همزمان با تحرکات دیپلماتیک ریاض برای کاهش تنش با تهران و یک روز پس از دیدار وزرای خارجه دو کشور، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله بامداد شنبه گفت امارات متحده عربی عقب‌نشینی از یمن را آغاز کرده است.

آغاز عقب‌نشینی امارات از یمن
همزمان با تحرکات دیپلماتیک ریاض برای کاهش تنش با تهران و یک روز پس از دیدار وزرای خارجه دو کشور، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله بامداد شنبه گفت امارات متحده عربی عقب‌نشینی از یمن را آغاز کرده است.

البخیتی با بیان اینکه حضور نیروهای اماراتی را حتی در یک وجب از خاک یمن نمی‌پذیریم، افزود: «مشارکت امارات با عربستان در تجاوز به یمن‌اشتباه بزرگی بود و امارات باید درس بگیرد و عقب‌نشینی کند.»
عضو ارشد انصارالله همچنین درباره توافق با عربستان گفت: «با عربستان سعودی تفاهماتی وجود دارد و من نمی‌توانم در مورد جزئیات آن صحبت کنم.» عضو دفتر سیاسی انصارالله گفت: «تفاهمات و راه‌ حل‌های حاصل‌شده در دو مرحله، یکی قبل از عید فطر و دیگری در زمانی دیگر خواهد بود و ما از هر گونه رویکرد از سوی عربستان سعودی برای رسیدن به صلح با یمن یا هر طرف دیگر حمایت می‌کنیم.» عضو دفتر سیاسی انصارالله همچنین افزود: «راه‌حل داخلی بر عهده همه نیروهای فعال یمنی است و ما به یمنی‌هایی که در تجاوز شرکت کردند، این پیام را می‌دهیم که فرصت را از دست ندهید.»
هفته گذشته اظهارات متعددی درباره پایان جنگ در یمن مطرح شد و روز جمعه گذشته نیز خبرگزاری رویترز از سفر یک هیئت سعودی- عمانی به صنعاء پایتخت یمن طی هفته آینده با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس دائم در این کشور خبر داد. همچنین خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از یک منبع یمنی نوشته که آتش بس جدید ممکن است حاوی چندین نکته از جمله از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده، گسترش پروازها به فرودگاه صنعاء و باز کردن تمام راه‌ها بین مناطقی که تحت کنترل دولت نجات ملی یمن و قسمت‌هایی که تحت کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی و فراری یمن است، باشد. یمن اکنون وارد نهمین سال جنگ شده و به نظر می‌رسد که در نهمین سال، عربستان و امارات از ادامه جنگ و افزایش هزینه‌های آن نگرانند. از همین رو نیز توافق ریاض با تهران و پس از آن چراغ سبز سعودی‌ها برای از سرگیری مناسبات سیاسی با دمشق و در حال حاضر نیز اعزام هیئت از ریاض به صنعا در چارچوب رویکرد سعودی‌‎ها برای کاهش نگرانی‌ها قابل تحلیل است. ریاض برنامه‌های بلندمدت اقتصادی مانند طرح ۲۰۳۰ در دست اجرا دارد و سعودی‌ها و اماراتی‌ها به خوبی می‌دانند که پیش‌شرط توسعه دستیابی به یک منطقه آرام و به دور از تنش است.