یک ائتلاف بین‌المللی، متشکل از متخصصان هوانوردی و پزشکی از کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، فرانسه و سوئیس، بیانیه‌ای منتشر کرده‌ است که در آن درباره به خطر افتادن ایمنی هوانوردی به دلیل آسیب‌های واکسن کووید۱۹ در میان خدمه پرواز به طور جدی ابراز نگرانی کرده است. امضاکنندگان در این بیانیه ادعا کرده‌اند که گروه‌های ذی‌نفوذ، […]

یک ائتلاف بین‌المللی، متشکل از متخصصان هوانوردی و پزشکی از کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، فرانسه و سوئیس، بیانیه‌ای منتشر کرده‌ است که در آن درباره به خطر افتادن ایمنی هوانوردی به دلیل آسیب‌های واکسن کووید۱۹ در میان خدمه پرواز به طور جدی ابراز نگرانی کرده است.

امضاکنندگان در این بیانیه ادعا کرده‌اند که گروه‌های ذی‌نفوذ، دانشمندان و پزشکان روزانه گزارش‌هایی درباره آسیب‌های وارده بر خلبانان خطوط هوایی بر اثر واکسن کووید۱۹ دریافت می‌کنند. آسیب‌های وارده به خلبانان شامل لخته شدن خون، مشکلات قلبی عروقی، مشکلات شنوایی و عصبی و غیره می‌شود.

بر اساس این بیانیه که ۱۸ می منتشر شد: « بسیاری از خلبانان ما گواهی پزشکی خود را برای پرواز از دست داده‌اند و ممکن است بهبود پیدا نکنند. ‌برخی دیگر علیرغم اینکه علائمی نیازمند اعلام و بررسی دارند، به خلبانی هواپیما ادامه می‌دهند و در ابعاد بی‌سابقه‌ای سبب ایجاد مخاطرات ناشی از عوامل انسانی می‌شوند. اساس فرهنگ ایمنی ما، یعنی گزارش بدون مجازات، دیگر وجود ندارد.

خلبانان از یک سری مشکل پزشکی رنج برده‌اند و می‌برند که نمی‌تواند با دریافت واکسن کووید۱۹ بی‌ارتباط باشد. طیف علائم آن‌ها گسترده است و حتی شامل مرگ نیز می‌شود. خلبانانی که آسیب خود را گزارش می‌کنند، با از دست دادن احتمالی مجوز، درآمد و شغلشان مواجه می‌شوند، و این در حالی است که اتحادیه‌ها حمایتی از آن‌ها نمی‌کنند و خطوط هوایی کارفرما به آن‌ها توهین‌هایی می‌کنند که قابل پیگرد قانونی است.»

این بیانیه به نمایندگی هزاران خلبان، بیش از ۳۰ شرکت هواپیمایی و بیش از ۱۷۰۰۰ پزشک و دانشمند پزشکی نوشته شده است. امضاکنندگان این سند عبارتند از شرکت فری تو فلای از کانادا، فریدام فلایرز از آمریکا، مدیکال فریدام از انگلیس، اِیرلایِنرز فور هیومَنیتی از سوییس و غیره.

گرِگ هیل، مدیر فری تو فلای، خبر داد خلبان‌هایی که کنار گذاشته شده‌اند، برای کسب درآمد به کار در صنایع مختلف متوسل شده‌اند؛ از جمله کار در کارخانه‌های تولید و فرآوری، رانندگی کامیون، جابجایی مبلمان و طراحی گرافیک.

هیل با اشاره به سیاست اجباری واکسن دولت کانادا گفت: «نکته اصلی در این امر کنترل است. چرا صدای اعتراض خطوط هوایی کانادا برای لغو این دستورات بلند نمی‌شود؟»

متن کامل: https://bit.ly/3xbNeE