🔹داستان شروع کاشت پسته در آمریکا بسیار جالب است. وزارت کشاورزی آمریکا در سال ۱۹۰۹ میلادی برای بهره‌برداری از منطقه حاصلخیز دشت مرکزی کالیفرنیا، یک مؤسسه تحقیقاتی در شهر چیکو کالیفرنیا تاسیس کرد. 🔹این مؤسسه تحقیقاتی حدود دو دهه بعد در سال ۱۹۲۹  یک متخصص کشاورزی به‌نام «ویلیام […]

              
🔹داستان شروع کاشت پسته در آمریکا بسیار جالب است. وزارت کشاورزی آمریکا در سال ۱۹۰۹ میلادی برای بهره‌برداری از منطقه حاصلخیز دشت مرکزی کالیفرنیا، یک مؤسسه تحقیقاتی در شهر چیکو کالیفرنیا تاسیس کرد.

🔹این مؤسسه تحقیقاتی حدود دو دهه بعد در سال ۱۹۲۹  یک متخصص کشاورزی به‌نام «ویلیام وایت‌هاوس» را برای جمع‌آوری بذر یا دانه پسته به ایران فرستاد.

🔹او در بازگشت از ایران حدود ۹ کیلوگرم بذر از واریته‌های مختلف پسته به ارمغان آورد. 

🔹مؤسسه در سال ۱۹۳۰ آزمایش با بذرهای پسته را آغاز کرد تا پی ببرد کدام واریته برای آب و هوا و خاک دشت مرکزی کالیفرنیا مناسب است. 

🔹چون حدود ۱۰- ۷ سال طول می‌کشد که درخت پسته به‌بار برسد؛ تقریباً ۲۰ سال طول کشید تا آنها بتوانند از حدود ۳۰۰۰ درخت کاشته شده بهترین درخت را انتخاب کنند. 

در سال ۱۹۵۲ اسم درخت انتخابی را کرمان گذاشتند؛ نام شهری که در نزدیکی‌های آن ویلیام وایت‌هاوس بذر این پسته را جمع‌آوری کرده بود.

🔹در سال ۱۹۵۷ این بذر در اختیار مزارع تجارتی کالیفرنیا گذاشته شد و امروز تمام درخت‌های پسته کاشته شده در کالیفرنیا از آن درخت که درخت مادر نامیده می‌شده، منشاء گرفته است. در سال ۱۹۷۶ محصول درختان پسته به حدود ششصد و هشتاد هزار کیلوگرم رسید.

🔹در سال ۱۹۷۹ کشاورزان پسته آمریکا هدیه شاد‌کننده‌ای از پرزیدنت کارتر دریافت کردند و آن تحریم واردات پسته از ایران به آمریکا بود. تا آن زمان ایران بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده پسته در جهان محسوب می‌شد. 

🔹واردات پسته به آمریکا حوالی سال‌های ۱۸۸۸ شروع شده بود ولی در آن‌زمان بیشتر برای مصرف کسانی بود که از خاورمیانه به آمریکا مهاجرت کرده بودند.

🔹بنابراین حدود ۵۰ سال طول کشید تا بسته‌های کوچک پسته در ماشین‌های مخصوص فروش مواد غذائی در دسترس همگان قرار گیرد. به پسته‌های آن‌زمان رنگ قرمز زده می‌شد که هم لکه‌های پوست‌ها را بپوشاند و هم مشتریان بیشتری را جلب کند. 

🔹 بعد از تحریم سال ۱۹۷۹، تولید پسته در آمریکا به سرعت افزایش یافت به‌طوری‌که در سال ۲۰۰۵، آمریکا مقام دوم تولید را بعد از ایران و قبل از ترکیه، چین و سوریه داشت.

 

کد مطلب : M96121308

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف