🔸اجتناب‌ ناپذیری حمایت مؤثر از کشاورزی جهت تحقق رشد اقتصادی کشور 🔹همان‌ طور که در بحث های نظری و تجربه تاریخی مربوط به جایگاه بخش کشاورزی متذکر شدیم، یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش #نرخ_فقر، رشد اقتصادی کشورهاست و نقش کشاورزی در تمام نقاط جهان به‌عنوان یک واقعیت غیرقابل‌تردید جهت دستیابی به رشد اقتصادی پذیرفته‌شده است. […]

🔸اجتناب‌ ناپذیری حمایت مؤثر از کشاورزی جهت تحقق رشد اقتصادی کشور

🔹همان‌ طور که در بحث های نظری و تجربه تاریخی مربوط به جایگاه بخش کشاورزی متذکر شدیم، یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش #نرخ_فقر، رشد اقتصادی کشورهاست و نقش کشاورزی در تمام نقاط جهان به‌عنوان یک واقعیت غیرقابل‌تردید جهت دستیابی به رشد اقتصادی پذیرفته‌شده است.

🔹 بنابراین برای کاهش نرخ فقر در کشور لازم است تا در برنامه ریزی ها, بستر توسعه به نحوی ایجاد گردد که با حمایت‌های مؤثر و هدفمند دولتی از کشاورزی، بازدهی اقتصاد کشاورزی نسبت به بازدهی ها در اقتصاد پولی دلالیِ شهری بیشتر گردد، تا با ارتقای بهره وری تولیدات کشاورزی هزینه های تولیدی محصولات بخش کاهش یابد و ضمن افزایش درآمد روستائیان، با کاهش قیمت تمام‌ شده محصولات غذایی قدرت خرید شهرنشینان (که یکی از معیارهای سنجش میزان فقر است) نیز افزایش یابد. 

🔹از سوی دیگر کشاورزی علاوه بر عرضه مواد خام، خود مصرف‌کننده مهم بعضی از محصولات صنعتی نیز هست و گسترش پایدار کشاورزی تقاضای این بخش برای محصولات سایر بخش‌ ها را افزایش داده و درمجموع، رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) را نیز زیادتر خواهد کرد. از طرفی، توسعه کشاورزی نه تنها صادرات را افزایش می دهد، بلکه با برآورده ساختن نیازهای مواد غذایی کشور می توان در واردات این محصولات صرفه جویی کرد که نتیجه آن, افزایش ذخایر ارزی و تراز تجاری مثبت خواهد بود، سیاست موفقی که اکثر کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته, که در این یادداشت به برخی از آن ها اشاره شد به کار بسته اند. بنابراین جهت تحقق کاهش پایدار نرخ فقر در کشور، حمایتمؤثر از بخش کشاورزی اجتناب ناپذیر می باشد.

بخش پایانی


✍🏼مجتبی پویان مهر_پژوهشگر و تحلیلگر توسعه اقتصادی.

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف