🔹دانشگاه تافتس (Tufts University) در بوستون آمریکا برای حمایت از کشاورزان محلی با دو کشاورز محلی، قراردادی بسته است و این کشاورزان هر هفته محصولات تولیدی (سبزیجات و میوه‌های سالم) خود را بطور بسته‌بندی شده برای افرادی که از قبل اعلام آمادگی نموده و ثبت نام کردند تهیه می‌کنند. افراد متقاضی اول ماه مارس هر […]

🔹دانشگاه تافتس (Tufts University) در بوستون آمریکا برای حمایت از کشاورزان محلی با دو کشاورز محلی، قراردادی بسته است و این کشاورزان هر هفته محصولات تولیدی (سبزیجات و میوه‌های سالم) خود را بطور بسته‌بندی شده برای افرادی که از قبل اعلام آمادگی نموده و ثبت نام کردند تهیه می‌کنند. افراد متقاضی اول ماه مارس هر سال ثبت نام و به لیست متقاضیان خرید اضافه می شوند.

🔹این محصولات را چهارشنبه هر هفته در محل ثابتی از ساختمان‌های دانشگاه در بسته‌بندی‌های مشخص و از قبل آماده قرار می‌دهند و از بعدازظهر تا آخر شب افرادی که ثبت نام و قیمت محصولات را پرداخت کرده‌اند می‌آیند سبزیجات و میوه خود را بر می‌دارند و کنار اسم‌شان در لیستی که وجود دارد امضا می‌زنند و می روند.

🔹پنجشنبه صبح هم دو کشاورز (که بسیار جوان هستند) می‌آیند و کارتن‌های خالی شده را بار زده و می‌برند

🔹با این کار هم از کشاورز حمایت می‌شود و هم کارمندان دانشگاه با قیمت مناسب و ارزان‌تر محصولات و ارزاق مدنظر خود را تهیه می‌کنند.

🔹از آنجا که در ایران هم کشاورز از ارزان فروختن محصول به دلالان و هم مصرف‌کننده از گران خریدن همان محصول گله‌مند هستند، طرح‌های مشابه این چنینی و «سازگار با شرایط اجتماعی، فرهنگی و ساختاری کشور» می‌تواند حلقه مفقوده این زنجیره ارتباطی را بهبود بخشد.

🔹به طور مثال مساجد و مدارس در شهرها می‌توانند با کمک گرفتن از نمازگزاران و دانش آموزان داوطلب چنین طرح‌هایی را در حمایت از اقتصاد کشاورزی و هم رفاه حال اهالی محله خودشان اجرا نمایند.
 

📚 منبع: واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف