«بحران هویت»، مهم‌ترین چالشی است که رژیم جعلی صهیونیستی از بدو موجودیت نامشروعش با آن مواجه و هر از گاهی با تکیه به نیرنگ و حیله‌ای در پی هویت‌سازی برای خود و مشروعیت بخشیدن به اقدامات نامبارکش بوده است.  هویت‌سازی خودساخته‌ای که ریشه در جایی نداشته باشد قطعاً پایدار نخواهد ماند و تحقیرهای پی‌در‌پی این […]

«بحران هویت»، مهم‌ترین چالشی است که رژیم جعلی صهیونیستی از بدو موجودیت نامشروعش با آن مواجه و هر از گاهی با تکیه به نیرنگ و حیله‌ای در پی هویت‌سازی برای خود و مشروعیت بخشیدن به اقدامات نامبارکش بوده است.
 هویت‌سازی خودساخته‌ای که ریشه در جایی نداشته باشد قطعاً پایدار نخواهد ماند و تحقیرهای پی‌در‌پی این رژیم منحوس به دست مجاهدان جبهه مقاومت گواه این حقیقت است. اقدام اخیر امارات، هم‌پیمان رژیم صهیونیستی در آشکارسازی روابطش با این رژیم از جمله اقداماتی است که در همین راستا صورت گرفته است.
برخی تحلیلگران بر این باورند که مجموعه تلاش‌های گسترده آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی طی دو سه سال گذشته برای این بوده که معامله قرن را به تصویب برسانند و بتوانند برای فروش فلسطین از همه کشورهای عربی امضاء بگیرند و موافقت آنها را جلب نمایند و در نهایت روابط همه کشورهای عربی و اسلامی را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کنند. اما برآیند این تلاش‌ها تاکنون دستاورد چشمگیری برای محور عبری- عربی و غربی‌ها نداشته است.
از معامله قرن تا عادی‌سازی روابط
حال پس از گذشت حدود سه سال از طرح دهان پرکن «معامله قرن» که با بی‌اعتنایی و مخالفت عموم ملت‌ها و دولت‌های منطقه رو‌به‌رو شده است، لابی صهیونیستی به دریوزگی از کشورهای کوچک و بی‌اراده‌ای همچون امارات افتاده تا شاید بتواند اندکی از تبعات شکست‌های مفتضحانه خود بکاهند.
آقای جعفر قناد باشی کارشناس مسائل غرب آسیا در تبیین این مسئله به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «تمام تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای جا انداختن طرح معامله قرن، در حال حاضر به یک مسئله بسیار کوچک به نام عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی منتهی شده است! یعنی آشکار‌سازی و علنی شدن روابط امارات و رژیم صهیونیستی، طرح تقلیل یافته و کوچک شده معامله قرن است که این موضوع نشان‌دهنده ضعف آنها در به سرانجام رساندن معامله بزرگ قرن آن هم در واپسین روزهای رئیس‌جمهوری ‌ترامپ است.»
او می‌افزاید: «طراحان این معامله فکر می‌کردند بتوانند در همان روزهای اول کار را تمام کنند و به مسئله فلسطین پایان بدهند. اما یک تحلیل این است که به‌نظر می‌رسد در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است آقای ‌ترامپ دوباره روی کار نیاید و این معامله که هیچ، حتی موقعیت رژیم صهیونیستی هم در خطر بسیار قرار بگیرد. تحلیل دیگر این است که صهیونیست‌ها احتیاج به یک پیروزی داشتند؛ چرا که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ نتوانسته‌اند هیچ پیروزی به دست بیاورند و موقعیت شان چه در داخل و چه در خارج بسیار شکننده شده است. لذا به همین موفقیت ظاهری کوچک بسنده کردند، زیرا در حال حاضر هیچ‌گونه توانمندی برای کسب موفقیت دیگر ندارند.»
قوی‌تر شدن محور مقاومت
با اعلام خبر عادی‌سازی روابط امارات با رژیم کودک‌کش صهیونیستی، تحلیل‌های مختلفی از آینده جبهه مقاومت در منطقه صورت گرفت.
برخی معتقدند این اقدام نمایشی تغییری در صلابت و یکپارچگی مقاومت ایجاد نخواهد کرد و مقاومت هیچ تأثیری از این رویداد نخواهد پذیرفت و همچنان به پیش می‌رود.
قناد باشی در این‌باره توضیح می‌دهد: «روابط کشورهایی همچون امارات با رژیم صهیونیستی در گذشته هم وجود داشته و امروز فقط این روابط علنی‌تر شده است. این آشکارسازی نشان می‌دهد کشوری مثل امارات آسیب‌پذیرتر شده، کما اینکه دیدید در لیبی وقتی به وکالت و نمایندگی غربی‌ها عمل کردند سفارت‌شان را آتش زدند.»
این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه می‌دهد: «در حال حاضر برای یمن، ضربه زدن به امارات توجیه پذیر است. قبلاًً اگر صرفاً به اماراتِ متجاوز حمله می‌کردند، امروز در برابر یک متجاوز اسرائیلی مقاومت خواهند کرد. لذا هیچ تغییری در جبهه مقاومت رخ نخواهد داد، چراکه این جنجالی که با عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی آفریدند خود به خود اعتراف می‌کند که بدون شک در موضع ضعف قرار دارند. بنابراین اگر با یک نگاه درست به قضیه بنگریم اذعان خواهیم کرد که این عادی‌سازی روابط اعترافی است به منفعل بودن آنها و دیپلماسی رژیم صهیونیستی بیش از این توان ندارد و از ارتباط گیری با کشورهای پرجمعیت اسلامی هراس دارند. امارات جمعیت زیادی ندارد و جمعیتی با هویت امارات شکل نگرفته است زیرا یک کشور تازه تاسیس و چندپاره است. فلذا حاکمان این کشور از اعتراض میلیونی مردم‌ترسی ندارند. به همین دلیل است که قرعه «عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» به نام آنها افتاده وگرنه صهیونیست‌ها مایلند با همه کشورهای عربی روابط عادی داشته باشند. بنابراین مجموع این تحلیل‌ها نشانه مهمی‌بر ضعف دستگاه دیپلماسی آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع منطقه است.»
توهم مصونیت‌سازی
آقای رضا میرابیان، کارشناس تحولات خلیج ‌فارس هم در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان، ضمن‌ اشاره به پیشینه روابط امارات با رژیم صهیونیستی، اظهار می‌دارد: «موضوع روابط دیپلماتیک در واقع مثل همان کوه یخی است که تنها نوکش از آب بیرون زده و پیدا شده است.»
وی تصریح می‌کند: «امارات از سال ۲۰۰۱ بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر برای به اصطلاح مصونیت خودش یک سری همکاری‌های امنیت سایبری را با رژیم صهیونیستی آغاز کرد و آرام آرام این همکاری‌ها را گسترش داد. تا جایی که اگر دقت کرده باشید در طول یک سال گذشته عملاًً هیئت‌های رسمی‌رژیم صهیونیستی به‌صورت رسمی‌و نه غیرعلنی از امارات دیدن کردند و با کمال جسارت پایشان را در مسجد شیخ زاید گذاشتند و افتخار کردند که در امارات حضور دارند.»
او تصریح می‌کند: «اماراتی‌ها خیال می‌کنند با این اقدام‌شان برای خودشان مصونیت ایجاد می‌کنند. غافل از اینکه این اقدام، یک عامل تهدید برای خودِ امارات محسوب می‌شود و امارات (و به طور مشخص ابوظبی) را در این منطقه دچار آسیب خواهد کرد. ضمن اینکه اقدامی که اماراتی‌ها کردند یک خطای بزرگ استراتژیک بود و امیدوارم این مسئله در حد یک خطا باقی بماند و سردمداران امارات متنبه بشوند. در غیراین صورت این اقدام بهای سنگینی برای ابوظبی در منطقه در پی خواهد داشت.»
میرابیان درخصوص تأثیرات احتمالی این توافق بر آینده محور مقاومت در منطقه می‌گوید: «این موضوع قطعاً نه در جهت تضعیف بلکه جبهه مقاومت و نیروهایی که مخالف سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه هستند را در جهان اسلام و جهان عرب تقویت خواهد کرد. نمونه‌اش هم واکنش‌هایی است که شما تا الان مشاهده نموده اید. شاید زیباترین واکنشی که در خود خلیج ‌فارس اتفاق افتاده و قابل توجه است، واکنش مفتی اعظم عمان بود. وی در همان روزهای ابتدایی اظهاراتی داشت مبنی بر اینکه؛ «اگر شما توان آزادسازی قدس شریف را ندارید، حداقل راه را برای صهیونیست‌ها در کشور خودتان هموار نکنید.» جالب این است که یک روز قبل از موضع مفتی عمان، مسئولان عمان از عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی استقبال کرده بودند. اما بعد از فتوای مفتی اعظم عمان، مسئولان این کشور موضع‌شان را عوض کردند.»
وی در پاسخ به این سؤال که «چقدر این اقدام امارات در اعلام عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای سایر کشورهای عربی حوزه خلیج ‌فارس محتمل است»، اظهار می‌دارد: «ارزیابی بنده این است که در منطقه، شاید تنها گزینه‌ای که بخواهد بعد از امارات دست به این کار بزند «بحرین» باشد، چرا که این کشور از خودش هیچ اراده‌ای ندارد. کویتی‌ها این اقدام را نخواهند کرد، قطری‌ها باهوش‌تر از این هستند که بیایند در این ۳ ماه باقیمانده خودشان را پاسوز ‌ترامپ کنند، چراکه معلوم نیست آینده ‌ترامپ چه خواهد بود. عمان هم مشخص نیست دست به چنین اقدامی بزند. لذا در این دوره‌ای که بقا یا عدم بقای خودِ ‌ترامپ مشخص نیست، به جز بحرین بعید است کشور دیگری دست به چنین ریسک بسیار بزرگی بزند. اما قطعاً این رویداد در راستای همبستگی و وحدت جهان اسلام و جریان مقاومت در منطقه خواهد بود ان‌شاءالله.»
واکنش‌ها به اقدام خیانت‌آمیز امارات
پس از اعلام عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی، صداهای زیادی در اعتراض به این اقدام خیانت آمیز حاکمان امارات بلند شد و همچنان این اعتراضات در کشورهای مختلفی از جمله، پاکستان، فلسطین و… ادامه دارد.
در کشورمان نیز از همان ساعات اولیه، اعتراض‌های رسمی‌و مواضع محکمی‌از سوی مسئولان مختلف کشور اتخاذ گردید. اما امارات به جای پاسخگویی در قبال خیانتش به ملت‌های مسلمان منطقه، با فراری رو به جلو، کاردار جمهوری اسلامی را فراخواند و مدعی شد؛ اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی ایران تحریک‌آمیز است و پیامدهای خطرناکی بر امنیت و ثبات منطقه دارد!
میرابیان، کارشناس تحولات خلیج ‌فارس در بخش پایانی اظهارات خود در واکنش به این اقدام وقیحانه امارات به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «کجای این واکنش‌ها دخالت است؟ وقتی شما می‌آیید پای صهیونیست‌ها را به منطقه باز می‌کنید چطور نباید منتظر واکنش باشید؟ یکی از بندهای توافقی که اینها با یکدیگر داشتند (غیر از توافق‌های تجاری و صنعتی و بهداشتی)، مربوط به همکاری‌های امنیتی است. همکاری امنیتی یعنی چه؟ یعنی شما پای صهیونیست‌ها را به خلیج ‌فارس باز کردید تا با او همکاری امنیتی داشته باشید. اگر قرار باشد در منطقه خلیج ‌فارس امنیت باشد، بخش عمده‌ای از این امنیت را جمهوری اسلامی ایران تامین می‌کند.
لذا این نقض غرض است. خودشان پای بیگانه را در این منطقه باز کرده‌اند نه اینکه ما در امور داخلی این کشور داریم دخالت می‌کنیم. ما در واقع با این واکنش‌ها خواستار ثبات و امنیت در منطقه هستیم. آنها با این اقدامات و آوردن یک کشور نامشروع و ستیزه‌جو و تجاوزگر به منطقه ثبات و امنیت منطقه را به هم می‌زنند.»