«جنگ یمن می‌تواند پایان یابد، اگر بایدن آن را بخواهد»، اين عنوان يادداشت روزنامه آنلاین «اینترسپت» است كه به تازگي روند جنگ يمن را مورد بررسي و تحليل قرار داده است

آمریکا چگونه مانع توقف جنگ در یمن می‌شود؟ اینترسپت پاسخ می‌دهد

«جنگ یمن می‌تواند پایان یابد، اگر بایدن آن را بخواهد»، این عنوان یادداشت روزنامه آنلاین «اینترسپت» است که به تازگی روند جنگ یمن را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.
اینترسپت که در فوریه ۲۰۱۴ توسط سازمان خبری «فِرست لوک مدیا» تأسیس شد، پیش‌تر نیز اخبار و اسناد مربوط به افشاگری‌های ادوارد اسنودن علیه دستگاه‌های امنیتی آمریکا را منتشر کرده بود و در تازه‌ترین یادداشت خود درباره جنگ یمن گفته است: «ایالات متحده مذاکرات صلح یمن را آهسته پیش می‌برد و در عمل برای ازسرگیری دوباره جنگ تلاش می‌کند.»
این یادداشت با جمله معروف جان لنون آغاز شده که می‌گوید:‌ «جنگ تمام خواهد شد، اگر بخواهی.» نویسنده در ادامه معتقد است که بسیاری از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مانند عربستان، امارات متحده عربی، انصارالله، چین، عمان، قطر، اردن و… می‌خواهند جنگ را به پایان برسانند. بیش از یک سال است که آتش‌بس برقرار است و مذاکرات صلح با شتاب واقعی پیش می‌رود. تبادل زندانیان و دیگر بیان‌های مثبت دیپلماسی نشان‌دهنده علاقه همه طرف‌ها به پایان جنگ است. اما در این میان به نظر می‌رسد که ایالات متحده مایل به پایان جنگ نیست و تلاش می‌کند تا مذاکرات صلح را کند کنَد و یا بن‌بست بکشاند.
به اعتقاد نویسنده آغاز دوباره بمباران‌ها در یمن می‌تواند شرایط بهتری را برای نیروهای آمریکایی برای کنترل خط ساحلی یمن به دست آورد. دریای سرخ و خلیج عدن، اقیانوس هند را به دریای مدیترانه متصل می‌کنند و سواحل یمن در دریای سرخ و خلیج عدن منطقه ژئوپلیتیکی مهمی برای جریان نفت و ترافیک بین‌المللی است. از سوی دیگر آمریکا یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی خود در منطقه را در جیبوتی دارد و اگر اوضاع یمن آرام شود، احتمال حضور نظامی آمریکا در دریای سرخ و خلیج عدن نیز کاهش می‌یابد، از این‌رو آمریکایی‌ها علاقه‌ای به آرام شدن اوضاع در یمن ندارند.
اشتراک گذاری