پیامبر اکرم (ص) سنّتِ مهریه‌ جاهلی را شکست مِهریه‌ سنگین مال دوران جاهلیّت است. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه وآله ) آن را منسوخ کرد. پیامبر از یک خانواده اعیانی است. خانواده‌ پیغمبر تقریباً اعیانی‌ترین خانواده‌ قریش بودند. خود ایشان هم که رئیس ‌و رهبر این جامعه است. چه ‌اشکالی داشت دختر به آن خوبی که بهترین […]

پیامبر اکرم (ص) سنّتِ مهریه‌ جاهلی را شکست
مِهریه‌ سنگین مال دوران جاهلیّت است. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه وآله ) آن را منسوخ کرد. پیامبر از یک خانواده اعیانی است. خانواده‌ پیغمبر تقریباً اعیانی‌ترین خانواده‌ قریش بودند. خود ایشان هم که رئیس ‌و رهبر این جامعه است. چه ‌اشکالی داشت دختر به آن خوبی که بهترین دختران عالم است و خدای متعال او را «سیده‌ النّساء العالمین» قرار داد «مِن الاَوّلینَ و الآخِرین»، با بهترین پسرهای عالم که مولای متقیان است می‌خواهند ازدواج کنند، مهریه‌ ایشان زیاد باشد؟ چرا ایشان آمدند و این مهریه‌ کم را قرار دادند که اسمش « مَهرُ السُّنَّهًْ» [‌مهریه‌ای مطابق با سنت پیامبر] (۱) است. (۲)

🔹 من گمان می‌کنم این‌که در جهیزیه‌ حضرت‌زهرا‌(س) این‌قدر سادگی رعایت شد و در مهریه‌ ایشان و همه‌ اهل بیت پیامبر به آن مهر کم (مَهرُ السُّنَّهًْ) مقیّد بودند، در حالی که همه قبول داشتند که بیش از «مَهرُ السُّنَّهًْ» هم جایز است، امّا این حد را حفظ کردند. این یک جنبه‌ نمادین داشت. برای این‌که بین مردم‌، مبنا و پایه‌ای باشد برای عمل به آن، تا دچار این مشکلاتی که بر اثر زیاد‌ه‌روی‌ها پیش می‌آید، نشوند. (۳)

📌 این یعنی نفی کپیتالیسم. کپیتالیسم یعنی هر چیزی کالاست، و هر کالایی قیمتی دارد. کالایی دیدن هر چیزی و قیمت‌‌ گذاری بر آن کپیتالیسم است. در حالی که خیلی چیزها قیمت ندارند، بها دارند؛ مانند محبت. حکمت صداق (مهریه) برای قیمت گذاری بر زن نیست.

 

کد مطلب : 98021159

📚 منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای
ــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. کافی، ج۵، باب السنهًْ فی المهور، ص۳۷۵، ح۷
۲. خطبه‌ عقد مورخه‌ ۱۳۷۴/۰۲/۲۸
۳. خطبه عقد مورخه‌ ۱۳۷۷/۰۴/۱۸