ریچارد ‌هاس رئیس‌شورای روابط خارجی آمریکا اعتراف کرده کشورش جایگاه جهانی خود را از دست داده است...

ریچارد ‌هاس رئیس‌شورای روابط خارجی آمریکا اعتراف کرده کشورش جایگاه جهانی خود را از دست داده است و حتی نمی‌تواند به راحتی علیه روسیه و چین وارد عمل شود و برای این منظور «باید» با سایر کشورها ائتلاف تشکیل دهد.
اعتراف به افول آمریکا و پایان نظم تک قطبی از سوی مقامات و‌اندیشمندان آمریکایی طی سال‌های اخیر آن‌قدر زیاد شده که دیگر قابل کتمان نیست. در جدیدترین مورد «ریچارد ‌هاس» مشاور ارشد دولت‌های مختلف آمریکا و رئیس‌اصلی‌ترین اتاق فکر و بازوی مشورتی کاخ سفید یعنی‌اندیشکده «شورای روابط خارجی آمریکا» اعتراف کرده که «تحولات جهانی و ظهور قدرت‌های نو در کنار تغییرات در سپهر گفتمان عمومی و سیاست‌گذاری داخلی آمریکا، جهان را به سمت دنیای با کنشگری کمتر آمریکا و نظم جدید جهانی می‌برد.»
«هاس» که با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گفت‌و‌گو کرده می‌گوید: «ایالات متحده خودش را در وضعی می‌بیند که با روسیه و چین و دو قدرت متخاصم در حد متوسط یعنی کره شمالی و ایران سر و کار دارد…آمریکا در ۷۵ سال گذشته بیش از حد توانش در سطح جهان نقش‌آفرینی کرده است….اما امروز مطمئن نیستم که بتوانیم مثل ۷۵ سال گذشته با مهارت و به‌گونه‌ای یکدست به این کارها ادامه دهیم.»
به گزارش فارس ‌هاس در پاسخ به سؤالی در مورد حرکت به سمت گسست نسلی و بی‌اطلاعی مردم[آمریکا] از منافع نقش‌آفرینی جهانی این طور موضع گرفت که: «آخرین اتفاقی که رخ داد و بر سیاست خارجی ما تاثیر مستقیم داشت، حوادث یازده سپتامبر بود که بیش از دو دهه قبل بود. پس بخش اعظم جامعه آمریکا، لزوماً تاثیر مستقیم این جنگ‌ها را حس نکرد. در طول همه این اتفاقات، زندگی مردم در داخل کشور ادامه یافت بدون آنکه تغییر چندانی داشته باشد. می‌بینیم شهروندان آمریکایی به صورتی شده‌اند که از اتفاقات جاری در جهان، اطلاع کمتری دارند و این ارتباط دو سویه را کمتر درک می‌کنند که جهان چه تاثیری بر آمریکا می‌گذارد و آمریکا چگونه بر جهان تاثیر می‌گذارد. فکر می‌کنم بسیج کردن مردم آمریکا نیز دشوارتر شده است.»
این مقام آمریکایی درباره ادامه ایفای نقش آمریکا در جهان و مشارکت در مسائل بین‌المللی نیز گفت: «ما نمی‌توانیم در رابطه با چین و روسیه به صورت یک‌جانبه اقدام کنیم بلکه باید به دنبال ایجاد ائتلاف‌هایی باشیم که با دیپلماسی، طرح اضطراری نظامی و همچنین طرح اضطراری اقتصادی سر و کار داشته باشد. ما همچنین می‌توانیم گزینه اعمال تحریم علیه چین را در نظر داشته باشیم، نه آنهایی که تنها تهدیدی برای چین هستند بلکه آنهایی که باعث شود چین متوجه شود که هرگونه استفاده از زور علیه تایوان هزینه‌ای گزاف به همراه خواهد داشت. ما باید با کشورهای همفکر ائتلاف‌هایی تشکیل دهیم تا به طور موثر به مشکلات جهانی رسیدگی کنیم.»
بحران پلیس!
خبر دیگر از آمریکا این که بعد از ناآرامی‌های سال ۲۰۲۰ آمریکا که در نتیجه خشونت بیش از حد پلیس این کشور با مردم به ویژه سیاهپوستان روی داد، صد‌ها پلیس در سراسر این کشور از شغل خود کناره‌گیری کرده‌اند و ادارات پلیس آمریکا با کمبود پلیس رو‌به‌رو هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه‌ای بی‌سی نیوز آمریکا همه شهر‌های بزرگ و کوچک آمریکا الان گرفتار چالش جدی برای استخدام نیرو‌های پلیس جدید است. خیلی از نیرو‌های باتجربه پلیس هم کناره‌گیری کرده‌اند در حالی که خشونت و جرم و جنایت در شهر‌ها افزایش یافته است.روزنامه نیویورک تایمز نیز در این باره نوشت: تعداد کارکنان پلیس بعد از موج استعفا‌ها پس از ناآرامی‌های سال ۲۰۲۰، بهبود نیافته است و بسیاری از ادارات پلیس با شگرد‌هایی مانند پرداخت پاداش‌های ده‌ها هزار دلاری سعی می‌کنند نیروی جدید جذب کنند.براساس بررسی‌هایی که امسال بر روی ۱۸۴ اداره پلیس در سراسر آمریکا صورت گرفته است، تعداد استعفا‌ها و کناره‌گیری‌ها نیرو‌های پلیس آمریکا ۴۳ درصد بیشتر از قبل شده است.