همزمان با پیشروی‌های سریع ارتش روسیه در خاک اوکراین، دو رسانه آمریکایی تصویر بسیار تیره و تاری از وضعیت نیروهای اوکراینی در خط‌مقدم جنگ ارائه کرده‌اند.
رسانه‌های آمریکایی: 


 


همزمان با پیشروی‌های سریع ارتش روسیه در خاک اوکراین، دو رسانه آمریکایی تصویر بسیار تیره و تاری از وضعیت نیروهای اوکراینی در خط‌مقدم جنگ ارائه کرده‌اند.
کابوس زلنسکی و سایر رهبران غربی در جنگ اوکراین در حال تعیبر است. طی چند ماه گذشته بارها رسانه‌ها و مقامات غربی اعلام کرده بودند که اوکراین در این جنگ بازنده خواهد بود. دلیل آن هم کاملاً روشن است؛ دو طرف از لحاظ تعداد نیروی نظامی و تسلیحات استفاده‌شده در یک سطح نیستند. کشته‌شدن ده‌ها هزار نیروی اوکراینی طی ۲ سال گذشته و عدم جایگزین‌شدن آنها با نیروهای جدید نیز مزید بر علت شده و موازنه به‌شدت به ضرر اوکراین تغییر کرده است. طی یک ماه گذشته اروپا و آمریکا سعی کردند با تصویب حمایت‌های گسترده تسلیحاتی ورق را به نفع کی‌یف برگردانند اما کمبود نیرو در میدان جنگ و ارسال با تاخیر تسلیحات باعث شده است، «کی‌یف» شهرهای و روستاهای خود را یکی پس از دیگری از دست بدهد. طی روزهای اخیر روسیه حمله گسترده خود را برای تصرف «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین در شمال‌شرق آغاز کرده و پیشروی‌های گسترده‌ای نیز طی همین مدت به دست آورده است. روز جمعه رسانه‌های این کشور اعلام کردند که ارتش روسیه وارد شهر مرزی «ووچانسک» در خارکیف شده است. به دنبال آن نیز اعلام شد، روسیه دست‌کم ۹روستا و شهرک دیگر را در این منطقه تصرف و ده‌ها تانک و تسلیحات اهدایی غرب به اوکراین را به غنیمت گرفته است. دو روز قبل از این نیز ۷ روستا و شهرک اوکراین سقوط کرده بود.
سریع‌ترین پیشروی‌ها از زمان جنگ
رسانه‌های آمریکایی همزمان تصویر بسیار تیره و تاری از وضعیت اوکراین طی روزهای اخیر ترسیم می‌کنند. مثلا شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی نوشته است: حمله جدید روسیه به خارکیف، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور را در شرایط سختی قرار داده است که باید برای سربازانش فداکاری کند تا آنها بتوانند مواضع را حفظ کنند. «نیک پاتون والش» خبرنگار ارشد امنیت بین‌الملل شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در این گزارش ارزیابی بدی از وضعیت در میدان نبرد ارائه کرده است که خوشایند اوکراینی‌ها نیست. او پیشرفت نیروهای روسی را به‌عنوان «سریع‌ترین پیشروی روس‌ها از روزهای اول جنگ» توصیف کرد. به گزارش ایسنا «والش» در تحلیل خود نوشته است: «این یک کابوس برای کی‌یف به دو دلیل است؛ اول اینکه آنها این سرزمین را ۱۸ ماه پیش از دست نیروهای روسیه آزاد کردند، اما به وضوح نتوانستند منطقه را به اندازه کافی تقویت کنند تا از ورود دوباره و سهل مسکو، با همان سرعتی که آنها را عقب رانده بودند، جلوگیری کنند. دوم این که روسیه می‌تواند دوباره ارتش اوکراین را با فشار مداوم و کوبنده بر خارکیف کنترل کند و با گلوله‌باران‌ مرکز شهر، بخش وسیعی را متحمل خسارت کند.» سی‌ان‌ان در گزارش خود می‌افزاید: ولودیمیر زلنسکی با «انتخاب‌های نامناسب و سختی در مورد اینکه منابع محدود را به کجا بفرستد و در نهایت کجا را قربانی کند، مواجه است.»
وضعیت خطرناک برای اوکراین
روزنامه «نیویورک‌تایمز» هم در گزارش جدیدی از وضعیت میدان جنگ اوکراین نوشته است: «در سه روز گذشته نیروهای روسیه با پشتیبانی جنگنده‌ها، توپخانه و پهپادهای خود به در جبهه شمالی اوکراین پیشروی داشتند و دست‌کم ۹ روستا و شهرک را تحت کنترل خود آورده‌اند که بیش از هر زمان دیگری در جنگ بوده است. در برخی از مواضع، نیروهای اوکراینی عقب‌نشینی کرده و فرماندهان این کشور نیز یکدیگر را بابت این شکست سرزنش می‌کنند.» نیویورک‌تایمز با این مقدمه از اوضاع میدانی در شمال‌شرق اوکراین، ادامه می‌دهد که، هزاران غیرنظامی اوکراینی در حال فرار از خارکیف به نزدیک‌ترین شهر هستند و همزمان با گسترش نارضایتی و خشم در میان اوکراینی‌ها، برخی این سؤال برایشان پیش آمده است که «این وضعیت تا چه زمانی پیش می‌رود؟ آیا این فقط یک شکست لحظه‌ای برای اوکراینی‌های ضعیف است و یا نقطه عطف محسوب می‌شود؟»
اوضاع اوکراین خطرناک است
کارشناسان نظامی که «نیویورک‌تایمز» با آنها صحبت کرده است، می‌گویند پیشروی روسیه، اوکراین را در موقعیت بسیار خطرناکی قرار داده است. سربازان اوکراینی ماه‌هاست که از کمبود شدید مهمات شکایت دارند که به دلیل درگیری‌ها در کنگره آمریکا که تحویل تسلیحات کلیدی را به تاخیر انداخت، تشدید شده است و سربازان اوکراینی به هر حال، خسته شده‌اند. به گزارش ایسنا طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، بیش از ۲ سال تلاش برای مبارزه با کشوری با جمعیتی 
سه برابری، اوکراین را چنان مستاصل و ارتش را برای نیروهای جدید درمانده کرده است که قانونگذاران این کشور به سربازگیری از میان محکومان و زندانیان رای داده‌اند. «دنیس یاروسلاوسکی» یکی از فرماندهان یگان شناسایی نیز در گزارشی از اوضاع أسف‌بار نیروهای اوکراینی در خط‌مقدم جنگ در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: «در اولین خط، استحکامات و مین‌ها وجود نداشت. دشمن آزادانه و راحت وارد منطقه خاکستری (حائل) در سراسر خط مرزی شد. در ووچانسک، شهر کوچکی در نزدیکی خارکیف، جنگ‌های خیابانی رخ داده بود و اکنون آن را محاصره کرده‌اند. این را می‌گویم چون ما می‌میریم و هیچ‌کس حقیقت را نخواهد شنید.» «نیویورک‌تایمز» در ادامه نوشته است: فعلا شهر خارکیف امن است. این شهر در ۲۰ مایلی مرز قرار دارد. روس‌ها به سمت «لیپتسی» در حال حرکت هستند که یک شهر کوچک دیگر است که بیشتر از ووچانسک به خارکیف نزدیک است. سکنه شهر که روز یکشنبه با خودرو فرار کردند، می‌گویند: «اوضاع در لیپتسی اصلا خوب نیست.» تحت کنترل درآمدن لیپتسی، روس‌ها را در محدوده توپخانه خارکیف، کلانشهری با بیش از یک میلیون نفر جمعیت، قرار می‌دهد. به گفته تحلیلگران نظامی، بخشی از برنامه روس‌ها با این حمله کلی این است که با تهدید خارکیف، اوکراین را به خروج نیروها از سایر میدان‌های نبرد، به ویژه آنهایی که در شرق منطقه دونباس هستند، وادار کنند. این دقیقا همان چیزی است که اتفاق می‌افتد. «فرانتس استفان گادی» تحلیلگر نظامی مستقر در وین گفته: «روس‌ها فهمیده‌اند که مشکل بزرگ این است که اوکراین در حال حاضر نیرو کم دارد. یعنی با کم‌شدن نیروها در خط‌مقدم، اختلافات افزایش می‌یابد و خودش به نقطه عطفی بدل می‌شود.» نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود نوشته است: این اقدام میدانی روسیه «ممکن است انگیزه راهبردی‌تر و بزرگ‌تری» را با خود به همراه داشته باشد؛ «تضعیف روحیه اوکراین و متحدانش». این رسانه معتقد است: «چنین اتفاقی تاکنون رخ نداده اما اگر اتفاق بیفتد، می‌تواند این تصور را ایجاد کند که پس از ۲ سال جنگ و صدها هزار تلفات و میلیاردها دلار هزینه، چیزی تغییر نکرده است. این به نوبه خود، شاید فشار بر رهبران اوکراین را برای مذاکره به منظور آتش‌بس با روسیه تشدید کند.»
توانایی پدافند هوائی روسیه
در بحبوحه جنگ در خارکیف روزنامه وال‌استریت ژورنال هم خبر داد که توانایی پدافند هوائی اوکراین در مقابله با حملات موشکی روسیه کاهش یافته است. به گزارش ایرنا، این رسانه آمریکایی دوشنبه‌شب (۲۴ اردیبهشت) در این خصوص نوشت که در ۶ ماه گذشته حدود ۴۶درصد از موشک‌های روسیه رهگیری شده‌اند که در مقایسه با نرخ رهگیری ۷۳درصدی دوره شش‌ماهه پیش از آن افت شدیدی را نشان می‌دهد. به نوشته این روزنامه، میزان موفقیت پدافند هوائی اوکراین در ماه گذشته میلادی تنها ۳۰درصد بوده است. به نوشته وال‌استریت ژورنال، این کاهش رهگیری همزمان با تشدید حملات موشکی و پهپادی روسیه بوده و این کشور از تسلیحات پیچیده‌‌تری مانند موشک‌‌های بالستیک نیز استفاده می‌کند. به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، این کشور دست‌کم به ۷ سامانه و در حالت ایده‌آل به ۲۵ سامانه پاتریوت برای پوشش کامل خاک اوکراین نیاز دارد.