بررسی زوایای پنهان سند ۲۰۳۰ ؛ آیا سند ۲۰۳۰ فقط در حوزه آموزشی است؟! 🔹پیشینه سند۲۰۳۰ به قبل ازسال۱۹۹۰ برمی‌گردد، زمانی که سازمان یونسکو درصدد تهیه سند آموزش برای کشورها بود و در اجلاس تایلند موضوعات و اهدافی همچون آموزش کودکان دنیا را مطرح کرد. درسال ۱۹۹۹ این اهداف ارزیابی و با مشارکت یونسکو و […]

بررسی زوایای پنهان سند ۲۰۳۰ ؛ آیا سند ۲۰۳۰ فقط در حوزه آموزشی است؟!

🔹پیشینه سند۲۰۳۰ به قبل ازسال۱۹۹۰ برمی‌گردد، زمانی که سازمان یونسکو درصدد تهیه سند آموزش برای کشورها بود و در اجلاس تایلند موضوعات و اهدافی همچون آموزش کودکان دنیا را مطرح کرد. درسال ۱۹۹۹ این اهداف ارزیابی و با مشارکت یونسکو و برخی کارشناسان بین المللی تبدیل به بیانیه اهداف توسعه هزاره سوم شد. 

🔹این سند در سال ۲۰۰۰ (شهریور ۷۹) با ۸ آرمان اصلی و ۴۸شاخص ارزیابی آرمان¬ها تصویب و از سال ۲۰۰۱ دنبال شد. موضوع توسعه¬پایدار در این سند به صورت گسترده گنجانده شد که طبق آن مقرر گردید کشورها ظرف ۱۵ سال اقدامات مناسبی در راستای توسعه¬پایدار انجام دهند. از سال ۲۰۱۳ کمیته¬هایی برای ارزیابی اقدامات دولت¬ها و برای بررسی اهداف هزاره¬سوم شروع به کارکرد. 

🔹در سپتامبر ۲۰۱۵ (شهریور ۹۴)، اهداف و  دستور کارها براساس مبانی توسعه پایدار ۲۰۳۰ که ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف فرعی دارد، برای اقدام عملی همه کشورها در سازمان ملل ارائه شد. این موضوع به عنوان دستورکار ۲۰۳۰ برای توسه پایدار که عنوان آن دگرگون ساختن جهان ما بود؛ مطرح و در سپتامبر ۲۰۱۵ در مجمع عمومی سازمان ملل توسط سران کشورها تایید و جایگزین سند اهداف توسعه هزاره سوم شد.

🔹ایران نیز از کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس بود که متعهد به اجرای این سند شد. رهبران کشورهای عضو سازمان ملل تعهد کردند دستور کار جهانی توسعۀپایدار ۲۰۳۰ را در سیاستگذاری‌های کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال ۲۰۱۶ اجرایی کنند.

🔹با مراجعه به متن سند ۲۰۳۰ مشخص می شود که مباحث آموزشی و فرهنگی تنها یکی از اهداف ۱۷ گانه توسعه-پایدار بوده و این سند در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، سلامت و کشاورزی اهداف عملیاتی و شاخص‌هایی خاص دارد. 

🔹رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) نیز در بیانی این سند را فراتر از مباحث آموزشی دانسته و در آخرین موضع گیری خود در ارتباط با این سند در دیدار با اساتید دانشگاه تأکید کردند:« سند ۲۰۳۰ آموزش و پرورش جزئی از یک سند بالادستیِ سازمان ملل -سند توسعه‌ی پایدار- است. در واقع آنچه اینها در این سند توسعه‌ پایدار طراحی کرده اند، جعل یک منظومه فکری و فرهنگی و عملی برای همه‌ی دنیا است. 

🔹همچنین حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، این سند را یک «عهدنامه» نه تنها مخصوص برنامه‌های آموزشی، بلکه برای«تمام شئون زندگی» اعم از اقتصادی و اجتماعی و حتی محیط زیست دانسته و اجرای سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ در کشور را مصداق«جاسوسی آشکار» دانستند. 

🔺در یادداشت‌های بعدی به اهداف توسعه روستایی، کشاورزی و محیط زیست این سند پرداخته خواهد شد.

 

📚منبع :واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف