درختان غیر مثمر، شور کننده آب شیرین و باعث جاری شدن سیلابها و تشکیل نشدن آب زیرزمینی میشوند. این درختان با سفت کردن خاک و کم کردن پوشش گیاهی باعث میشوند آبهای سطحی به زمین فرو نرود و در نتیجه باعث سیلابهای ویرانگر ایجاد میشود. با کم شدن گیاهان و بوته‌های اطراف، خاک حاصلخیز شسته […]

درختان غیر مثمر، شور کننده آب شیرین و باعث جاری شدن سیلابها و تشکیل نشدن آب زیرزمینی میشوند. این درختان با سفت کردن خاک و کم کردن پوشش گیاهی باعث میشوند آبهای سطحی به زمین فرو نرود و در نتیجه باعث سیلابهای ویرانگر ایجاد میشود. با کم شدن گیاهان و بوته‌های اطراف، خاک حاصلخیز شسته میشود و گیاهان خودرو رشد نمیکنند و نیز چون گیاهان کم میشوند آب‌های سطحی داخل زمین فرو نمیروند و به صورت سیلاب هدر میروند.
مؤسسه پروژه جهانی محیط زیست اعلام کرده درخت اوکالیپتوس مانند موتور مکنده، آب‌های زیرزمینی را جذب و کاهش داده و آب شیرین را به آب شور تبدیل میکند و به عنوان نمونه یک مناطقی از شیلی را مثال میزند که به دلیل کاشت درختان اوکالیپتوس، مردم با بحران بی آبی و یا با آب شور مواجه شدند که با کامیون آب شربشان تأمین میشود. 
رابرت جکسون،  استاد زیست شناسی در دانشگاه دوک در دورهام، کارولینای شمالی، ایالات متحده آمریکا  که سال‌های بسیاری را صرف تحقیق در تأثیر این درختان بر روی آب کرده است. وی و همکارانش تحقیقی روی کاهش آب‌های زیر زمینی و تبدیل مراتع به درختکاری در آمریکای جنوبی (آرژانتین) و شوری شدید خاک و آب‌های زیر زمینی انجام داده و اعلام نمودند که این درختان، مواد مغذّی خاک را تحت تاثیر قرار داده و باعث تخلیه کلسیم، منیزیم، پتاسیم و غنی سازی سدیم، میشوند که منجر به تولید نمک و شورتر شدن خاک میشوند. 
برخی از کارشناسان میگویند: «کاشت این درخت در حاشیه شهر بسیار مفید است، زیرا باتلاق‌ها و فاضلاب‌های شهری را جذب میکند!» اما باید گفت که اگر کاشت این درخت برای جذب پسماند‌ه است پس چرا ما این درختان را در فضاهای سبز شهرها در بیابان‌ها و محوطه اداره ها و اماکن دولتی میبینیم!. یکی از درختانی که مردم دنیا به مبارزه با کاشت آن برخاسته اند و خواستار توقف کاشت این درخت شدهاند، درخت اوکالیپتوس است.


راستی این همه درخت اوکالیپتوس در قم و  اهواز برای چیست؟؟؟؟

 

کد مطلب : ‍9812188

📚منبع : نهالستان رادین