یک خبرگزاری آمریکایی تاکید کرد که انتخابات ایران در بحبوحه شرایط بحرانی خاورمیانه برای واشنگتن مهم است و آمریکا با دقت، انتخابات ایران را زیر نظر گرفته است.

بلومبرگ: آمریکا با دقت انتخابات ایران را دنبال می‌کند

یک خبرگزاری آمریکایی تاکید کرد که انتخابات ایران در بحبوحه شرایط بحرانی خاورمیانه برای واشنگتن مهم است و آمریکا با دقت، انتخابات ایران را زیر نظر گرفته است.
بلومبرگ نوشت: انتخابات در ایران قرار است ۲۸ ژوئن برگزار شود و پیش‌بینی‌‌های عمومی بر این اساس است که یک نامزد تندرو یا محافظه‌کار برنده این انتخابات شود. این در حالی است که همزمان با جنگ غزه و بحران در خاورمیانه، دولت ایالات متحده آمریکا با دقت فرآیند انتخابات را در ایران دنبال می‌کند.
انتخابات زودهنگام در ایران برای تعیین جانشین سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران، با سلطه اکثریت نامزدهای تندرو به علاوه فقط یک نامزد اصلاح‌طلب از میان ۶ نامزدی که توانستند برای شرکت در انتخابات پذیرفته‌ شوند، برگزار می‌شود. نامزدهای این انتخابات، رئیس‌مجلس محمد باقر قالیباف، مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای سعید جلیلی، شهردار تهران علیرضا زاکانی، جراح و نماینده پیشین امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی، وزیر پیشین کشور و دادگستری مصطفی پورمحمدی و نماینده اصلاح‌طلب مجلس مسعود پزشکیان هستند.
شورای نگهبان، نهادی که بر انتخابات نظارت می‌کند، از میان ۸۰ نفری که ثبت‌نام کردند، لیست ۶ نفری را پذیرفت که قرار است در انتخابات ۲۸ ژوئن برای تعیین رئیس‌جمهور ایران پس از فوت سید ابراهیم رئیسی در سقوط بالگرد، با یکدیگر رقابت کنند. آمریکا، در شرایطی که خصومت‌ها با تهران به دلیل جنگ اسرائیل و حماس در غزه و همچنین پرونده برنامه هسته‌ای ایران تشدید شده‌، با دقت نتایج این انتخابات را دنبال می‌کند. نامزدها تا ۲۷ ژوئن فرصت دارند که کارزار تبلیغاتی خود را پیگیری کنند و انتظار می‌رود که در ۵ برنامه زنده تلویزیون ملی با یکدیگر مناظره کنند. قاضی‌زاده ‌هاشمی در انتخابات سال ۲۰۲۱ شرکت کرده ‌بود و نفر چهارم شد، درحالی‌که در آن انتخابات زاکانی و جلیلی به نفع سید ابراهیم رئیسی از رقابت‌ها کنار کشیدند.
از جمله چهره‌هایی که در این انتخابات رد صلاحیت شدند، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین و علی لاریجانی، سیاستمدار کهنه‌کار بود که هر دو در انتخابات ۲۰۲۱ هم رد صلاحیت شده‌ بودند. چند عضو کابینه حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، از جمله اسحاق جهانگیری، معاون اول پیشین رئیس‌جمهور نیز از جمله نامزدهای رد صلاحیت ‌شده ‌بودند.
میانه‌روها و اصلاح‌طلب‌ها شانس بسیار کمی در انتخابات‌های ایران داشتند و لیست نهائی نامزدها نشان می‌دهد که تا چه اندازه از نفوذ و اثرگذاری آنها در قدرت کاسته ‌شده‌ است. پزشکیان که در حال حاضر پنجمین دوره نمایندگی خود را در مجلس پشت سر می‌گذارد، تنها نامزد اصلاح‌طلبان است. پزشکیان به دلیل مواضع انتقادی صریح و شفافش در مورد کانون تندرو قدرت، به ‌خصوص پس از آنکه این نیروها در دوران ریاست‌جمهوری رئیسی قدرتمندتر شدند، شناخته شده ‌است.
رای‌گیری در ایران در شرایطی انجام می‌شود که خاورمیانه به دلیل استمرار جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه به ‌رغم تلاش‌های کشورهای دیگر در منطقه برای میانجی‌گری با هدف آتش‌بس در شرایط عدم قطعیت و بحران فرو رفته ‌است.
ایران به‌عنوان اصلی‌ترین حامی حماس و حزب‌الله لبنان، پیش از این وارد نبرد شده ‌است و در ماه ‌آوریل برای نخستین بار حمله مستقیم نظامی به اسرائیل انجام داد. هم حماس و هم شاخه نظامی حزب‌الله از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به ‌عنوان گروه‌های تروریستی تلقی شده‌اند.