در شرایطی که رئیس‌جمهور ترکیه و دیگر مقامات این کشور مدام از لزوم آشتی با سوریه و دیدار اردوغان با بشار اسد می‌گویند، بشار اسد با اعلام اینکه «از هر ابتکاری برای بهبود روابط استقبال می‌کنیم» این سؤال مهم را از اردوغان پرسید: 13 سال پیش چه اتفاقی افتاد که، روابط دو کشور از مسیر عادی خود خارج شد؟

سؤال مهم «بشار اسد» از «اردوغان» پیش از دیدار برای آشتی

در شرایطی که رئیس‌جمهور ترکیه و دیگر مقامات این کشور مدام از لزوم آشتی با سوریه و دیدار اردوغان با بشار اسد می‌گویند، بشار اسد با اعلام اینکه «از هر ابتکاری برای بهبود روابط استقبال می‌کنیم» این سؤال مهم را از اردوغان پرسید: ۱۳ سال پیش چه اتفاقی افتاد که، روابط دو کشور از مسیر عادی خود خارج شد؟
پس از آنکه بسیاری از کشورهای عربی تسلیم «واقعیت‌» شدند و پس از شکست در سال‌‌ها دشمنی با دولتِ مستقر در دمشق به سمت عادی‌سازی روابط با دمشق رفتند، حالا نوبت دولت ترکیه است که پس از سال‌ها حمایت از گروه‌های مسلحِ مخالفِ دولت سوریه و تروریست‌های تکفیری و آتش‌افروزی در شمال این کشور، واقعیتِ دولتِ مستقر در دمشق را بپذیرد و به صورت مرتب بر طبل ضرورتِ عادی‌شدن روابط با سوریه بکوبد.
رئیس‌جمهور سوریه اما درباره درخواست «رجب طیب اردوغان» برای دیدار با وی گفت: «ما نسبت به هر ابتکاری برای بهبود روابط موضع مثبتی داریم و هیچ‌کس به فکر ایجاد مشکل با همسایگان خود نیست و این چیزی طبیعی است اما این به معنای آن نیست که بدون قاعده و قانون پیش برویم.» براساس گزارش ایسنا از المیادین، بشار اسد در مورد احیای روابط با ترکیه این را هم گفت که: «اگر دیدار با رجب طیب اردوغان نتایجی داشته باشد یا اگر در آغوش گرفتن یا سرزنش کردن به نفع کشور باشد، آن را انجام خواهم داد… مشکل در دیدار با رئیس‌جمهور اردوغان نیست، بلکه در محتوا و هدف این دیدار است. اولین سؤالی که می‌پرسیم این است که چرا روابط ۱۳ سال پیش از مسیر عادی خود خارج شد؟ ما نشنیدیم که هیچ مقام ترکیه‌ای به صراحت درباره این موضوع صحبت کند.»
گفتنی است، این اظهارات رئیس‌جمهور سوریه در حین حضورش در انتخابات پارلمانی سوریه مطرح شد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داده است که انتخابات پارلمانی این کشور در ساعت هفت صبح روز دوشنبه آغاز شد. ۱۵۱۶ نامزد برای ۲۵۰ کرسی پارلمان رقابت می‌کنند و لیست‌هایی با نام آنها تهیه و به همه شعبه‌های رأی‌گیری ارسال شده است که تعداد آنها به ۸۱۵۱ شعبه رأی‌گیری در تمام استان‌های سوریه می‌رسد. این انتخابات چهارمین انتخابات پارلمانی است که پس از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ برگزار می‌شود.
سخنان اسد در حالی مطرح می‌شود که «هاکان فیدان»، وزیر خارجه ترکیه؛ روز یکشنبه در جریان نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود درباره آخرین تحولات منطقه از جمله غزه و سوریه گفت: «به‌دنبال برقراری صلح در سوریه هستیم… انتظار داریم روسیه، ایران و عربستان در برقراری مذاکرات با سوریه نقش سازنده‌ای ایفا کنند که به مسیر عادی‌سازی روابط آنکارا- دمشق کمک خواهد کرد.» گفتنی است، اردوغان، روز جمعه هفته گذشته نیز گفته بود که فیدان به همراه همکارانش در حال طراحی نقشه راه عادی‌سازی روابط میان آنکارا و دمشق و برقراری مذاکرات میان رؤسای این ۲ کشور است.