به دنبال سخنان پوتین و تهدیدش به ارسال سلاح برای مخالفین آمریکا آن هم چند روز پس از آنکه دولت آمریکا مجوز استفاده اوکراین از تسلیحات غربی علیه خاک روسیه را صادر کرد، بایدن گفت که واشنگتن اجازه استفاده از تسلیحات آمریکایی علیه مسکو یا کرملین را نداده است

تهدید پوتین اثر کرد آمریکا از موضع خود در اوکراین عقب نشست

به دنبال سخنان پوتین و تهدیدش به ارسال سلاح برای مخالفین آمریکا آن هم چند روز پس از آنکه دولت آمریکا مجوز استفاده اوکراین از تسلیحات غربی علیه خاک روسیه را صادر کرد، بایدن گفت که واشنگتن اجازه استفاده از تسلیحات آمریکایی علیه مسکو یا کرملین را نداده است!
با پیشروی سریع نیروی زمینی روسیه در خارکیف، در غرب و به خصوص کشورهای عضو ناتو زیاد از لزوم اعزام نیروهای نظامی ناتو به اوکراین و همچنین صدور مجوز به کیف برای حمله به عمق خاک روسیه با تسلیحات ناتو سخن می‌گویند. مثلا ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه از ارسال میراژهای فرانسوی به اوکراین خبر داده و «گابریل اتل» نخست‌وزیر فرانسه نیز تاکید کرده است که موضوع اعزام مربیان نظامی ناتو به اوکراین یک تابو نیست. در یکی از آخرین موارد نیز رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند، آمریکا مجوز حمله به روسیه را با سلاح‌هایی که روسیه خط قرمز خود می‌داند، صادر کرده است. اما این اظهارات همواره با واکنش صریح مقامات ارشد روسیه همراه بوده است. پوتین در تازه‌ترین تهدید خود اعلام کرد اگر اوکراین با تسلیحات آمریکایی به خاک روسیه حمله کند در آن صورت مسکو تسلیحات روسی را در اختیار دشمنان آمریکا قرار خواهد داد. مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه به دنبال این موضع‌گیری پوتین آن را «یک تغییر مهم در سیاست خارجی روسیه» عنوان کرد.
به گزارش ایسنا، مدودف در تلگرام نوشت: «پوتین برای اولین بار اجازه ارسال سلاح به کشورها و گروه‌هایی را داد که دشمن آمریکا هستند. این یک تغییر بسیار مهم در سیاست خارجی ما است. بگذارید آمریکا و متحدانش اکنون استفاده مستقیم از تسلیحات روسی توسط اشخاص ثالث را احساس کنند.»
عقب‌نشینی فوری!
اما گزارش‌ها حاکی است با این تهدید پوتین بایدن از مواضع قبلی خود درباره امکان استفاده اوکراین از تسلیحات آمریکایی برای هدف قرار دادن خاک روسیه عقب نشسته است. «جو بایدن» در مصاحبه‌ با تلویزیون «ای‌بی‌سی نیوز» از پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تسلیحات ساخت آمریکایی پیش از این علیه خاک روسیه استفاده شده‌اند یا خیر، طفره رفت اما گفت ما اجازه نخواهیم داد این تسلیحات علیه پایتخت روسیه یا کرملین استفاده شوند.»
رئیس‌جمهور آمریکا که این مصاحبه را در گورستان آمریکایی «نرماندی» و به مناسبت هشتادمین سالگرد این نبرد انجام داد، اضافه کرد: «این تسلیحات مجوز دارند که در مرز روسیه و اوکراین برای حمله به اهداف خاصی استفاده شوند. ما اجازه حملات ۲۰۰ مایلی به روسیه و اجازه حمله به مسکو و کرملین را نمی‌دهیم.» به گزارش ایسنا بایدن در واکنش به اظهارات اخیر «ولادیمیر پوتین» که ارسال تسلیحات به اوکراین جهت حمله به روسیه را به منزله «مشارکت مستقیم» در جنگ دانسته بود نیز گفت: «بیش از ۴۰ سال است که او را می‌شناسم. او مرد شایسته‌ای نیست. او یک دیکتاتور است و تلاش می‌کند تا مطمئن شود که کشورش را حفظ می‌کند و در عین حال این حمله را ادامه می‌دهد. ما درباره ارسال تسلیحات به اوکراین جهت حمله به روسیه یا مسکو گفت‌وگو نمی‌کنیم.»
از سوی دیگر نشریه آمریکایی «پولیتیکو» نیز دیروز (جمعه) گزارش داد که «جو بایدن» با پیشنهاد «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود برای اعزام مربیان نظامی به اوکراین مخالفت کرده است. «پولیتیکو» به نقل از «منابع مطلع» نوشت: «ماکرون در مکالمه تلفنی اخیر با بایدن، پیشنهاد اعزام نیروهای غربی به اوکراین برای آموزش نظامیان در مناطق جنگی را ارائه کرد اما بایدن از این پیشنهاد حمایت نکرد.» طبق این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا در توضیح دلیل مخالفت خود با این پیشنهاد، نسبت به عواقب احتمالی اعزام نیرو از هر کشور عضو ناتو به منطقه‌ای که ممکن است خود را در خط آتش ببینند، ابراز نگرانی کرد. پولیتیکو با بیان اینکه در «تماس تلفنی مذکور هیچ تصمیمی در این‌رابطه اتخاذ نشد» افزود: «بایدن اشاره کرد که چنین اقدامی می‌تواند به تشدید درگیری منجر شود.»
ناتو: برنامه‌ای برای استقرار نیرو در اوکراین نداریم
به دنبال اظهارات بایدن دبیرکل ناتو نیز اعلام کرد که این ائتلاف هیچ برنامه‌ای برای استقرار نیروهای نظامی در اوکراین ندارد! «ینس استولتنبرگ»، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «الکساندر استاب»، رئیس‌جمهور فنلاند در هلسینکی تصریح کرد: «ما بر این تمرکز داریم که چگونه می‌توانیم چارچوب حمایتی قوی‌تری با چارچوب نهادینه شده برای اوکراین ایجاد کنیم و چگونه تعهد مالی بلندمدت ایجاد و توافق کنیم و اطمینان حاصل شود که در کنار اوکراین هستیم…. طی ماه‌های گذشته، برخی شکاف‌ها و تأخیرهایی در ارائه حمایت نظامی از اوکراین وجود داشته است… لازم است اطمینان حاصل شود که این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود و به همین دلیل است که ما اکنون در ناتو در مورد چگونگی ایجاد یک ماموریت ناتو برای اوکراین کار می‌کنیم.» رئیس‌جمهور فنلاند نیز به نوبه خود گفت که هلسینکی برنامه‌ای برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین ندارد.