در روایات اسلامی توصیه شده است که در مسائل معنوی، خود را با کسانی مقایسه کنیم که از ما بالاترند، اما در مسائل مادی، خود را با کسانی مقایسه کنیم که از ما پائین ترند. چنین مقایسه ای از یک سو سبب می شود که به پیشرفت ناچیز و کاستی های خود در رشد اخلاقی […]

در روایات اسلامی توصیه شده است که در مسائل معنوی، خود را با کسانی مقایسه کنیم که از ما بالاترند، اما در مسائل مادی، خود را با کسانی مقایسه کنیم که از ما پائین ترند.

چنین مقایسه ای از یک سو سبب می شود که به پیشرفت ناچیز و کاستی های خود در رشد اخلاقی و تکامل معنوی و انسانی پی برده و برای به دست اوردن کمالات معنوی بیشتر و بالاتر و جبران کاستی ها تلاش کنیم

و از سوی دیگر سبب می شود در مسائل مادی به داشته های خود که دیگران از ان محرومند توجه کنیم و در نتیجه احساس رضایت از زندگی در ما به وجود می اید و شکرگزار خداوند می شویم.

البته مقایسه خود با افراد پایین تر از جهت مسائل مادی هرگز به معنای تایید تنبلی و نفی تلاش برای تامین رفاه و آسایش بیشتر و بهبود روزافزون شرایط زندگی در چارچوب ارزش های دینی نیست.

در همین زمینه، می توانیم خود را در یک مقیاس بزرگتر جهانی با کسانی مقایسه کنیم که از نعمت ها و امکاناتی که ما داریم محروم هستند

و ما باید به سبب داشتن این نعمت ها و امکانات بسیار خوشحال و سپاسگزار خداوند باشیم و در عین حال برای برطرف کردن کاستی های موجود نیز به صورت جدی تلاش کنیم.

برای نمونه، جمعیت جهان درحال حاضر حدود ۷.۸ میلیارد نفر تخمین زده شده است. درصد بسیاری از این جمعیت، فاقد امکانات و شرایط موجود ما می باشند:

۱۱ ٪ در اروپا هستند،
۵ ٪ در امریکای شمالی
۹ ٪ در امریکای جنوبی
۱۵ ٪ در افریقا
۶۰ ٪ در آسیا‌.

از میان کل جمعیت ۴۹ ٪ درحومه شهرها زندگی میکنند و ۵۱ ٪ در شهرها.
۷۷ ٪ خانه شخصی دارند و ۲۳ ٪ اصلاً خانه ندارد.
۲۱ ٪ پرخور هستند.
۶۳ ٪ خوب میخورند.
۱۵ ٪ کمبود تغذیه دارند‌ و یک درصد آخرین غذایشان را خورده ولی فردایی برایشان نیست.
درآمد روزانه ۴۸ ٪ کمتر از ۲ دلار است.
۸۷ ٪ آب تمیز میخورند.
۱۳ ٪ یا آب تمیز نمیخورند و یا منبع آبی آنها آلوده است.
۷۵ ٪ موبایل دارند اما ۲۵ ٪ ندارند.
۳۰ ٪ دسترسی به اینترنت دارند ولی ۷۰ ٪ شرایط برای وصل شدن به اینترنت را ندارند.
۷ ٪ تحصیلات دانشگاهی دارند، ولی۹۳ ٪ تحصیلات عالی ندارند.
۸۳ ٪ باسوادند، ۱۷ ٪ بیسواد.
۳۳ ٪ مسیحی
۲۲ ٪ مسلمان
۱۴ ٪ هندو
۷ ٪ بودایی
۱۲ ٪ دینهای مختلف
۱۲ ٪ اعتقاد به هیچ دینی ندارند.

اگر شما خانه شخصی دارید، غذای خوب میخورید، آب تمیز دارید، میتوانید وارد اینترنت شوید، به دانشگاه رفته اید، شما جزو تعداد محدودی از انسانهای خوشبخت جهان هستید ( کمتر از ۷٪ جمعیت جهان )

از ۱۰۰ ٪ در دنیا فقط ۸ ٪ از سن ۶۵ سالگی عبور میکنند.

اگر سن شما ۶۵ سال یا بیشتر است، باید شکرگذار باشید و قدر هرلحظه زندگی خود را بدانید و از هرثانیه آن به نحو احسن استفاده کنید.

شکرگزار باشید که قبل از ۶۴ سالگی این دنیا را مثل ۹۲٪ انسانهای دیگر ترک نکرده اید.

موارد دیگری مانند درصد انسان بیمار و سالم، دارای نقص عضو، برخوردار از وسیله نقلیه شخصی و فاقد آن، افرادی که به سفرهای گوناگون تفریحی و زیارتی رفته اند و یا تاکنون نرفته اند و مانند انها را نیز می توان به این موارد اضافه کرد.

یاد بگیریم که همیشه نیمه پر لیوان را نیز ببینیم و از شرایط موجود زندگی خویش لذت ببریم.