روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشی به زبان عبری از تال لِو رام (تحلیلگر و خبرنگار نظامی روزنامه معاریو و خبرنگار رادیو ارتش اسرائیل بین سال‌های 2008-2017 و سخنگوی سابق فرماندهی جنوبی ارتش رژیم صهیونیستی) در روز 8 ژانویه 2024 به کمپین محاصره رژیم صهیونیستی توسط ایران و محور مقاومت پرداخته است


روزنامه صهیونیستی معاریو: ایران تصمیم گرفته است
اسرائیل را از نظر اقتصادی و تجاری نابود کند


روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشی به زبان عبری از تال لِو رام (تحلیلگر و خبرنگار نظامی روزنامه معاریو و خبرنگار رادیو ارتش اسرائیل بین سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۱۷ و سخنگوی سابق فرماندهی جنوبی ارتش رژیم صهیونیستی) در روز ۸ ژانویه ۲۰۲۴ به کمپین محاصره رژیم صهیونیستی توسط ایران و محور مقاومت پرداخته است و عنوان می‌دارد: این یک بازی خطرناک است، ایران در تلاش است تا با تهدید بنادر دریایی اسرائیل (رژیم اشغالگر قدس) محاصره و محدودیت‌هایی را علیه اسرائیل اعمال کند، تحقق این تهدید می‌تواند منجر به وخامت سریع اوضاع و تبدیل آن به یک جنگ تمام‌عیار شود.

این روزنامه چاپ تل‌آویو عنوان می‌دارد: دیروز در لبنان اعلام شد که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با میانجیگران در تلاش برای کاهش تنش در مرز شمالی، تهدید کرده است که «اگر اسرائیل به حملات خود به لبنان و بیروت ادامه دهد، اشدود را با ده‌ها موشک دقیق هدف قرار خواهیم داد.»
معاریو همچنین عنوان می‌کند: همزمان شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران مدعی شدند که یکشنبه شب موشکی به بندر حیفا شلیک شد و کشتی‌ها از پهلوگیری در این بندر امتناع کردند.
در ادامه این گزارش عنوان شده است: سخنگوی یکی از گروه‌های شبه‌نظامی (عراق) روز یک‌شنبه تهدید کرد و گفت: «این پیام روشنی است که محور مقاومت اهداف خود را در منطقه رها نمی‌کند. این یک کارزار لحظه‌ای نیست، بلکه یک جنگ ترکیبی است که با هر کاری که ایالات متحده و اسرائیل
 


در منطقه انجام می‌دهند مقابله می‌کند.» همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که حوثی‌ها در یمن تلاش می‌کنند اسرائیل را در دریای سرخ محاصره کنند و ترافیک در بندر ایلات را کاهش دهند.
معاریو می‌افزاید: محاصره اقتصادی و دریایی بخشی از هر جنگ بین اسرائیل و لبنان است. اسرائیل همچنین در جنگ دوم لبنان محاصره دریایی را بر لبنان تحمیل کرد و اکنون حزب‌الله قصد دارد بنادر دریایی اسرائیل را تهدید کند. آرزوی آنها این است که به بندر یا کشتی‌ها آسیب بزنند تا باعث افزایش قیمت بیمه و تصمیم شرکت‌های کشتیرانی مبنی بر عدم مراجعه آنها به اسرائیل شود. دکترین این سازمان به دنبال تأثیرگذاری بر سایت‌های استراتژیک اسرائیل است که به دریا متصل هستند (بنادر دریایی، سکوهای گازی و کشتی‌های تجاری و جنگی)
این روزنامه همچنین اظهار داشت: علی‌رغم اینکه حزب‌الله از نیروی دریایی قابل توجهی برخوردار نیست، از این‌رو بخشی از تقویت حزب‌الله در سال‌های اخیر نیز بر تجهیز خود به موشک‌های ساحلی و موشک‌های کروز نسبتا دوربرد مانند «یاخونت» روسی متمرکز شده است. این یکی از حوزه‌هایی است که حزب‌الله در سال‌های اخیر منابع زیادی را در آن سرمایه‌گذاری کرده است، با این درک که اسرائیل از نظر اقتصادی به تجارت دریایی وابسته است. بنابراین، بخشی از مفهوم دفاعی اسرائیل حفاظت از این اهداف با ابزارهای مختلف است، با این درک که حزب‌الله توانایی تهدید آنها را دارد.

معاریو در ادامه مدعی است: کشتی‌های جنگی نیروی دریایی رژیم صهیونیستی دارای قابلیت‌های تکنولوژیکی برای مقابله با این تهدیدات هستند. اما این بدان معنا نیست که در یک سناریوی جنگی همه‌جانبه، این یک «گواهی بیمه و ضمانت» (برای شرکت‌های بزرگ کشتیرانی) است.

این روزنامه صهیونیستی عنوان می‌دارد: حمله به بندر اشدود، شلیک موشک به این بندر ساحلی در اسرائیل ممکن است اعلان جنگ حزب‌الله علیه اسرائیل در بالاترین سطوح تلقی شود. تخمین زده می‌شود که بخشی از برنامه‌های اصلی ارتش اسرائیل در طول جنگ، آسیب بسیار مهم به توانایی‌های حزب‌الله به منظور جلوگیری از ضربه و تهدید قابل توجه حزب‌الله علیه اهداف استراتژیک نه‌تنها بندر حیفا، بلکه حتی بندر اشدود در عمق رژیم صهیونیستی است.

ایران تجارت جهانی برای اسرائیل را دشوارتر می‌کند
در ادامه این گزارش عنوان شده: اما اسرائیل در حال حاضر با تلاش ایران برای دشوارتر کردن تجارت جهانی با خود از جهات مختلف رو‌به‌رو است: پهلوگیری و ترافیک کشتی‌ها در بندر ایلات توسط حوثی‌های یمن تهدید می‌شود. یمنی‌ها سعی در مسدود کردن تردد در دریای سرخ دارند و در عین حال حزب‌الله و سازمان‌های دیگر مانند شبه‌نظامیان حامی ایران که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند، تلاش می‌کنند به بنادر دریای مدیترانه آسیب برسانند. حمله به بندر دریایی یک حمله راهبردی است که به عنوان اعلان جنگ تلقی می‌شود.

این روزنامه به نقل از یک مقام صهیونیست، آوی هورمرو، رئیس هیئت‌مدیره بندر ایلات عنوان می‌دارد: «این بندر در حال حاضر بدون ترافیک (کشتی) و تعطیل است. هورمرو به وب‌سایت «پاسپورت نیوز» گفت: «ما از خزانه‌داری برای تعیین غرامت برای بندری که به طور مرگبار آسیب دیده است انتظار داریم. در نهایت وقتی واردات از شرق نمی‌تواند از بندر ایلات عبور کند، این به همه شهروندان آسیب می‌زند. تا کی یمنی‌ها آنچه را که می‌خواهند انجام می‌دهند و تمام شرکت‌های کشتیرانی جهان را به وحشت می‌اندازند؟»