🚨سازمان‌دهی و استفاده از مدل‌های بومی یا تقلید از مدل‌های غربی؟! 🔸جلالی در پاسخ به اینکه آیا مدل‌های بومی برای توسعه روستایی و آموزش روستاییان وجود نداشته، گفت: چرا، مدل‌های بومی وجود دارد، ولی متاسفانه، این مدل‌ها به درستی سازمان‌دهی نشده‌اند و فرایندهای آن‌ها به ثبت نرسیده است. در کشورهای مختلف دنیا این فرایندها را […]

🚨سازمان‌دهی و استفاده از مدل‌های بومی یا تقلید از مدل‌های غربی؟!

🔸جلالی در پاسخ به اینکه آیا مدل‌های بومی برای توسعه روستایی و آموزش روستاییان وجود نداشته، گفت: چرا، مدل‌های بومی وجود دارد، ولی متاسفانه، این مدل‌ها به درستی سازمان‌دهی نشده‌اند و فرایندهای آن‌ها به ثبت نرسیده است. در کشورهای مختلف دنیا این فرایندها را گام به گام ثبت کرده‌اند و از آن‌ها استفاده می‌کنند.

🔸وی افزود: در کشور ما در حال حاضر پنجاه دستگاه مسئول در زمینه توسعه روستایی کار می‌کند و هر سازمان کار خودش را انجام می‌دهد. علاوه بر آن به وسیله پروژه‌های بین المللی کمک‌های مالی هم به ما می‌شود که خیلی برای ما مهم است.

🚨۲۳۹ شغل در طول ۴ سال خیلی خوب است!

🔸رئیس سابق سازمان جنگل‌ها در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر مشاهده می‌شود در بجستان از توابع استان خراسان رضوی که از مکان‌های بعد از حسین آباد غیناب است که پروژه در آنجا اجرا شد است از سال ۹۲ در عرض ۴ سال ۲۳۹ شغل ایجاد شده که بسیار محدود است و  یا مشاغل جایگزینی همچون  صنایع دستی به کشاورزان و روستاییان به جای کشاورزی معرفی می‌شود که نه تنها بازاری برای آن ها وجود ندارد بلکه مزیت اصلی روستاها نبوده و مشاغلی ناپایدار هستند و بازار آن‌ها وجود ندارد گفت: چهل سال از انقلاب گذشته ولی هنوز اقدامات خوبی در این حوزه صورت نگرفته است و مدلی که نشان دهنده مدل توسعه روستایی جمهوری اسلامی باشد در کشور نداریم. به اعتقاد من ۲۳۹ تا شغل در چهارسال کار خیلی خوبی است و اگر همین را حفظ کنیم و پایداری داشته باشد قطعا مفید خواهد بود.

🚨توسعه روستایی در کشور متولی ندارد/سازمان جنگل‌ها مسئول اشتغال و توسعه روستایی نیست

🔸وی ادامه داد: متاسفانه کشور ما در بخش توسعه روستایی متولی واحد نداشته و بی‌صاحب است وگرنه سازمان جنگل‌ها نباید مسئول توسعه روستایی و اشتغال باشد. باید از جای دیگر هدایت شود.

 

📚 منبع : واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف