چین و روسیه در روزهای گذشته عملیات دریایی مشترکی را در نزدیکی قلمرو آمریکا انجام دادند که با واکنش عصبی آمریکایی‌ها مواجه شده است.

رژه روسیه و چین در آلاسکا روی اعصاب آمریکا

چین و روسیه در روزهای گذشته عملیات دریایی مشترکی را در نزدیکی قلمرو آمریکا انجام دادند که با واکنش عصبی آمریکایی‌ها مواجه شده است.
در ادامه نبردهای پیدا و پنهان غرب و شرق، «دن سالیوان»، سناتورِ جمهوری‌خواه آمریکا، از ایالت آلاسکا که از سوی مقامات دفاعی این کشور در جریان عملیات دریایی چین و روسیه قرار گرفته، گفته است این عملیات مشترک که توسط «دو دشمن مهم» آمریکا انجام شد، با حضور ۱۱ کشتی بود و آنها به سواحل جنوب غربی آلاسکا نزدیک شدند. سالیوان همچنین گفت که کشورش مجبور شده در نهایت چهار ناوشکن را برای هدایت کشتی‌های چینی و روسی برای رفتن از آب‌های آمریکا اعزام کند. البته گفتنی است،‌اشاره به جنگ سرد نباید جهان دو قطبی را تداعی کند که امروز روزگار قدرت‌های نوظهور است. آن‌طور که ایسنا نوشته، سالیوان شامگاه شنبه در مصاحبه‌ای تلفنی به فاکس نیوز دیجیتال گفته است: «این مانور نیروی ضربت دریایی مشترک روسیه و چین که بسیار نزدیک با هم کار می‌کنند، از نظر بزرگی و گستردگی بی‌سابقه است. چه مانند من در آلاسکا زندگی کنید، چه در ساحل شرقی ایالات متحده، تحرک یک گروه عملیاتی بسیار بزرگ از سمت دو دشمن اصلی ما در نزدیکی سواحل ایالات متحده، نگران‌کننده است.» او ادامه داد: «این فقط این ایده را تقویت می‌کند که ما وارد دوره جدیدی از تخاصم اقتدارگرایانه به رهبری دیکتاتورهای پکن و مسکو شده‌ایم که به طور فزاینده‌ای متخاصم می‌شوند.» کاخ سفید هنوز به این گزارش واکنشی نداشته و پنتاگون هم فاکس نیوز دیجیتال را به فرماندهی شمالی آمریکا ارجاع داده که آن هم تاکنون واکنشی نداشته است.