مقامات عالی‌رتبه روسیه- از پوتین گرفته تا رئیس دوما و مدودف- تاکید می‌کنند که ناتو مستقیماً وارد جنگ با روسیه شده است.

مقامات روس تأکید کردند
ناتو مستقیما وارد جنگ با روسیه شد

مقامات عالی‌رتبه روسیه- از پوتین گرفته تا رئیس دوما و مدودف- تاکید می‌کنند که ناتو مستقیماً وارد جنگ با روسیه شده است.
جنگ اوکراین روزبه‌روز به نقطه بی‌بازگشت نزدیک می‌شود. طی دو سال و نیم گذشته کشورهای عضو ناتو اسلحه‌ای نمانده که به کی‌یف نداده باشند. گفته می‌شود بیش از ۲۰۰میلیارد دلار کمک تسلیحاتی به اوکراین شده است. به گفته کارشناسان اوکراین تبدیل به آزمایشگاه سلاح‌های غربی شده است. طی دو سال و نیم گذشته که از جنگ اوکراین می‌گذرد، اروپا و آمریکا از تحویل سلاح‌های دوربرد که اوکراین را قادر می‌ساخت تا عمق خاک روسیه را هدف قرار دهد به شدت پرهیز می‌کردند. دلیل آن نیز کاملاً روشن بود چون پوتین تهدید کرده بود هدف قرار دادن شهرهای روسیه با سلاح‌های ناتو با واکنش شدید این کشور مواجه خواهد شد و ناتو به همین دلیل نمی‌خواست جنگ اوکراین به تشدید تنش بین روسیه و غرب منجر شود. از سوی دیگر مسکو تهدید کرده بود که تحمل نمی‌کند ناتو منابع بلوکه‌شده روسیه در غرب را به اوکراین تحویل دهد. ناتو هر دوی این خطر قرمز را به وضوح زیرپا گذاشت.
از سوی دیگر با حمله اوکراین به منطقه کورسک داخل خاک روسیه، استفاده از موشک‌های دوربرد برای هدف قراردادن عمق خاک روسیه دوباره جدی شده است. طی روزهای گذشته منابع خبری اعلام کردند که آمریکا و انگلیس به اوکراین مجوز این حملات را صادر کرده‌اند. منابع وابسته به دولت انگلیس گفتند که لندن بدون سروصدا و پنهانی، محدودیت توسل کی‌یف به موشک‌های دوربرد اهدایی انگلیسی برای انجام حملات به داخل خاک روسیه را برداشته است.منابع دولتی انگلیس به روزنامه گاردین خبر دادند که تصمیم گرفته شد تا به اوکراین اجازه داده شود از موشک‌های دوربرد «طوفان سایه» برای هدف قرار دادن اهدافی در داخل روسیه استفاده کند. به نوشته دیلی‌میل، کاخ‌سفید هم در حال نهائی کردن کار بر روی طرحی برای رفع محدودیت‌های استفاده از تسلیحات آمریکایی توسط نیروهای مسلح اوکراین برای حمله به خاک روسیه است. «بن والاس» وزیر دفاع پیشین انگلیس نیز فاش کرد که در دوره وزارتش به اوکراین اجازه داده است تا «با هر سلاحی که در اختیار این کشور قرار گرفته است» به اهدافی در خاک روسیه حمله کند و در این مورد، فقط استفاده از موشک‌های دوربرد سایه طوفان منع شده است. با این وجود نخست‌وزیر انگلیس روز جمعه گفت که واشنگتن و لندن فعلا به اوکراین اجازه حمله به خاک روسیه با تسلیحات غربی را نمی‌دهند. «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس در این‌باره گفت که واشنگتن و لندن قصد ندارند در نشست سران دو کشور به اوکراین اجازه استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به اهدافی در روسیه را بدهند.
هشدار شدیداللحن پوتین
با جدی شدن تصمیم ناتو برای صدور مجوز به اوکراین برای حمله به عمق خاک روسیه با موشک‌های دوربرد غربی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی شدیداللحن با بیان اینکه ارائه مجوز به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد برای حمله به اهدافی در خاک ما به منزله مشارکت مستقیم کشورهای عضو ناتو در جنگ علیه روسیه است، تاکید کرد: این موضوع ماهیت درگیری را به گونه قابل‌توجهی تغییر خواهد داد. به گزارش ایرنا به نقل از دیلی‌میل، رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه با اشاره به اینکه ارتش اوکراین قادر به استفاده مستقل از سامانه‌های موشکی غربی برای چنین حملاتی بدون مداخله نظامیان ناتو نیست، گفت: اگر کی‌یف با استفاده از موشک‌های دوربرد اهدائی کشورهای غربی به عمق خاک روسیه حمله کند، پس با در نظر گرفتن تغییر ماهیت درگیری، تصمیمات مناسب را بر اساس تهدیداتی که با آن مواجه خواهیم شد، اتخاذ خواهیم کرد.
همزمان «ویاچسلاو ولودین» رئیس پارلمان فدراسیون روسیه (دومای دولتی) نیز روز جمعه گفت که ائتلاف نظامی ناتو مستقیماً وارد جنگ اوکراین شده است. «ولودین» طی بیانیه‌ای تلگرامی نوشت: «ناتو در واقع تحت پوشش نیروهای مسلح اوکراین [با روسیه] می‌جنگد. قبلاً در ظاهرِ مشاور و مربی بودند، اکنون به شکل مزدوران و کل واحدهایی که از سلاح‌های ناتو استفاده می‌کنند». به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «آنها (افراد ناتو) تعیین می‌کنند که کدام شهرها در کشور ما مورد حمله قرار بگیرند، اقدامات نظامی را هماهنگ می‌کنند و دستور می‌دهند». به گزارش فارس رئیس دومای روسیه گفت که آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه با بحث در مورد حملات با سلاح‌های دوربرد به عمق خاک روسیه، سعی دارند به خود اجازه انجام اقدامات تجاوزکارانه را بدهند. طبق این گزارش، ولودین همچنین اضافه کرد: «این چیزی نیست جز تلاش برای استتار و پنهان کردن مشارکت مستقیم آنها در اقدامات نظامی».
«دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور سابق روسیه و معاون شورای امنیت این کشور هم به سفر روز چهارشنبه وزیران خارجه آمریکا و انگلیس به کی‌یف اشاره کرد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دیوید لمی، وزیر خارجه انگلیس وعده حمایت ۱۰۰ساله به اوکراین داده است. در مرحله نخست، او دروغ می‌گوید، کشور موسوم به اوکراین ۲۵ سال دیگر را نخواهد دید. چند سال دیگر هم جزیره انگلیس غرق خواهد شد. اما اگر لازم باشد، با موشک‌های هایپرسونیک خود به غرق‌شدن آن کمک خواهیم کرد.»
روسیه بزرگ‌ترین تهدید ناتو
اما همزمان با افزایش تنش‌ها بین روسیه و ناتو بر سر اوکراین کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، روسیه را «جدی‌ترین و بزرگ‌ترین» تهدید علیه خود معرفی کردند. به گزارش ایسنا، پس از دیدار کارشناسان حوزه روسیه وابسته به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو، این ائتلاف غربی با انتشار بیانیه‌ای، ضمن معرفی کردن مسکو به‌عنوان «بزرگ‌ترین و جدی‌ترین» تهدید علیه خود، اعلام کرد که تهدیدات نشأت گرفته از روسیه ماندگار است. در بخش دیگری از این بیانیه‌، ائتلاف ناتو مدعی ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه شد و اعلام کرد: «این اقدام، تنش‌ها را تشدید خواهد کرد.» ادعای این ائتلاف غربی در حالی است که به اذعان «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، هیچ مدرکی بر تأیید این ادعا وجود ندارد. زلنسکی چهارشنبه گذشته و در پاسخ به این سؤال که آیا انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را تایید کرده یا خیر؟ گفت: یک‌بار دیگر، من هنوز نمی‌توانم استفاده از این موشک‌ها را تایید کنم. تنها زمانی می‌توانم آن را تایید کنم که شواهدی داشته باشیم. مقامات جمهوری اسلامی ایران و روسیه نیز به‌طور قوی این ادعا را رد کرده‌اند.
تنش دیپلماتیک بین انگلیس و روسیه
از سوی دیگر تنش‌ها بین روسیه و انگلیس نیز با توجه به تحولات اخیر به شدت افزایش یافته است. سرویس امنیتی فدرال روسیه دیروز (جمعه) گفت که شش کارمند سفارتخانه انگلیس در فعالیت‌های خرابکارانه و جاسوسی دخیل بودند. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسناد و مدارکی را کشف کرده که اقدامات لندن در ایجاد تنش در اوضاع نظامی- سیاسی بین‌المللی را نشان می‌دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم در واکنش به بیانیه سرویس امنیتی فدرال روسیه درخصوص اقدامات دیپلمات‌های انگلیسی، اعلام کرد که سفارت انگلیس از حدود مشخص‌شده در کنوانسیون وین تجاوز کرده است.