⚠️اوضاع نابسامان امنیت و ایمنی زیستی در کشور را از مصاحبه ۴ مهر ۱۳۹۷ مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات از ممنوعیت واردات بذر، قلمه و نهال درخت پالونیا به کشور و در مقابل عملکرد خودسرانه و غیرقانونی مافیا و دلالان در واردات گونه پالونیا به کشور و پروپاگاندای رسانه‌ای برای زیر […]

⚠️اوضاع نابسامان امنیت و ایمنی زیستی در کشور را از مصاحبه ۴ مهر ۱۳۹۷ مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات از ممنوعیت واردات بذر، قلمه و نهال درخت پالونیا به کشور و در مقابل عملکرد خودسرانه و غیرقانونی مافیا و دلالان در واردات گونه پالونیا به کشور و پروپاگاندای رسانه‌ای برای زیر پا گذاستن نظرات نخبگان و قوانین می‌توان مشاهده نمود.

🔴کشت یک گونه #آب_بر، با نیاز بارندگی ۱۵۰ میلی متری در ماه و شرایط خاص زیستی این گونه از قبیل سرعت مناسب وزش باد ( ۲۸ کیلومتر بر ساعت) و عدم تحمل سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت و تلاش برای انتقال آن به سراسر کشور، همگی نشان از دلالی سودجویان و #مافیای گونه های #زیستی از طرق مختلف در کشور بوده که با حمایت ساختارهای دارای ظرفیت رسانه‌ای از جمله رسانه ملی، جای پای محکم‌تری را برای حرکت فراتر از قانون برای خود طراحی نموده اند.

📎 همانطور که در مقالات جامعه دانشگاهی کشور نیز  مشاهده می‌شود (تحقیقات محققان موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور) کشت گونه پالونیا در دو منطقه رستم آباد گیلان و فریم سنگده مازندران نیز در سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۲ نیز عملکرد منفی در رشد و استقرار این گونه همراه بود است و کشت آن توصیه نگردیده است.

🌐 براساس اطلاعات منتشر شده در سایت وزارت کشاورزی آمریکا و بسیاری از منابع معتبر علمی، گیاه پالونیا یک گونه مهاجم بوده  و در امریکا برای کنترل تهاجم این درخت علف کش های بسیاری را  USDA معرفی و روانه بازار نموده است.

🚔 در اکثر کشورهای دنیا قوانین بسیار محکمی برای ورود هرگونه بذر و نهال وجود دارد چراکه وجود گونه غیر بومی علاوه بر انتقال بیماری و آفت‌ها باعث آسیب به مزارع و محیط ‌زیست نیز می‌شود. در رویشگاه اصلی پالونیا آفات و بیماری های زیادی برای پالونیا ذکر شده است.

🦟??🐛 افاتی از قبیل قارچ ها (Damping – off)، نماتودها و لارو برخی حشرات (Caterpillar) و حلزون ها نمونه ای از افات گزارش شده برای پالونیا در جهان است که با کشت وسیع این گونه در کشور به مرور زمان خساراتی را برای زیست بوم ایران به همراه خواهد داشت. 

📎از افات دیگر این گونه می توان به موارد زیر اشاره نمود:👇👇

Witches’ Broom, Sphaceloma paulowniae Hara (Young tree), Anthracnose Disease (Seedling stage), Damping – off (Seedling stage), Agrotis ypsilon 

💬 با تحرکات شدید مافیای وارد کننده  و ترویج دهندگان پرورش گونه پالونیا در کشور از قبیل سایت میدون، برنامه پایش و احتمالا در روزهای آینده ستاد رونق تولید ملی شاهد قمار با زیست بوم کشوری هستیم که یکی از متنوع ترین ظرفیت های زیستی را در خود جای داده است.

 

کد مطلب : ‍‍‍‍98041538

📚 منبع :  واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف