخی از اولویتهای اسرائیل را در مواضع فرانسه گنجاندند. علاوه بر این در آن زمان، عربستان سعودی به مصرفکننده رو به رشد تسلیحات فرانسوی تبدیل شده بود و نظرات ریاض نیز مورد توجه قرار گرفت و فشارهای عربستان برای جلوگیری یا کاهش ظرفیت هستهای ایران در مواضع فرانسویها گنجانده شد. زمانی که امانوئل مکرون رئیسجمهور شد، برخی امیدوار بودند فرانسه رفتار عملگرایانهتری را در پیش بگیرد. اما ژان لودریان وزیر امور خارجه دولت مکرون، که پیش از این به عنوان وزیر دفاع کار میکرد، همچنان نقش یک پلیس بد را بازی کرد.
مقامات فرانسوی بارها اعلام کردهاند که میخواهند شاهد زنده ماندن برجام باشند. اما پیامهای آنها گهگاه در تضاد با این سیاست بوده است.
یک اشتباه محاسباتی دیگر زمانی انجام شد که مکرون در مصاحبهای که در ۴ فوریه به میزبانی شورای آتلانتیک برگزار شد، اعلام کرد که ایران اکنون نسبت به قبل از توافق ۲۰۱۵ به بمب اتمی نزدیکتر است و نگرانی در مورد موشکهای بالستیک ایران وجود دارد و مذاکرات باید فراگیر بوده و عربستان سعودی و اسرائیل نیز در آن مشارکت داشته باشند. آنچه مسلم بود این بود که بایدن حتما با شرکای منطقهای خود بدون دعوت به اتاق مذاکره مشورت میکرد؛ اما دعوت رسمی از سعودیها و اسرائیلیها برای مشورت، توهینی به ایران محسوب میشد.
مکرون میدانست که ایران با پیشنهاد جدید مخالفت خواهد کرد. پس چرا چنین سخنانی را بر زبان آورد؟ همان زمان، روزنامه القدسالعربی نوشت که رئیسجمهور فرانسه قرار است بهزودی به ریاض پایتخت عربستان سعودی سفر کند و ممکن است با ملک سلمان و ولیعهد محمد بنسلمان درباره برنامه هستهای ایران گفتوگو کند. مسلما این اقدام مکرون موجبات خشنودی سعودیها را فراهم کرده.
از زمان آغاز اعتراضات در ایران در پی مرگ مهسا امینی، سیاست اروپا بهطور کلی و سیاست فرانسه به طور خاص، در قبال ایران وارد فاز جدیدی شد.
بدیهی است که روابط ایران و اروپا طی دو ماه گذشته روندی پرتنش را تجربه کرده است.
فشارها بر ایران در حالی صورت میگیرد که تروئیکای اروپا و آمریکا طی نامهای خواستار تصویب قطعنامه جدید شورای حکام آژانس علیه ایران شدند.
به نظر میرسد که این موضع سخت با هدف اعمال فشار بر ایران در خصوص برجام صورت میگیرد. هرچند ایران رسما اعلام کرده که این فشارها موجب نخواهد شد که در خصوص برجام امتیاز بدهد.
مقام سابق صهیونیست: همکاری ایران چین و روسیه نگرانکننده است
مشاور سابق امنیت ملی رژیم صهیونیستی نسبت به تشکیل محور همکاری «ایران- روسیه- چین» ابراز نگرانی کرد.
«جاکوب ناگل» رئیسسابق شورای امنیت ملی اسرائیل و عضو فعلی «بنیاد دفاع از دموکراسیها» در واشنگتن، در گفتوگو با دیلی اکسپرس اظهار داشت: همه ما باید نگران نزدیکی بین روسیه و ایران باشیم. روسیه و ایران با هم کار میکنند. چین با ایران تجارت میکند. هر دوی آنها دشمن آمریکا هستند… ایران میخواهد به برجام بازگردد. آنها با این پیشنهاد وحشتناکی که روی میز دارند موافقت خواهند کرد. چشمانداز «وحشتناک» تشکیل یک «محور شرارت» بین چین، ایران و روسیه باید نگرانی بزرگی برای غرب باشد.
وی میگوید: روسیه اکنون به ایران مدیون است، زیرا ایران برای آنها پهپادهای انتحاری و شاید در آینده موشکهای بالستیک و سایر سلاحها میفرستد. من فکر نمیکنم در مقابل روسیه، فناوری یا سیستمهای هستهای به ایران بفرستد، بلکه معتقدم احتمالا در آینده با ارسال سلاح به ایران جبران کنند. آنها امروز این کار را نمیکنند زیرا روسیه در حال حاضر مشغول جنگ است و خودش اسلحه کافی برای ارسال به ایران ندارد. در حال حاضر این ایران است که به روسیه سلاح میفرستد. اما پس از پایان جنگ، این یکی از بزرگترین مشکلات است. تشدید روابط روسیه و ایران بسیار نگرانکننده است.
این مقام سابق صهیونیست میافزاید: بازگشت به برجام ممکن است امنترین گزینه نباشد. چین و روسیه هر دو امضاکنندگان توافق برجام بودند، زیرا آنها بخشی از شورای امنیت سازمان ملل بودند که این توافق را امضا کردند. روسیه و ایران با هم کار میکنند. چین با ایران تجارت میکند. هر دوی آنها دشمن آمریکا هستند.
وی ادامه داد: به لطف دوستان ما در آمریکا و اروپا، آنها ممکن است ظرف ۵ دقیقه با ایران بر سر احیای برجام به توافق برسند، بدون در نظر گرفتن اینکه روسها و ایرانیها اکنون در اوکراین چه میکنند. آمریکا باید بفهمد که دیگر توافقی وجود ندارد، همین. روسیه و چین دیگر شریک (شورای امنیت سازمان ملل) نیستند. آنها هر چه بخواهند به ایران میدهند و دیگر جزو گروه ۱+۵ نیستند. همچنین ایران به روسیه کمک میکند تا از تاثیرات تحریمهای شدید غرب در امان بماند. ایران در حال ارائه اطلاعات است، کارشناسان از روسیه به ایران و ایران به روسیه میروند روابط گرمی دارند و با هم کار میکنند.
مقام امنیتی سابق اسرائیل تاکید کرد: یکی از نشانههای دیگر همکاری نزدیک بین روسیه و ایران و چین، عضویت کامل اخیر ایران در سازمان همکاری شانگهای است، در حالی که ایران ۱۵ سال پیش درخواست عضویت در این سازمان را ارائه کرده بود.
میدل ایست آی: ایران به رقیبی جدی در صنعت پهپادی جهان تبدیل شده است
میدل ایست آی: دههها توسعه، ایران را به یک رقیب جدی جهانی در حوزه پهپادها تبدیل کرده است.
خبرگزاری میدل ایست آی ضمن انتشار این ارزیابی، به بررسی پیشرفت صنایع پهپادی و موشکی ایران برای جبران کمبودهای موجود در تجهیزات و هواگردهای نیروی هوایی پرداخت و نوشت: روسیه صدها پهپاد ایرانی را خریداری و هزار فروند دیگر نیز سفارش داده است. این پهپادها از زمان حضور اولیه خود از اواسط سپتامبر تاکنون، عملکرد تاثیرگذاری در این نبرد داشته است. استفاده از این پهپادها برای ایران فرصتی فراهم میکند تا تجهیزاتش را در یک میدان نبرد پویا و درحال تغییر، آزمایش و عملکرد آنها را به نمایش بگذارد.
تاکید بر این که ایران به رقیبی جدی در میان قدرتهای پهپادی جهان تیدیل شده، در حالی است که محافل غربی تا همین چند سال قبل ضمن انکار موفقیتهای موشکی و پهپادی ایران ادعا میکردند ایران قادر به تولید چنین جنگ افزار پیشرفتهای نیست و تصاویر منتشره، فتوشاپ است(!)
Tuesday, 5 November , 2024