روزنامه نیویورک‌تایمز تاکید کرد با درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران، تعامل با گروه‌های همسو در منطقه و عملکرد آنها هیچ تغییری نخواهد کرد.

نیویورک‌تایمز: پشتیبانی ایران از گروه‌های همسو در منطقه ادامه می‌یابد(خبر ویژه)
روزنامه نیویورک‌تایمز تاکید کرد با درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران، تعامل با گروه‌های همسو در منطقه و عملکرد آنها هیچ تغییری نخواهد کرد.

این روزنامه در تحلیلی می‌نویسد: بعید به نظر می‌رسد درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران در حادثه سقوط بالگرد، تاثیری بر تلاش‌های ایران برای نمایش قدرت از طریق استفاده از گروه‌های در سراسر خاورمیانه بگذارد. ایران از طریق نیروی قدس، با این گروه‌ها یعنی حزب‌الله در لبنان، حوثی‌ها در یمن و چندین گروه شبه‌نظامی در عراق کار می‌کند. سپاه مستقیماً به رهبر معظم ایران پاسخگو است. تحلیلگران معتقدند که به‌‌رغم رقابت‌های داخلی، تغییری در بسامد حملات و رویکرد کلی این گروه‌ها ایجاد نخواهد شد. همین ایام گذشته شاهد نبردها میان حزب‌الله و اسرائیل در نزدیکی مرز لبنان بودیم و گروه‌های عراقی خبر حمله به یک پایگاه نظامی در اسرائیل را اعلام کردند. این خبرها نتیجه تلاش گروه‌های متحد ایران بود که نشان می‌دهند وضعیت مانند گذشته است و تغییری ایجاد نشده ‌است. تریتا پارسی، مدیر اجرائی اندیشکده مؤسسه کوئینسی می‌گوید: «از همان پیام‌های نخستی که نظام ایران بعد از سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور مخابره کرد، مشخص بود که می‌خواهند پیام ثبات را به جهان برسانند و فعالیت‌های این گروه‌ها هم بخشی از همان پیام‌رسانی بود.»
امیلی ‌هاردینگ، پژوهشگر اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی معتقد است که چون نیروی قدس این شبه‌نظامیان را مدیریت می‌کند و به آنها سلاح، آموزش و اطلاعات می‌دهد، نباید انتظار داشت که تغییر در عملکرد آنها ایجاد شود.
گروه‌های منتسب به ایران، مستقیماً تصمیم‌گیری اقدامات روزمره را
بر عهده‌ دارند و برای ایران مشکل است که بتواند اقدامات آنها را تنظیم‌ کند. در نتیجه خطر جدی سوءمحاسبه و ایجاد یک چرخه انتقام جدید وجود دارد. نه ایران و نه آمریکا خواهان یک درگیری مستقیم نظامی نیستند، اما ماه ژانویه دو طرف به چنین وضعیتی نزدیک شدند. گروه‌های منتسب به ایران که خودشان را محور مقاومت می‌خوانند، از آغاز جنگ غزه نشان داده‌اند که توانایی حملات روزمره و ایجاد اختلال را در سراسر منطقه دارند.
پاتریک کلاوسون، تحلیلگر اندیشکده مؤسسه واشنگتن می‌گوید: «اینکه امیرعبداللهیان به زبان عربی مسلط بود، یک امتیاز مهم محسوب می‌شد. او می‌توانست با آدم‌های محور مقاومت قاطی شود و با آنها صحبت کند و می‌توانست با دیپلمات‌های کشورهای‌شان هم صحبت کند.»
این مسئولیت تا پیش از اینکه ژنرال قاسم سلیمانی در سال ۲۰۲۰ توسط آمریکا ترور شود، بر عهده او بود. اسماعیل قاآنی، جانشین سلیمانی تلاش می‌کند کمتر در چشم باشد.