تکیه بر اقتصاد کشاورزی، راهبرد تاریخی اتحادیه اروپا برای نیل به رشد اقتصادی   🔸 در بین کشورهای توسعه یافته نیز بررسی سیاست های حمایتی اتحادیه اروپا مبیّن تکیه بر اقتصاد کشاورزی برای دست یابی به رشد اقتصادی و توسعه این کشورها می باشد. پس از جنگ جهانی دوم که زیرساخت های اقتصادی و صنعتی […]

تکیه بر اقتصاد کشاورزی، راهبرد تاریخی اتحادیه اروپا برای نیل به رشد اقتصادی
 

🔸 در بین کشورهای توسعه یافته نیز بررسی سیاست های حمایتی اتحادیه اروپا مبیّن تکیه بر اقتصاد کشاورزی برای دست یابی به رشد اقتصادی و توسعه این کشورها می باشد. پس از جنگ جهانی دوم که زیرساخت های اقتصادی و صنعتی این کشورها آسیب دیده بود و قشر زیادی از شهروندان اروپایی از پدیده فقر رنج می بردند، اتحادیه اروپا با تأسیس سیاست مشترک کشاورزی (CAP)، راهبرد بلندمدت حمایت از کشاورزی و مناطق روستایی را برای بازسازی کشورها و توسعه اقتصادی اتخاذ کرد. 

🔸 تخصیص ۸۹درصد از کل بودجه مشترک سالانه اتحادیه اروپا در اوایل سال۱۹۷۰ و ۷۳درصد از کل بودجه سالانه اتحادیه اروپا در اوایل سال ۱۹۸۰ برای حمایت از کشاورزی، نشان از توجه ویژه دولتمردان اروپا به بخش کشاورزی و توسعه روستایی جهت دستیابی به رشد اقتصادی است.

🔸 آقای "روی هریس جنکینز" (Roy Harris Jenkins)، رییس کمیسیون اروپا (از سال ۱۹۷۷ الی ۱۹۸۱)در این باره می گوید: 
«حمایت از کشاورزی و تأمین درآمد و قیمت های پایدار برای کشاورزان،  منجر به ارائه یک چارچوب بلند مدت برای برنامه ریزی و  پیشرفت صنعت اروپا می شود و این دستاورد کوچکی نیست».
ادامه دارد…

✍🏼مجتبی پویان مهر

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف