رئیس ‌مجلس شورای اسلامی بر نقش‌آفرینی کشورهای عضو بریکس در زنجیره ارزش جهانی تاکید کرد و گفت: دلارزدایی و استفاده از ارزهای جایگزین سبب قطع فشار آمریکا بر اقتصادهای نوظهور خواهد شد.

در اجلاس رؤسای مجالس بریکس مطرح شد
قالیباف: دلارزدایی فشار آمریکا بر اقتصادهای نوظهور را قطع خواهد کرد

رئیس ‌مجلس شورای اسلامی بر نقش‌آفرینی کشورهای عضو بریکس در زنجیره ارزش جهانی تاکید کرد و گفت: دلارزدایی و استفاده از ارزهای جایگزین سبب قطع فشار آمریکا بر اقتصادهای نوظهور خواهد شد.
محمدباقر قالیباف روز پنجشنبه (۲۱ تیرماه) در اجلاس رؤسای مجالس بریکس در شهر سن‌پترزبورگ روسیه اظهار داشت: حضور کشورهای جدید و روند رو به رشد تمایل کشورها برای پیوستن به این سازمان بین‌المللی چند جانبه، بیانگر اهمیت آن در مناسبات بین‌المللی و تثبیت جایگاه آن در عرصه جهانی است.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نظام کنونی جهانی نتوانسته در زمینه‌ حل و فصل اختلافات منطقه‌ای و بین‌المللی، پایان دادن به جنگ‌ها، کشمکش‌ها و نابرابری‌ها اقدامات ثمربخشی داشته باشد و بر این اساس، ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی جمعی جدید در چهارچوب سازمان‌های چند جانبه در حال شکل‌گیری است تا حکمرانی جهانی بر اساس اصل چندجانبه گرایی در جهان تسری پیدا کند.
وی با بیان اینکه موضع همیشگی جمهوری اسلامی، لزوم توجه به یک نظام چندجانبه گرا است، تاکید کرد: چنین نگرشی، دولت و مجلس شورای اسلامی ایران با عزم و اراده قوی، خواهان مشارکت و همکاری سودمند بین اعضا و تحقق عملی اهداف متعالی بریکس است.
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه کشورهای عضو بریکس باید به دنبال نقش‌آفرینی بیشتر و موثرتر در زنجیره ارزش جهانی باشند، تصریح کرد: بر این باورم که اقتصادهای کشورهای عضو بریکس با ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و راهبردی، مکمل، متمم و تقویت‌کننده یکدیگر هستند و این ظرفیت ارزشمندی برای توسعه متقابل همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه است.
قالیباف از جمله اقدامات مهمی که در بریکس دنبال شده را دلارزدایی و استفاده از ارزهای جایگزین برای تجارت بین اعضا عنوان کرد و افزود: این رویه باعث قطع یکی از اهرم‌های اصلی فشار آمریکا بر اقتصادهای نوظهور خواهد بود. توافق مالی اخیر میان ایران و روسیه از نمونه‌های موفق همکاری برای دلارزدایی از مناسبات دوجانبه است. گسترش همکاری در تعیین فرآیندهای انتقال پول میان کشورهای عضو و نیز توسعه کریدورهای تجاری برای انتقال کالا و خدمات اعضای بریکس از جمله ظرفیت‌های مهمی است که باید از سوی مجالس عضو، پیگیری و فعال شود.
مقابله با اقدامات قهری یکجانبه‌گرایانه
در دستور کار بریکس قرار گیرد
وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد می‌کنیم که موضوع تحریم‌های اقتصادی و مقابله با اقدامات قهری یکجانبه‌گرایانه به عنوان یک تهدید بزرگ علیه امنیت، رفاه مردم و شهروندان عادی اعضای بریکس در دستورکار مجمع مجالس بریکس قرار گیرد. معتقدیم که استفاده از راه‌حل حقوقی و سازوکار جمعی و در نتیجه اقدام جمعی در این زمینه می‌تواند نتایج مؤثری در پی داشته باشد.
قالیباف با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی ایران، گسترش روابط و ارتقای تعاملات پارلمانی را جزء اصول محوری خود در نظر گرفته و آن را در راستای منافع ملی و تقویت چندجانبه‌گرایی ارزیابی می‌کند، خاطرنشان کرد: اینجانب آمادگی کامل پارلمان جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و تعامل فعال و هدفمند با همتایان خویش در مجالس عضو بریکس در امر تقویت رهیافت ارزشمند همگرایی اعلام می‌کنم.
قالیباف یادداشت تفاهم‌نامه
پروتکل مجمع پارلمانی بریکس را امضا کرد
محمدباقر قالیباف در جریان این نشست، یادداشت تفاهم‌نامه پروتکل مجمع پارلمانی بریکس را که به امضای همه رؤسای مجالس حاضر رسیده، امضا کرد.
همچنین در پایان این نشست رؤسای مجالس بریکس با یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.
پوتین: همکاری ایران و روسیه
بیش از پیش توسعه خواهد یافت
محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی که برای حضور در اجلاس رؤسای مجالس بریکس به شهر سن‌پترزبورگ روسیه سفر کرده بود، عصر پنجشنبه در حاشیه این اجلاس با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
پوتین در این دیدار گفت: آقای قالیباف عزیز، دوستان عزیز، اجازه دهید صمیمانه به شما در سن‌پترزبورگ خوش‌آمد بگویم.
رئیس‌جمهور روسیه یادآور شد: ایران عضو رسمی بریکس شده است و ما از این بابت بسیار خوشحالیم. ما حامی عضویت ایران در بریکس بودیم.
وی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه در حال توسعه است، افزود: انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور شما برگزار شد. می‌خواهم ابراز امیدواری کنم و شک ندارم که روابط ایران و فدراسیون روسیه به همان اندازه که در زمان آقای رئیسی که از درگذشت او متأسف و غمگینیم، توسعه خواهد یافت.
پوتین ادامه داد: مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ایران به‌زودی برگزار خواهد شد و آقای والودین، همتای شما، در رأس هیئت روسی در این مراسم شرکت خواهد کرد.
رئیس‌جمهور روسیه با ابراز خوشحالی از دیدار رئیس‌مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بهترین آرزوهای من را به رهبر معظم ایران و همه مردم ایران برسانید.
قالیباف پس از این دیدار با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس به این دیدار اشاره کرد و نوشت: در دیدار با آقای پوتین ضمن پیگیری توافق مالی دو کشور و پروژه کریدور، بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی تاکید کردم.
رئیس ‌مجلس خاطرنشان کرد: ایشان هم از اطمینان در تداوم توسعه روابط ایران و روسیه همانند دوره آیت‌الله رئیسی سخن گفت و از من خواست سلام گرم و بهترین آرزوهای او را به رهبر معظم انقلاب و مردم ایران برسانم.
قالیباف در دیدار با رئیس پارلمان ارمنستان:
ارتباط اقتصادی با ارمنستان را توسعه می‌دهیم
«روبین روبینیان» نائب رئیس ‌مجلس ارمنستان با «محمد باقر قالیباف» رئیس‌مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری نشست رؤسای مجالس بریکس دیدار و گفت‌وگو کرد.
قالیباف ضمن تشکر از کشور ارمنستان به دلیل ابراز همدردی با ایران برای شهادت رئیس‌جمهور رئیسی، گفت: در سفر اخیر رئیس‌جمهور ارمنستان به ایران و ملاقات اخیر با مقام معظم رهبری بر توسعه ارتباطات و همکاری بین دو کشور تاکید شد.
وی ادامه داد: سیاست قطعی ما در دولت‌های سیزدهم و چهاردهم و مجالس یازدهم و دوازدهم گسترش روابط با همسایگان است. خط قرمز ما هرگونه تغییر مرز در همسایگی ایران است و بارها بر این تاکید کردیم. ارتباطات اقتصادی ما با ارمنستان مناسب است و باید به سمت توسعه آن حرکت کنیم. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی حضور نمایندگان ادیان الهی در مجلس است.
همچنین روبین روبینیان نایب رئیس ‌مجلس ارمنستان ضمن عرض تسلیت بابت حادثه غم‌انگیز شهادت رئیس‌جمهور رئیسی، گفت: از شما، مقامات و مردم ایران جهت حمایت از ارمنستان درخصوص تمامیت ارضی و حاکمیت کشورمان تشکر می‌کنم. موضع ایران در موضوع ارمنستان اصولی بوده که خدشه ناپذیر است.
وی با تاکید بر اینکه در ایران ارامنه حفاظت شده‌ترین جامعه در کل جهان را دارند، بیان کرد: ما نیاز داریم روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهیم. به دلیل حضور ایران مشتاق استفاده از فرمت ۳+۳ برای حل و فصل مسائل منطقه هستیم.
قالیباف: ریاست روسیه بر بریکس فرصت مناسبی
برای توسعه روابط تهران و مسکو است
«والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه در حاشیه برگزاری نشست رؤسای بریکس با «محمدباقر قالیباف» رئیس‌مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
قالیباف در این دیدار، ضمن تبریکِ برگزاری موفق مجمع پارلمانی بریکس، گفت: بدون شک بریکس در کنار روابط دوجانبه ایران و روسیه، تاثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی برای هر دو کشور دارد. ریاست روسیه در بریکس فرصت مناسبی برای توسعه روابط به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی و فرصت‌های ترانزیتی، انرژی و تجارت است.
وی تاکید کرد: ایران و روسیه ظرفیت بزرگی در توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مبادلات تجاری دارند.
والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه نیز در این دیدار ضمن تسلیت مجدد به دلیل شهادت رئیس‌جمهور ایران، گفت: همه ما از این حادثه متاثر شدیم ایشان سهم بسیاری در بهبود روابط بین دو کشور داشتند و امیدواریم این همکاری‌ها توسط رئیس‌جمهور جدید تداوم داشته باشد.
وی اظهار کرد: ما از الحاق ایران به بریکس حمایت کردیم و تاکید می‌کنیم که ایران به صورت فعالانه در تمامی فرمت‌های این گروه و همکاری‌ها حضور دارد.
رئیس شورای فدراسیون روسیه ادامه داد: ما باید توافقات در سطح عالی را در مجالس دو کشور تصویب کنیم. حدود ۱۵ سند همکاری بین استان‌های ایران و روسیه در مرحله هماهنگی است از شما می‌خواهم که از همکاری‌های بین استان‌های ایران و روسیه حمایت کنید.
قالیباف: ایران و بلاروس فرصت‌های خوبی
در حوزه تجارت دارند
ایگور سرگینکو رئیس پارلمان بلاروس در حاشیه برگزاری نشست رؤسای مجالس بریکس با محمد باقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.
قالیباف در این دیدار ضمن تشکر از پیام تبریک رئیس‌مجلس بلاروس به مناسبت ریاست مجلس و پیام تسلیت و ابراز همدردی نسبت به حادثه شهادت شهدای خدمت، گفت: با هدایت رهبر معظم انقلاب و با استفاده از قانون اساسی در کمتر از ۵۰ روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شد و ۹ مرداد مراسم تحلیف و آغاز به کار دولت جدید است.
وی ادامه داد: نگاه‌ها و دیدگاه ایران و بلاروس به یکدیگر نزدیک است و ما در سطح مسائل بین‌المللی و هم روابط دو جانبه فرصت‌های خوبی در حوزه تجارت داریم.
رئیس‌مجلس با بیان اینکه پارلمان‌ها و دولت‌ها باید برای توسعه مسائل تجاری تلاش کنند، تاکید کرد: پارلمان‌ها می‌توانند در راستای توسعه روابط اقتصادی تسهیلگری‌های بسیاری با تصویب قوانین داشته باشند.
براساس این گزارش ایگور سرگینکو رئیس پارلمان بلاروس ضمن تبریک به دلیل انتخاب دوباره قالیباف به عنوان رئیس‌مجلس شورای اسلامی، گفت: سیاست خارجی و خط مشی جمهوری بلاروس با سیاست‌های جمهوری ایران همخوانی دارد.
وی با بیان اینکه در ساختارهای بریکس و شانگهای فعالانه کار را شروع کردیم و به دنبال تعاملات جدید براساس احترام متقابل هستیم اظهار کرد: هرچند روابط بین دو کشور در حال گسترش است اما برای اجرائی‌سازی توافقات نیازمند فعالیت‌های جدی‌تر هستیم.
رئیس پارلمان بلاروس افزود: حادثه غم‌انگیز شهادت رئیس‌جمهور رئیسی و ثبات ایران پس از آن نشان داد که نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای بنا شده که در شرایط بحرانی نیز می‌تواند موفق عمل کند.