شبکه سلطنتی انگلیس می‌گوید ارتش روسیه به 8 کیلومتری شهر استراتژیک «پوکروفسک» رسیده است و در صورت تصرف این شهر می‌توان گفت روسیه بر دونتسک مسلط شده است.

بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد
روسیه، یک گام تا تسلط بر دونتسک

شبکه سلطنتی انگلیس می‌گوید ارتش روسیه به ۸ کیلومتری شهر استراتژیک «پوکروفسک» رسیده است و در صورت تصرف این شهر می‌توان گفت روسیه بر دونتسک مسلط شده است.
در حالی که زلنسکی تمام توان ارتش اوکراین را در منطقه «کورسک» روسیه منتقل کرده است، گزارش‌های زیادی از پیشروی سریع ارتش روسیه در منطقه مرزی «دونتسک» و شهر کلیدی آن «پوکروفسک» حکایت دارند. به گفته کارشناسان، یکی از دلایل حمله کی‌یف به خاک روسیه (استان کورسک) کاهش فشار‌ها در جبهه درگیری دونتسک بود که به اذعان ارتش اوکراین، «این امر به نتیجه نرسید و نفوذ غافلگیرانه به کورسک نتوانست منجر به بازگشت سربازان روسی از شرق اوکراین شود.» جدای از این، برخی کارشناسان غربی معتقدند که تهاجم اوکراین به کورسک، خود باعث کاهش تمرکز کی‌یف در دفاع از دونتسک و افزایش آسیب‌پذیری این منطقه شده است.
شبکه تلویزیونی سلطنتی انگلیس یعنی «بی‌بی‌سی» در همین زمینه از قول یکی از مقامات نظامی شهر «پوکروفسک» نوشته است که، پیشروی ارتش روسیه در این شهر مهم ادامه داشته و «پوکروفسک» هم‌اکنون در تیررس توپخانه و موشک‌های روسی قرار دارد. به گفته کارشناسان در پی شکست‌های پی‌در‌پی ارتش اوکراین در منطقه دونتسک، احتمال سقوط این شهر در هفته‌های آتی وجود دارد. رئیس اداره نظامی پوکروفسک نیز می‌گوید درگیری‌ها به
۸ کیلومتری شهر رسیده است!
در بخش دیگری از این گزارش که خبرگزاری فارس نیز آن را بازنشر داده است می‌خوانیم، «پوکروفسک» شهری کلیدی در زمینه حمل‌و‌نقل نیروها، ادوات و تدارکات نظامی در منطقه دونتسک در شرق اوکراین است و در صورت تسلط روسیه بر آن، یکی از مسیر‌های اصلی تدارکاتی ارتش اوکراین قطع خواهد شد. این امر به ‌احتمال زیاد به معنای از دست‌دادن تقریباً کل منطقه دونتسک خواهد بود که یکی از اهداف روسیه از ابتدای جنگ محسوب می‌شود.
محاصره نیروهای اوکراینی
رسانه انگلیسی «اکونومیست» هم در گزارشی دیگر با اشاره به تازه‌ترین تحولات جنگ اوکراین و پیشروی نیروهای روسیه در دونتسک، گزارش داده است که نیروهای ارتش این کشور در تلاشند تا نیروهای اوکراینی را در این منطقه محاصره کنند. این روزنامه نوشته است: «اگر تصور می‌کنید که خطوط مقدم در دونتسک وضعیت خوبی دارد، باید تجدیدنظر کنید.» به گزارش ایسنا این رسانه انگلیسی در ادامه تاکید می‌کند: «طی ۲ ماه گذشته، روسیه بیشتر منابع خود را برای حمله به مرکز لجستیکی پوکروفسک، درست در شمال‌غربی کوراخوف، مصرف کرده است. آنها با سرعت قابل‌توجهی پیشروی می‌کنند و حتی پس از آغاز حملات اوکراین در داخل روسیه که ظاهرا برای کاهش فشار انجام شده بود، شتاب گرفت. سربازان اوکراینی همچنین گزارش می‌دهند که روس‌ها در امتداد یک جبهه وسیع‌تر در شمال و جنوب کوراخوف دوباره گروه‌بندی می‌شوند و تلاش آشکاری برای محاصره نیروهای اوکراینی در این منطقه به‌ چشم می‌خورد.»
«یوری» سرباز اوکراینی از تیپ ۵۹ مستقر در نزدیکی دونتسک اذعان می‌کند: «تلفات اوکراین قابل‌توجه بوده است. نیروهای کمکی پیاده‌نظام بی‌تجربه که از تیپ ۷۱ اوکراین اعزام شده بودند، نابود شدند. طی سه روز، ۱۰۰ نفر تبدیل به صفر شد. موقعیت خطرناک است.» یکی از فرماندهان تیپ ۲۱ اوکراین می‌گوید: «برای سربازانی که دورتر از جنوب هستند، احتمال محاصره همچنان یک نگرانی محسوب می‌شود، اگرچه در حال حاضر صرفا نشانه‌هایی از آن دیده می‌شود. جاده‌ها دیگر قابل تردد نیستند و مغازه‌ها و کافه‌ها تعطیل شده‌اند. مشکلات در تهیه یک فنجان قهوه ظاهرا بزرگ‌ترین مشکل ما نیست! اما همین مسئله بیانگر این است که همه‌چیز بدتر می‌شود.»
کمبود شدید نیروی نظامی
همزمان با پیشروی سریع ارتش روسیه در دونتسک شبکه تلویزیونی استرالیا در گزارشی تصویری اعلام کرد که مهم‌ترین نگرانی ارتش اوکراین در حال حاضر کمبود شدید نیروی نظامی است. به گزارش خبرگزاری مهر در این گزارش آمده است که «با گذشت بیش از ۲ سال از جنگ، نیروهای اوکراینی در مناطق مختلف پراکنده هستند؛ آنچه درباره این سربازان قابل‌توجه است، سن آنهاست؛ همه آنها در دهه ۴۰ و ۵۰ زندگی خود هستند.» در بخش دیگری از این گزارش گفته می‌شود: گرچه نفوذ نیروهای اوکراینی به منطقه کورسک روسیه به عنوان «شاهکار» تلفی می‌شود، بسیاری در اوکراین نگرانند که این حمله احمقانه ممکن است تأثیر معکوسی داشته باشد. یکی از نظامیان در گفت‌وگو با این شبکه استرالیایی با‌ گریه می‌گوید: همه نگران هستند، هیچ‌کس به جز خدا نمی‌داند فردا چه اتفاقی در انتظار ماست.
نگرانی غرب از وضعیت کورسک
رسانه‌ آمریکایی بلومبرگ هم گزارش داد متحدان اوکراین به‌رغم تصور اولیه خود از اینکه کی‌یف در حمله اخیر به منطقه کورسک و اشغال مناطقی از روسیه یک «موفقیت» را رقم زده، حالا نگران عقب‌نشینی اوکراین از این استان روسیه در صورت ضدحمله بزرگ روسیه در چند ماه آینده هستند.
به گزارش ایسنا، شبکه آمریکایی «بلومبرگ» می‌نویسد: همچنان که نیروهای روسیه حملات‌شان در شرق اوکراین را با اتکا به برتری عددی خود به پیش می‌برند تا خطوط دفاعی ارتش اوکراین را در هم بشکنند، چند مقام اروپایی که نام‌شان را فاش نساختند از بابت هزینه‌های بالایی که عملیات در کورسک می‌تواند برای اوکراین در پی داشته باشد اظهار نگرانی کردند.»
بر اساس این گزارش زلنسکی اخیرا در نشست با متحدان غربی اوکراین در روز جمعه در پایگاه هوائی رامشتاین آلمان ادعا کرد که متحدان غربی باید به او اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد غربی برای حمله به اهداف در خاک روسیه را بدهند «تا روسیه وادار به روی آوردن به جست‌وجو برای صلح شود.» او همچنین در ادامه رجزخوانی خود علیه مسکو ادعا کرد کی‌یف می‌تواند از اراضی که در کورسک اشغال کرده به عنوان اهرم چانه‌زنی در مذاکرات با مسکو استفاده کند. به نوشته بلومبرگ اما متحدان اوکراین نه‌تنها هنوز صحبتی از اجازه دادن به پیشنهاد تحریک‌آمیز زلنسکی نکرده‌اند بلکه بیم دارند که اوکراین چندان قادر به نگه داشتن اراضی که در کورسک اشغال کرده، نباشد.
از سوی دیگر این رسانه آمریکایی اذعان می‌کند که زلنسکی در رسیدن به این هدفش که با عملیات در کورسک ارتش روسیه را مجبور به منتقل کردن نیروهایش از داخل اوکراین به این استان خود و کاستن از فشارها بر ارتش اوکراین در محورهای داخلی کند، شکست خورده و شاهد است که روس‌ها فشارها و ضربات مرگبار به خطوط و مواضع ارتش اوکراین به ویژه در کانون‌های لجستیکی مهم را ادامه می‌دهند. یک مقام ارشد اروپایی به بلومبرگ گفت: «زلنسکی در مواجهه با خستگی فزاینده اوکراینی‌ها در داخل از بابت ورود جنگ به سومین سالش و افزایش نگرانی‌ها از افول احتمالی پشتیبانی متحدان غربی از خود با عملیات در کورسک دست به یک قمار پرخطر زده تا مگر اهرمی در مذاکرات پیدا کند.»