🔹در سال‌های اخیر فضای رسانه‌ای کشور شاهد مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌های زیادی از سوی مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و مدیران منابع طبیعی در خصوص خروج دام مازاد از مراتع در راستای طرح تعادل دام و مرتع بوده است. 🔹مهم‌ترین محورهایی که مسئولین در مصاحبه‌های خود به آن پرداخته‌اند، عبارت‌انداز: ۱- جلوگیری از ورود زودهنگام دام به […]

🔹در سال‌های اخیر فضای رسانه‌ای کشور شاهد مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌های زیادی از سوی مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و مدیران منابع طبیعی در خصوص خروج دام مازاد از مراتع در راستای طرح تعادل دام و مرتع بوده است.

🔹مهم‌ترین محورهایی که مسئولین در مصاحبه‌های خود به آن پرداخته‌اند، عبارت‌انداز:
۱- جلوگیری از ورود زودهنگام دام به مرتع پیش از موعدِ مناسب چرا.
۲- خروج دام مازاد بر ظرفیت مرتع برای تعادل دام و مرتع که با استناد به طرح تعادل دام و مرتع انجام می‌شود.

🔹گذشته از ابهامات و اختلاف‌نظرهایی که در تعریف ظرفیت مراتع و دام موجود در عرصه مراتع بین کارشناسان و مسئولان دو حوزه دام و مرتع وجود دارد، مبنای قانونی طرح یادشده با ابهام روبروست.

🔹کل قوانینی که برای اجرای طرح تعادل دام و مرتع وجود دارند شامل چهار قانون اصلی هستند. دو قانون آن، قوانین برنامه‌های سوم توسعه (۸۳-۷۹) و برنامه چهارم توسعه (۸۸-۸۳) بودند که مدت اعتبار آن‌ها به پایان رسیده.

🔹دو قانون دیگر، قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه (۱۴۰۰-۱۳۹۶) هستند که در یک بند از هرکدام به مسئله تعادل دام و مرتع پرداخته شده است. در پست های آتی به تشریح این بندهای قانونی و همچنین تحلیل آنها پرداخته خواهد شد.

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف