نشریه‌ای انگلیسی خبر داد که آمریکا به علت عدم تمایل برای خارج‌کردن نیروهای خود از شمال‌شرق سوریه، به تلاش‌های بغداد برای میانجی‌گری در مذاکرات ترکیه و سوریه بی‌اعتنائی می‌کند و به آشتی آنکارا و دمشق علاقه‌ای ندارد.

تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از آشتی ترکیه و سوریه

نشریه‌ای انگلیسی خبر داد که آمریکا به علت عدم تمایل برای خارج‌کردن نیروهای خود از شمال‌شرق سوریه، به تلاش‌های بغداد برای میانجی‌گری در مذاکرات ترکیه و سوریه بی‌اعتنائی می‌کند و به آشتی آنکارا و دمشق علاقه‌ای ندارد.
دو مقام سابق آمریکایی و یک مقام کنونی عرب به نشریه انگلیسی میدل‌ایست‌آی گفتند که مقامات آمریکایی در دیدار با «فؤاد حسین»، وزیر امورخارجه عراق، در واشنگتن در اوایل ماه جاری (میلادی) به موضوع آشتی آنکارا و دمشق پرداختند. مقام عرب اظهار داشت: «عراق قبل از شروع این روند به آمریکا گفت که در حال کار بر روی یک توافق سازش است اما آمریکا بی‌تفاوت بوده است.» به نوشته میدل‌ایست‌آی، در حالی ‌که واشنگتن همچنان به‌طور رسمی مخالف عادی‌سازی روابط شرکای خود با دمشق است، اما از اجرای فعال این سیاست صرف‌نظر کرده است.
گفتنی است، چند روز پیش «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه، درباره درخواست «رجب طیب اردوغان»، همتای خود در ترکیه، برای دیدار با وی گفته بود: «ما نسبت به هر ابتکاری برای بهبود روابط موضع مثبتی داریم…» همزمان «هاکان فیدان»، وزیر خارجه ترکیه، نیز در جریان نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود درباره آخرین تحولات منطقه از جمله غزه و سوریه گفته بود: «به‌دنبال برقراری صلح در سوریه هستیم.» او همچنین گفته بود که «این کشور انتظار دارد روسیه، ایران و عربستان در برقراری مذاکرات با سوریه نقش سازنده‌ای ایفا کنند که به مسیر عادی‌سازی روابط آنکارا- دمشق کمک خواهد کرد.» تحلیلگران بر این باورند که در صورت موفقیت، تلاش بغداد برای دستیابی به توافق صلح بین ترکیه و سوریه به دلیل ماموریت نظامی آمریکا در شمال‌شرق سوریه می‌تواند برای آمریکا تأثیرگذارتر باشد. «رابرت فورد»، سفیر سابق آمریکا در سوریه، به میدل‌ایست‌آی گفت: «پیامدهای درازمدت روشن است. اسد در حال حاضر نمی‌تواند در برابر آمریکایی‌ها کار زیادی انجام دهد، اما تصور اینکه سوریه و ترکیه با همکاری یکدیگر می‌توانند نیروهای دموکراتیک سوریه [که تحت حمایت آمریکا هستند] را تحت فشار قرار دهند، آسان است.» گفتنی است، نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۵ به عنوان بخشی از عملیات ادعائی خود برای شکست داعش وارد شمال‌شرق سوریه شدند. شبه‌نظامیان کُرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه شریک اصلی آنها بوده‎‌اند. گروه تروریستی داعش در سال ۲۰۱۹ شکست خورد، اما همچنان تقریباً ۹۰۰ سرباز آمریکایی در این منطقه باقی مانده‌اند.
بازگشت ۱۰۰هزار پناهنده سوری از ترکیه
خبر دیگر آنکه روزنامه ترکیه‌ای نوشت که در دو ماه اخیر با بهبود روابط آنکارا و دمشق، حداقل ۱۰۰هزار پناهنده سوری به کشورشان بازگشته‌اند. روزنامه «ترکیه» در گزارشی نوشت که از زمان کاهش تنش میان آنکارا و دمشق، موج بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان آغاز شده است. به گزارش این روزنامه در ماه گذشته و جاری میلادی، بیش از ۱۰۰هزار پناهنده سوری به کشورشان بازگشته‌اند. طبق این گزارش، گذرگاه مرزی «کسب» در استان لاذقیه (تنها گذرگاه تحت کنترل ارتش سوریه در مرز ترکیه) شاهد ازدحام جمعیتی زیادی است. حدود دو سال است که گزارش‌ها و اخبار متعددی از پیشرفت در روند گفت‌وگوی سوریه و ترکیه و عادی‌سازی روابط میان دوطرف منتشر می‌شود و در این مدت، آنکارا سیگنال‌های مثبت متعددی ارسال کرده است. اما، چنان‌که پیش‌تر اشاره شد، جدی‌ترین پیام ترکیه را اردوغان در ۱۷ تیرماه داد و گفت که «هر لحظه ممکن است از بشار اسد برای سفر به ترکیه دعوت کنیم». به گفته ناظران، اصلی‌ترین دلیل تغییر رویکرد ترکیه در قبال دولت دمشق مسئله پناهجویان است